haha nee då vore jag nog en väldigt dålig förlder:P Men man ska inte glömma husdjurens mat det är ju ändå några kronor per månad^^

Micro skrev:
Har du testat havremjölk ? Det fungerar också på laktosintoleranta personer.
Det fungerar som tur är att ha vanlig mjölk / grädde i matlagningen hos oss (grabben är laktosintolerant)
Även ost fungerar på mackorna , men glass o grädde ges inte till honom om toan är blockerad.:x
Värst o dyrast var nog vällingen när han var liten, den var svindyr att köpa mot vanlig välling.
Ja, har testat havremjölk, men han gillade inte det.

Både jag och båda barnen är laktosintoleranta. En av sönerna är under utredning. Vi trodde det var mjölkproteinet och provade sådan kost, men så misstänker vi nu att det är den där amöban han har. Vi har inte fått svar där än, men det vore ju skönt om han bara är laktosintolerant som vi andra och blir bra av en dos antibiotika.

Korvgubbe skrev:
Vanlig mjölk ligger väl runt 7 kr/litern, så visst är det dyrt men vad glad att det finns överhuvudtaget!

Jag var extremt allergisk som barn och på den tiden fanns det inte laktosfritt, glutenfritt osv. att köpa i butikerna alls, skulle jag ha bröd fick mina föräldrar baka. Jag var allergisk mot i princip allt, men det mesta växte bort med tiden om än stegvis. Viltkött kunde jag äta långt innan jag kunde äta "bonnkött", men de få rena viltkorvar som fanns då innehöll en massa kryddor och annat som gjorde dem oätbara för mig och jag minns än idag tydligt hur min ömma moder och kära mormor stod och malde och stånkade korv för hand så att även jag skulle kunna få äta korv...

Så nästa gång du står där med mjölken och suckar för att den är dyr, tänk på att det hade kunnat vara betydligt värre och var istället glad för att den finns att köpa på den lokala närbutiken! :)
Jodå, jag är jätteglad för det.

Thomas59 skrev:
Samma här men det varierar stort. Två vuxna, ett barn.

Har haft "Matkasse" under vissa perioder och då kostar ju maten ingenting. Just nu handlar vi "för dagen" och det kan lätt springa iväg uppåt 350-500 kr eller mer för en dags matvaror + lite allmänt köksförbrukning. På helgerna blir det lätt 1500-2000 eller mer, men då ingår lite lyxigare frukost.

Handlar helst ekologiskt, svenskt kött osv. Tyvärr slinker det ju ner en massa delikatesser, ostar, skinkor bla bla bla. Dyrt men gott. Köper ofta kött typ lamm, hjort, kalv osv från uppfödare. Inte så billigt men kanonkvalitet.

Just idag (fredag) blir det dock tacofredag (händer inte ofta) och det borde ju bli billigt, men lyckades ändå bränna en femhundring på jag-vet-inte vad och då glömde jag ändå att handla frukost till i morgon.

Dryck ska vi inte tala om, särskilt inte under sommaren. Tar gärna en god drink, whiskey, öl, vin osv. Inte bara på helgerna. Lika bra att inte summera.

Kan väl tillägga att matintresset är stort och allt lagas i princip från scratch!
Jag tror inte någon räknar med de ädla dryckerna här, har en känsla av att det är helt andra summor vi vi talar om då. :p

Öl kan ju inte ingå i en matbudget, för livets dryck finns inget inköpstak. ;)
Skål! :thumbup:

• Gilla
Blindnit och 1 till
  • Laddar…
katten12 skrev:
Ingen anng men säkert en 4-5 tusen per månad. Vi är två vuxna och 3 illrar. Det är väldigt viktigt för mig att inte köpa något hel/halvfabrikat utan köper bara råvaror och lagar all mat själv. Behöver inte vara superlyxig mat men vällgad mat sm ex potatismos och köttbullar med gräddsås och sallad då lagar jag allt själv från scratch.
Äter ute gör vi ibland ca 200 kr i veckan på hmtmat först och främst sushi.
ch illrarna äter barf dvs rått kött så deras mat konsumption ingår i våran månadskostnad.
Inget illa menat, men illrar? Seriöst, kan man ha dom som husdjur?

Vi är 2 vuxna, 3-åring på heltid o en 13-åring på halvtid. Ligger aldrig under 6k/månad, Ligger garanterat över ofta. Handlar på ICA, försöker köpa kvalité, men käkar korv stroganoff relativt ofta.
Inklusive all "förbrukning" då.

Senaste kupongen från ica var på 175 kr. Det betyder att vi handlat för 17500 i juni och juli. Helt sjukt. Men bra mat
blir det, eko och lokalmat. Och blöjor till två små tjejer, säkert en tusing där. Det blir ett dyrt år i år....

Dalbotös skrev:
Öl kan ju inte ingå i en matbudget, för livets dryck finns inget inköpstak. ;)
Skål! :thumbup:
Öl, ja!
Ni har väl hört om den nya 5.2(%) dieten :beer:

Redigerat:
Vi lägger väl ca 3500kr/mån på mat och övriga hushållsartiklar, hygien och blöjor. 2 vuxna och 1 barn (2,5 år). Mycket vegetariskt, baljväxter, hembakat bröd o dyl kapar kostnaden ordentligt!

Vi är två vuxna och två barn (4 och 1 år). Vi lägger 6000:-/månad på mat och hygienprodukter. Blir uppriktigt sagt lättad när jag ser att många av er andra ligger på en liknande nivå. Jag som beklagar mig för frun i huset varje gång vi handlat :)

Korvgubbe
cust3000 skrev:
Öl, ja!
Ni har väl hört om den nya 5.2(%) dieten :beer:
1237062_572467006150203_536963166_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Öl är också mat, och jag är bulimiker!" är en slogan jag minns från studieåren. :D

Ja går lika bra som att ha hund^^ Jätte mysiga husdjur, något mer självständiga än hunden så man kan lämna dem över dagen utan att behöva åka hem på lunchen, men minst lika sociala och trogna sin ägare som hunden är. Många pälsdjursallergiker klarar även av dem=)

magda136 skrev:
Senaste kupongen från ica var på 175 kr. Det betyder att vi handlat för 17500 i juni och juli. Helt sjukt. Men bra mat
blir det, eko och lokalmat. Och blöjor till två små tjejer, säkert en tusing där. Det blir ett dyrt år i år....
hade du handlat på coop hade kupongen vart på 875kr;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.