M
M mattie_river skrev:
Jag kan tyvärr inte släppa allt i senaste utvecklingen. Men jag kan säga att "stämmobeslutet om att skaffa solceller", som jag muntligen fick från styrelsen, inte existerar. Stämman 2021 röstades på att lägga ner frågan om solceller pga att det är främmande verksamhet. Stämman 2022 var inte frågan alls uppe. Stämman 2023 röstade stämman på att styrelsen skulle _utreda_ solceller - men det finns inget beslut om att _installera_ solceller. Så styrelsen har alltså skaffat solceller utan någon kunnat rösta om det, inget stämmobeslut finns att klandra och *big surprise* inget resultat av utredningen går att finna...

Jag har givetvis frågat ordföranden med vilken rätt man sätter upp saker på min garageplats utan att det ens finns stämmobeslut som han tidigare påstått finns. Då kom det svar från ordföranden som menar att han saknar kunskaper om det och även anmärkningar på min ton. Notera att "min ton" är tidigare påpekanden om att styrelsen inte följt gällande lag och på att styrelsen lämnat uppgifter som bevisligen är osanna.

Den här styrelsen har alltså rätt att ta våra pengar för att driva verksamhet för miljoner och förvalta tillgångar för miljoner - men den följer inte det regelverk som är mest centralt i förvaltningen av samfällighetsföreningar och gemensamhetsanläggningar...
Nu menar alltså ordföranden att han "saknar kunskap" om stämmobelslut, anläggningsbeslut, lagrum om att samfällighetsföreningar inte får driva främmande verksamhet (notera att det var samma ordförande stämman 2021 då solcellerna röstades ner pga motiveringen ej förenligt med 18 § Samfl, dvs främmande verksamhet får inte drivas), lagrum om att man ska ta skälig hänsyn medlemmars enskilda intressen, fortsätter skylla på installatören om att utrustningen i vårt garage hamnat där trots att han vet att vi har skriftligt från installatören om att det är styrelsen som pekat ut platsen... Och sen är det fel på min "ton". Ordf menar att han "gör så gott han kan" och han "tycker det är jobbigt" att jag skickar mail och frågor. Att jag kategoriskt aldrig får annat än undvikande svar och aldrig svar på det jag frågar om har han helt missat.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga att det där är grund för polisanmälan. Kontakta också jurist och driv det som ett civilmål om nödvändigt.

Vad det gör för grannsämjan tror jag alla förstår.
Jag tror många medlemmar inte förstår allvaret, tycker att man snällt ska betala för styrelsens personliga intressen (om de sammanfaller med deras) och att man är en fruktansvärd människa om man faktiskt begär vad man har rätt till. Sitt ner och tugga i dig b*jsmackan styrelsen gav dig. Kan ju säga att jag och frun inte blivit mindre stridslystna av deras hantering...

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Intressant tråd. För den som inte är i TS skor i alla fall.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant tråd. För den som inte är i TS skor i alla fall.
Hellre i TS' skor än styrelsens kanske? 😉

• Gilla
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Hellre i TS' skor än styrelsens kanske? 😉
Jag kan lägga ner när som helst. Men det kan inte styrelsen.

Redigerat:
Jag tycker du ska fortsätta driva det vidare som tommib säger. Visst kan man göra fel som styrelse, det är trots allt (ofta) lekmän som är med, men då får man väl i alla fall pudla och erkänna att det blivit fel och försöka rätta till det.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tycker du ska fortsätta driva det vidare som tommib säger. Visst kan man göra fel som styrelse, det är trots allt (ofta) lekmän som är med, men då får man väl i alla fall pudla och erkänna att det blivit fel och försöka rätta till det.
Jag har lite svårt att tro på att det är ren okunskap om styrelsen vid tidigare stämma blivit uppmärksammad på att solceller med allra största sannolikhet inte ryms i anläggningsbeslutet. Likaså tar den absolut inget intryck av om den får påpekat för sig exakt vilka regler den brutit mot. Det är bara förhalande, bortförklaringar och osanningar...

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Jag har lite svårt att tro på att det är ren okunskap om styrelsen vid tidigare stämma blivit uppmärksammad på att solceller med allra största sannolikhet inte ryms i anläggningsbeslutet. Likaså tar den absolut inget intryck av om den får påpekat för sig exakt vilka regler den brutit mot. Det är bara förhalande, bortförklaringar och osanningar...
Det är det jag menar. En styrelse kan göra fel, och en vettig styrelse som gör det tar då sitt ansvar och försöker rätta till det.
Här verkar det handla om något helt annat (medvetet bryta mot regler och lagar) och då kanske det är en rimligare väg att polisanmäla och/eller driva det civilrättsligt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, just det förresten. Fokusera inte på din garageplats alls. Fokusera på att styrelsen brutit både mot lag och stämmobeslut genom installationen och att de är personligen ansvariga för att samfällighetsföreningen ska hållas skadelös.

• Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Det är inte så att de just nu håller på att försöka förhala för att något ska preskriberas? Kan det vara en gräns på ett visst antal år som har passerat snart?

M
A adron skrev:
Det är inte så att de just nu håller på att försöka förhala för att något ska preskriberas? Kan det vara en gräns på ett visst antal år som har passerat snart?
De satte upp prylarna för en månad sedan så då får de nog förhala. Sedan har jag lite egna tankar som jag håller på just nu. Vet att en del i styrelsen trålar Byggahus ibland.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tommib
Lagligen har man fyra veckor på sig att klandra ett beslut i en samfällighetsförening. Nu är ju detta fall lite speciellt eftersom solcellerna beställts utan att det finns något beslut att klandra.

Jag rekommenderar starkt att du kontaktar en jurist erfaren i föreningsrätt och väcker talan snarast. Parallellt med detta kanske du ska polisanmäla men det kan nog juristen svara på.

Klandertalan hanteras av MMD.

Du bör agera här, snarast.

Och som sagt, håll dig till att det är solcellsinstallationen i sig som är problemet.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och kontakta föreningens revisorer.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och kontakta föreningens revisorer.
Har gjort. 👍

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fick du någon respons från revisorerna? Är det professionella revisorer eller lekmän?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.