Hej alla kunniga!

Jag och sambon har införskaffat en IBC-tank med bur på 1000 L för att samla regnvatten i. Tanken är att vi ska bygga någon sorts grund för den att stå på så att den kommer upp i höjd och det går att få in en vattenkanna under kranen. Det innebär att den måste upp runt 30 cm (den har även en plastpall undertill).

I första hand undrar jag hur mycket underarbete/markarbete man behöver göra för att tanken, som skulle kunna komma upp i 1 ton i vikt, inte ska börja sjunka ner i marken? Just nu består marken där den ska stå av jord, blålera och en del fyllnadsmassor skulle jag tro.

Det andra jag funderar på är om man kan använda lekablock som grund och hur gör man då för att "fästa" blocken i marken?

Tacksam för svar!
Mvh Elisabeth

Enklast är ju att ställa den på en trave lastpallar, jämna gärna av backen med en skyffel grus och en vanlig betongplatta under varje hörn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fördelen med en IBC är att den ör skapligt lätt att flytta tom så blir det inte perfekt går det att åtgärda. Jag skulle lägga betongplattor i botten och sedan lösa leca. Även om pallen tål två stödrader så blir trycket jämnare på underlaget med tre.

Jag kommer iofs bygga en ställning i trä men det beror mest på att jag har spillvirke men inga lecablock.

Jag har ställt mina på lecablock rakt på marken (lerjord). Har inte sjunkit mer än någon centimeter på 10 år.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.