16 093 läst ·
114 svar
16k läst
114 svar
Hur mycket pengar lägger ni på mat?
Om man räknar med restaurangbesök så klarar vi nog oss inte ens på 10000, två vuxna och ett barn (1 år). Vi gillar iofs att gå ut, vi köper diverse hämtmat för att få vardagen att gå ihop och vi köper nästan enbart ekologiska råvaror. Men om jag ska vara ärlig är det inget vi har så bra koll på, vardagen har inte riktigt kickat igång efter sommaren...
Har du testat havremjölk ? Det fungerar också på laktosintoleranta personer.Marlen Eskilsson skrev:Vet inte vad vanlig mjölk kostar, men 1 liter laktosfri mellanmjölk kostar 21.90 på vår konsumbutik. Vi storhandlar på helgen och på stormarknaden kostar den 16.90. Men kylskåpet sväljer inte hur mycket mjölk som helst, så det blir en tur till den där lilla konsumbutiken var och varannan dag.
Så mjölk- och laktosfria produkter fördyrar, liksom bra råvaror i övrigt. Jag tycker att mat får kosta och sparar aldrig på det. Sparar hellre på resor och annat när kassan är skral.
Det fungerar som tur är att ha vanlig mjölk / grädde i matlagningen hos oss (grabben är laktosintolerant)
Även ost fungerar på mackorna , men glass o grädde ges inte till honom om toan är blockerad.:x
Värst o dyrast var nog vällingen när han var liten, den var svindyr att köpa mot vanlig välling.
Kan inte annat än bekräfta. Vår yngste är allergisk mot mjölkprotein och det är ganska svårt att hitta mat, och värst är det på restauranger som precis som du säger blandar ihop det med laktosintolerans. Men billigt är det inte.ullberg skrev:Aha så där har vi förklaringen till ditt nick, "det klart att du också ska ha korv lilla gubben"
Ja, vi ska verkligen vara glada att så mycket går att hitta idag, och jag tror säkert Marlen är det, hon suckar ju inte alls utan låter mat kosta enligt egen utsaga...
Verkar ju också som att Marlens barn är laktosintolerant, även om det är meckigt är det tydligen än värre att vara allergisk mot mjölkprotein (säger de som jag känner med denna allergi), då tycks det svårare att hitta varor och när man äter ute blandar alla ihop det med den så vanliga laktosintoleransen, vilket gör det lite svårt att få fram budskapet...
/U
Men vårt matkonto på 2+2 ligger ändå på 6k i månaden, troligen är det matlådor och veckohandling strikt efter inköpslista som hjälper oss att hålla nere kostnaderna. "Handla aldrig när du är hungrig" är vårt motto för då drar det lätt iväg.
Jojo låter bra i teorin men sen kommer man till kötthyllan och där finns då sällan allting alltid.Korvgubbe skrev:De enklaste sätten att kapa i matbudgeten är att börja handla efter säsong och att dra ned på köttet.
Nästa gång ni handlar, gå först ett varv eller två bland grönsakerna och kolla vad som är billigt just nu, och bygg en måltid kring det istället för så som allt för många gör: Börja med köttet och sedan fundera över vad man kan ha till det...
Så det bästa är nog att gå genom hela affären först sen handla
Vem som nu orkar det....
2 vuxna och 2 barn i förskoleålder. Runt 4 tkr/månad inkl. matlådor alla dagar i veckan för oss vuxna, inklusive hygienartiklar och tvättmedel etc. Är man lite om sig och kring sig är det inga problem. Håller med korvgubben till 110%
. I "kort datum" lådan går det dessutom att göra många fynd på riktigt fint kött!
Dessutom slänger vi i princip aldrig någon mat alls.
Dessutom slänger vi i princip aldrig någon mat alls.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 314 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 314 inlägg
Samma här men det varierar stort. Två vuxna, ett barn.jonmo skrev:Om man räknar med restaurangbesök så klarar vi nog oss inte ens på 10000, två vuxna och ett barn (1 år). Vi gillar iofs att gå ut, vi köper diverse hämtmat för att få vardagen att gå ihop och vi köper nästan enbart ekologiska råvaror. Men om jag ska vara ärlig är det inget vi har så bra koll på, vardagen har inte riktigt kickat igång efter sommaren...
Har haft "Matkasse" under vissa perioder och då kostar ju maten ingenting. Just nu handlar vi "för dagen" och det kan lätt springa iväg uppåt 350-500 kr eller mer för en dags matvaror + lite allmänt köksförbrukning. På helgerna blir det lätt 1500-2000 eller mer, men då ingår lite lyxigare frukost.
Handlar helst ekologiskt, svenskt kött osv. Tyvärr slinker det ju ner en massa delikatesser, ostar, skinkor bla bla bla. Dyrt men gott. Köper ofta kött typ lamm, hjort, kalv osv från uppfödare. Inte så billigt men kanonkvalitet.
Just idag (fredag) blir det dock tacofredag (händer inte ofta) och det borde ju bli billigt, men lyckades ändå bränna en femhundring på jag-vet-inte vad och då glömde jag ändå att handla frukost till i morgon.
Dryck ska vi inte tala om, särskilt inte under sommaren. Tar gärna en god drink, whiskey, öl, vin osv. Inte bara på helgerna. Lika bra att inte summera.
Kan väl tillägga att matintresset är stort och allt lagas i princip från scratch!
8000:-/mån
2 vuxna (en glutenintolerant), tre barn 6 år-10 mån (en gluten-, mjölk- och äggallergiker)
Alla hygienvaror inkluderade.
Allergivarorna drar iväg något ohyggligt! De är lätt 3-4ggr dyrare.
Vi har försökt hålla nere kostnaden men det är svårt om man vill ha bra råvaror och äta så lite E-nr som möjligt.
2 vuxna (en glutenintolerant), tre barn 6 år-10 mån (en gluten-, mjölk- och äggallergiker)
Alla hygienvaror inkluderade.
Allergivarorna drar iväg något ohyggligt! De är lätt 3-4ggr dyrare.
Vi har försökt hålla nere kostnaden men det är svårt om man vill ha bra råvaror och äta så lite E-nr som möjligt.
Mellan 6-8000 papp i månaden skulle ja tro, tycker vi inte gör annat än handlar, frugan i huset läser kampanj varor osv men ändå drar de iväg, lever inget lyxliv och har matlåda på jobbet, vi är 2 vuxna och en kille på 3 1/2 varannan vecka, då ingår inte snuset i denna kostnad, ligger säkert på 1500
Ingen anng men säkert en 4-5 tusen per månad. Vi är två vuxna och 3 illrar. Det är väldigt viktigt för mig att inte köpa något hel/halvfabrikat utan köper bara råvaror och lagar all mat själv. Behöver inte vara superlyxig mat men vällgad mat sm ex potatismos och köttbullar med gräddsås och sallad då lagar jag allt själv från scratch.
Äter ute gör vi ibland ca 200 kr i veckan på hmtmat först och främst sushi.
ch illrarna äter barf dvs rått kött så deras mat konsumption ingår i våran månadskostnad.
Äter ute gör vi ibland ca 200 kr i veckan på hmtmat först och främst sushi.
ch illrarna äter barf dvs rått kött så deras mat konsumption ingår i våran månadskostnad.
Redigerat: