62 728 läst ·
496 svar
63k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Struntprat. Varför skulle du lämna garanti på något du inte har köpt? Det är väl bara att klargöra för kunden avd som gäller?H Hasse2188 skrev:
Det är så konsumentköplagen fungerar tyvärr. Och även om det inte vore så så skulle jag inte göra jobbet för mtrl. är en del av förtjänsten som vi behöver för att gå runt. Vi köper maskiner, har försäkringar, inköp av bil etc etc… listan kan göras lång av utgifter som ska täckas.useless skrev:
Jag kan faktiskt förstå resonemanget om man har tillräckligt med jobb ändå. Varför krångla med den typen av jobb där man ska hålla rätt på vad kunden själv köpt för att kunna hantera garantiärenden om några år på rätt sätt med allt strul och alla missförstånd som då kan uppkomma.useless skrev:
Enklare att bara göra normala jobb där man levererar allt, tar bra betalt för det och står för eventuella garantijobb fullt ut.
Ja, jag förstår att det bäddar för strul och att man därför tackar nej till den sortens jobb. Men att man per automatik tar över produktgarantin för att man installerar något som någon annan har köpt stämmer inte.2masR skrev:
Nej det är det inte. Om jag som elektriker exempelvis installerar/ansluter en tvättmaskin som kunden själv köpt har jag naturligtvis inget garantiansvar om maskinen går sönder.2masR skrev:
Jag har ansvar för att min inkoppling är korrekt men inget mer.
Sen att det kan bli väldigt struligt att reda ut vem som ansvarar för vad om kunden själv köpt en massa olika "prylar" är en annan sak så jag kan som sagt förstå att man väljer bort såna arbeten om man kan.
Tyvärr är det så lagen fungerarAlfredo skrev:
Nej det är det inte. Om jag som elektriker exempelvis installerar/ansluter en tvättmaskin som kunden själv köpt har jag naturligtvis inget garantiansvar om maskinen går sönder.
Jag har ansvar för att min inkoppling är korrekt men inget mer.
Sen att det kan bli väldigt struligt att reda ut vem som ansvarar för vad om kunden själv köpt en massa olika "prylar" är en annan sak så jag kan som sagt förstå att man väljer bort såna arbeten om man kan.
Är det så att du menar att om du kopplar in exempelvis en varmvattenberedare som kunden själv köpt någonstans så har du ett garantiåtagande om beredaren går sönder?H Hasse2188 skrev:
Är det så du anser får du väldigt gärna hänvisa till någon källa som stödjer din åsikt.
Jag hävdar i alla fall att du inte har något som helst garantiansvar om beredaren går sönder mer än ditt ansvar för att din inkoppling ska vara korrekt och inte gå sönder.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Eller om en hantverkare kopplar in min vattenmätare/elmätare så tar vederbörande över garantiansvaret för alla alla ledningar och apparater anslutna efter mätaren...Alfredo skrev:
Låter ju som en lysande idé.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag tror inte att du kan förhandla bort dom delarna av konsumentköplagen.useless skrev:
Delar som rörmockaren skruvat på omfattas av installationsgarantin enligt lagen.
Sen är det klart att rörmockaren kan klargöra för kunden att denne inte lämnar någon garanti på grejorna eftersom han inte köpt in dom och det är möjligt att kunden respekterar det.
Men om kunden sedan får problem och väljer att dra det vidare så kommer hantverkaren inte undan sitt ansvar enligt konsumentköplagen oavsett vad som sagts.
Och en Römockare blir ju ansvarig även om inte allt material är hans.
Exempelvis om du har befintliga rör och sätter in en ny blandare och det sedan blir läckage i anslutningen mellan rör och blandare.
Vem tror du får ansvaret i det fallet.
Jo rörisen som installerat blandaren. Även om rören är 40 år gamla.
Det är just det som gör att jag har full förståelse till VVS firman som jag hade här för byta av blandaren och deras strategi att avisera att dom tar ett högre timpris för arbetet om kunden köper material själv. Så länge dom är öppna och ärliga med vad som gäller redan på förhand.