62 728 läst ·
496 svar
63k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
I det fallet köpte han väl dock in dem för 150 000 och sålde vidare för 175 000. Kunden kanske kan hitta exakt samma varor i handeln för ett pris däromkring. Hade han lagt på 500% och glatt fakturerat 900 000 för panelerna hade kunden nog hickat till!S SueCia skrev:Det är inte så det fungerar. hantverkares affärsmodell bygger ofta på vinst ifrån sålt material, du må inte gilla det, men det är så det fungerar. Vinsten från timmarna räcker ofta inte till att finansiera verksamheten, borde den göra det? Ja, det kan jag tycka, men att höja timpriserna (som är det enda kunderna jämför, är självmord om inte branschen följer med).
En kollega starta nyss eget som solcellsmontör. Han sålde precis en anläggning där han lade 16 timmar och fakturerade 10500 för det, men sen gjorde han 25 000 i vinst på materialet.
Alltså fick han 25 000 helt utan ansträngning (nästan) på att sälja material, men det krävdes 16 timmars arbete för att tjäna de 10500.
Och nej, innan någon riddare hoppar på mig om att 25 000 i vinst på materialet krävs för att ekonomin ska gå ihop, nej givetvis inte. Det här var ett väldigt bra fall för honom. Däremot är 10500 för 16 timmar åt helvete för lite istället. Så materialvinsten behövs, men inte nödvändigtvis sådär mkt.
Problemet är inte att hantverkare, som förhandlar till sig bra rabatter, säljer materialet med en liten förtjänst. De kan om de förhandlar bra priser och köper i storpack givetvis tjäna några rimliga 15-20% på materialet. Det skapar sällan långa trådar här, de brukar sluta med kommentarer i stil med "ganska rimliga priser" och sen dör tråden.
Men att när kunden är okunnig köpa material (exakt samma som kunden kan) till helt oförhandlade priser på Ahlsell, kanske till högre pris än kunden och sen lägga på 500% är ocker.
Du hänvisat till Konsumenttjänstlagen, som enbart reglerar arbeten.Alfredo skrev:
(KtjL) omfattar bara tjänster som avser arbete på lösa eller fasta saker samt förvaring av lösa saker. Levande djur är dock undantagna, så varken veterinärvård eller hunddagis regleras av KtjL. Den gäller inte heller tillverkning av lösa saker, reparationer/installationer som ingår som en del av ett konsumentköp eller rena immateriella uppdrag.
När det gäller köp av vars är det Konsumetköpslagen som gäller.
Nej det stämmer inte. Du har helt enkelt fel! Eventuellt levererat material ses som en del av tjänsten.S Stugägarna skrev:
För övrigt spelar det ingen större roll då konsumentköplagen har likartade formuleringar.
Konsumenttjänstlagen kan absolut täcka reparationer och installationer.S Stugägarna skrev:Du hänvisat till Konsumenttjänstlagen, som enbart reglerar arbeten.
(KtjL) omfattar bara tjänster som avser arbete på lösa eller fasta saker samt förvaring av lösa saker. Levande djur är dock undantagna, så varken veterinärvård eller hunddagis regleras av KtjL. Den gäller inte heller tillverkning av lösa saker, reparationer/installationer som ingår som en del av ett konsumentköp eller rena immateriella uppdrag.
När det gäller köp av vars är det Konsumetköpslagen som gäller.
Tumregeln är att det är konsumenttjänstlagen som gäller om arbetskostnaden står för hälften eller mer alternativt att installationen kräver specialkompetens.
Om installationen är billig och/eller enkel så är det konsumentköplagen istället eftersom det då anses att kunden köper en vara och inte en tjänst.
Det gör att det i vissa situationer kan uppfattas som oklart om det är konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen som gäller.
Problemet är att ,handverkare handlar på lunda grossisten pga tillgång till all vvs sortiment och tyvärr är dem dyrare än bauhaus ,just för det anledningen .S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Rabatt hit och dit. Det är samma som med bolån.
”MEN JAG HAR 3% i ränterabatt! Fick rörligt på 2.05%.”
”ah men jag har 2.05% rörligt utan rabatt” så vad är egentligen bäst?
Det intressanta är väl vad jag som privatkund gentemot företaget som jag anlitar har för påslag. Jag gör ju affär med den firman och inte ex vis ahlsell.
Det intressanta är väl vad jag som privatkund gentemot företaget som jag anlitar har för påslag. Jag gör ju affär med den firman och inte ex vis ahlsell.
Nej det enda intressanta för en kund är priset på sista raden..P PW92 skrev:Rabatt hit och dit. Det är samma som med bolån.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
pratar inte om dom som kör med överdrivna materialpåslag, det var väldigt tydligt i mitt inlägg ändå?C cpalm skrev:
Nä det förstår jag att du inteFarstatjej90 skrev:
jo då får du läsa om. Och å andra sidan sett om det inte finns ett prejudikat på det ena eller det andra kommer jag inte va den det prövas mot. Ingen pizza bagare kommer baka din pizza om du har med dig degen om du inte har en sällsynt sjukdom och behöver din egen deg. Vad mina rådgivare sagt så är det så sant eller falskt kör jag safe och lyssnar på dem!useless skrev: