16 093 läst ·
114 svar
16k läst
114 svar
Hur mycket pengar lägger ni på mat?
Ursäkta att det är utanför ämnet, men jag gör min pizzadeg på surdeg och den kan du även frysa om du vill.Nyfniken skrev:
Jag har provat många olika pizzadegrecept, men enligt mig är det bäst med surdeg. Mjölblandningen skall vara hälften durumvete och hälften vetemjöl enligt mig.
Beror helt på hur van du är och kan hantera 2-4 moment samtidigt och få allt färdigt samtidigt, så med grundråvaror mellan 30-60 minuter. Men nu är barnen utflugna så det blir en avkoppling när man kommer hem, är man två dessutom så hinner man med lite annat också under tiden.Nerre skrev:
Glömde tillägga att det är tiden för själva arbetet, sedan kan det som många skriver krävas längre tid innan något står på bordet, en högrev i gryta kräver sin tid för att bli mör och vilken temp man väljer att köra det på i ugnen-
Redigerat:
Med bra planering så kan man effektivisera matlagningen en hel del. Många klassiska rätter tar lång tid att göra men innehåller inte så många moment. T.ex. kan man göra en kalops i tryckkokare dagen innan, göra en stor sats lasange i delar som ligger i frysen redo att plockas fram när man kommer hem med trötta och hungriga barn, preppa pizzan på lördagförmiddagen och ugna den när det är dags för käk osv. Vill man ha färskt bröd till frukost kan man göra en deg på kvällen och låta den kalljäsa i ugnen över natten, då räcker det med 10 minuter gräddning på morgonen osv.
Idag blev det fiskpinnar, om någon undrar. Barnen gillar det
Idag blev det fiskpinnar, om någon undrar. Barnen gillar det
Klicka här för att svara