tank77 skrev:
Detta är påhittat väl?:confused:
Blindnit skrev:
Pizza med ris är väl fint?
Med lite brunsås till så börjar vi närma oss det mångkulturella samhället på allvar :thumbup:
Varför skulle det vara påhittat? Min fru är arbetslös och har små utsikter att få ett jobb. Vi kan antingen tycka synd om oss själv, bo i en kommunal lägenhet i ett skitområde och så kompensera oss med uteliv och en 10 år gammal stor BMW eller Mercedes som många gör.

Men vi sa till oss själva att vi skall ha Villa, Volvo och barn. Men bara en inkomst och boendes i GBG blir det uppenbarligen till att göra vissa komrpomisser. Vi njuter av livet och gläds åt huset och barnet som är på väg. Här i mångkulturella nordöstra GBG är det ingen som tittar snett för att du inte har lyxkläder och köper latte på Starbucks.

Det roliga är att på min enda (höga men inte svinaktiga) lön har vi allt detta, amorterar 7000 i månaden, renoverar huset och har inga problem med ekonomin. Däremot mina svennekollegor med två löner har ofta stora ekonomiska problem. Jag hade en kul diskussion med en kollega som sa att han aldrig skulle göra något så hemskt som att tvinga sina barn att dela ut direktreklam.

Jag skriker när jag skiter (över de spillda kalorierna) och gråter när jag torkar mig (över att jag måste spola ner tolateepapperet) men så sover jag också gott om natten. Hugger ved och renoverar huset i stället för att gå på gym. Flyger ekonomi och bor på vandrarhem när jag är på semester.

Brunsås till riset var en ny grej, skall prova någon gång.

Redigerat:
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
Måste bara fråga, arbetslös fru är väl inte så ovanligt, men raden med små möjligheter till jobb??? Hon borde va runt din ålder? 20-35 för att ha lite spann, men då har hon minst 30 år som arbetande... Nåt jobb måste hon väl kunna hitta på den tiden?

Korvgubbe
Självklart ska man ha respekt för att olika familjer har olika ekonomiska förutsättningar och önskemål om vad man vill lägga pengarna på, men jag kan inte låta bli att undra varför ni väljer att lägga så lite på maten och samtidigt amortera 7000 i månaden? Personligen hade jag nog amorterat en tusenlapp mindre och lagt den på mat istället.

Ris med brunsås blir nog ingen hit, då hade jag hellre valt en hollandaise. Annars är ris med sötsursås en klassiker, jag brukar variera mellan kyckling och vegetariskt med olika grönsaker. Ett snabbt, billigt och enkelt lunchalternativ i mitt kök.

T
Brunsås till ris är iofs jävligt gott:thumbup:

Stuvade makaroner, brunsås, ketchup och köttbullar är bäst. Fick jag alltid av mormor :)

Min Kinesiska fru och jag träffades när jag jobbade i Japan för en del år sedan. Hon är några år yngre än mig men hennes chanser att få ett vettigt jobb är nog små. I Asien är det inget misslyckande att vara hemmafru så vi har en asiatisk familjesyn - jag jobbar och hon sköter hemmet. Givetvis delar vi allt ekonomiskt för att hon skall ha en ekonomisk trygghet.

Vi sköter vårt hem som ett företag, styrelsen lägger fast den ekonomiska planen vilket för en kines är att spara så mycket som det går. Om vi skulle börja spendera mer på mat så blir det mer på kläder och nya iPhones, iPads, givetvis en ny Volvo för att barnet skall åka säkert m m m m m m m m bla bla bla bla. Det är precis så här mina kollegor kört sin ekonomi i botten. En kollega sa till mig att hennes lön i princip gick till de hemmavarande barnens utgifter trots att två av dem arbetade. De festade och levde fett utan tanke på pengars värde.

Ok, men då hade jag inte kallat henne arbetslös... Utan hemmafru :) rätt stor skillnad!

• Gilla
1
  • Laddar…
Snart hemmaförälder :-)
Min fru är också hemmaförälder eftersom vi prioriterat våra barn istället för konsumtion.

Vi lägger i snitt varje månad 4500 kr på Willys och kanske 1000 kr på Ica för komplettering. Min fru bakar nästan allt bröd och vi lagar allt från grunden inkl. pizza. Ingen läsk, chips och mycket lite godis. Bakar kladdkaka eller liknande när det skall gottas. Köper kött direkt av bonde som räcker nästan hela året i frysen.
Vi har fem barn dvs hushåll på sju personer.

tank77 skrev:
Brunsås till ris är iofs jävligt gott:thumbup:
Jo det är inga konstigheter alls, har vi ofta, men lägg till en köpepizza så blir det lite udda kan jag tycka :)

Runt 8k med 4-pers i hushållet, storhandlar 2ggr/mån på willys och kompletteringshandlar någon gång i veckan på lokala ica/tempo/konsum.

Sedan tillkommer ju snus, men det jag köper är smuggel så det är billigt och hör till några av mina laster:)

L-Bror
PAF skrev:
Snart hemmaförälder :-)vi lagar allt från grunden inkl. pizza.
Bra recept på deg?

2 vuxna.
6K/mån. Gillar grönsaker och att grilla. Köper nästan allt på Ica Maxi.
1.5K/mån utekäk.

Redigerat:
L-Bror skrev:
Bra recept på deg?

2 vuxna.
6K/mån. Gillar grönsaker och att grilla. Köper nästan allt på Ica Maxi.
1.5K/mån utekäk.
7.5k eller 6k totalt?

L-Bror
fredl skrev:
7.5k eller 6k totalt?
7.5K :confused:

Här går det nog runt 4000 trots laktosintolerans och mjölkallergi, men så är vi rätt bra på att utnyttja extrapriser och har prisvärda butiker nära.
Tex hade Maxi ICA halva priset på 12-pack ICA havremjölk, den är INTE god att dricka, men i pannkakor, bullar och gröt är det ingen skillnad mot vanlig mjölk, och den tål rumstemperatur om förpackningen är oöppnad.
En annan favorit där är Oatly iMat havregrädde, 26 kr för en liter och ersätter till fullo vanlig matlagningsgrädde.
Veckans måltider väljs utifrån reabladen, igår blev det tex portergryta eftersom det var extrapris på grytbitar.

Men mest tror jag vi spar på hygienartiklarna faktiskt. Har man inte stora svettproblem så är tex ICA Basics deodorant utmärkt, det är dessutom en av få jag tål, jag måste ha den snabbtorkande med Alkohol och utöver ICA:s för 7 kronor så är det bara AXE som har det, och den är ärligt talat lite väl manligt parfymerad även för ett manhaftigt fruntimmer som jag.

Ett bra sätt att spara pengar är att föra kassabok, när man får allt svart på vitt är det lättare att välja rätt och låta bli att köpa det onödiga.

Äter ute en gång i veckan med kollegorna, kyrkans sopplunch för 20 kr, om man vill betala så mycket, annars går det bra att betala mindre. Eller mer om ingen ser. :thumbup:

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
2 långpannor med pizza

1/2 paket jäst (tar lite längre att jäsa men blir godare (receptet säger igentligen 1 paket)
4 dl vatten (37 grader)
2 msk olja
1 liter mjöl
1 tsk salt

Smular ner jäst och häller i olja och mjöl. Sedan i med vattnet och kör assistenten i 10 min. Lägg i saltet och kör 10 min till.
Lägg på locket/spänn plastfolie över bunken. Låt stå och jäsa i 40-50 min. (använder man kallt vatten tar det två timmar. Beror på när man vill att det skall vara klart.

• Gilla
L-Bror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.