sidokrafterna kommer dessutom fördelas sig över flera skruvar varför dessa torde vara rätt moderata om de genereras av gångtrafik. Min gissning är att det håller, var dock ett tag sen jag räknade på hållfastighet.

SBH: jag blev inte mycket klokare av det, nivell skruven är större? Den håller i bättre då?
Nivell skruven är av nylon och karmhylsan metall, har det nån betydelse?
Det sista är jag inte alls med på?

Jag har använt regelvirke och kilar i par till golv. C-c 300 mm. Med planlaser och mätpinne ät det faktiskt ganska lättjobbat. Ovanpå detta golvspån och gummigolv. Jag har 300-kg- maskiner på länkhjul på det golvet, och det sviktar inte så att det känns dåligt på något sätt.

SBH skrev:
sen finns ju det gamla sättet med kilar och mellanlägg.
Ja, varför duger det inte att shimsa med lite masonitbitar? Varför krångla till allting?

Därför att masonit normalt är 3,2 mm. Det duger inte alltid till golv, speciellt inte om man har tätt avstånd mellan reglar och vill täcka med styvt golvspån.

• Gilla
johan_silver
  • Laddar…
trattalask
Gillar dina försökt och idé skarpt. Tänkte bara säga det att om du ska ha 400 karmhylsor så borde du kunna få bättre pris än 3000kr. Iallafall om du undviker bauhaus och sånna ställen.

L-E skrev:
En ännu billigare lösning är att använda gängstav. Kapa upp i lagom längd gör ett t-spår i toppen med vinkelslipen. Gängstav finns i lite rejälare dimensioner så att böjning/sidokrafter inte blir ngt problem Så gjorde jag när jämnade av en uteplats av trä byggd på betongplattor.
Tanken har slagit mig, men jag kom fram till att det inte var värt jobbet för den lilla besparingen som detta i slutändan skulle ge.

L-E skrev:
sidokrafterna kommer dessutom fördelas sig över flera skruvar varför dessa torde vara rätt moderata om de genereras av gångtrafik. Min gissning är att det håller, var dock ett tag sen jag räknade på hållfastighet.
Sidokraften är jag faktiskt inte det minsta oroad för. I mitt test ovan så håller en hylsa minst 270 kg, och med skruvlimmat golvspån ovanpå så kommer sidokrafter att fördelas över många, många hylsor (kanske rent av alla?).

nino skrev:
SBH: jag blev inte mycket klokare av det, nivell skruven är större? Den håller i bättre då?
Nivell skruven är av nylon och karmhylsan metall, har det nån betydelse?
Det sista är jag inte alls med på?
En större skruv kommer att hålla bättre (eller i detta fallet kommer träet att hålla bättre) då det är ett större tvärsnitt på gängorna, och om jag minns rätt så är ett skruvförband mellan två liknande material (trä och nylon för en Nivell-skruv) att föredra över ett mellan två mera olika (trä och zink för en karmhylsa). Men fortfarande så tyder mina tester ovan på att en karmhylsa står emot många, många hundra kilo innan den (eller rättare sagt träet) ger med sig.

mattiasp skrev:
Därför att masonit normalt är 3,2 mm. Det duger inte alltid till golv, speciellt inte om man har tätt avstånd mellan reglar och vill täcka med styvt golvspån.
Spot on.

Tobas skrev:
Gillar dina försökt och idé skarpt. Tänkte bara säga det att om du ska ha 400 karmhylsor så borde du kunna få bättre pris än 3000kr. Iallafall om du undviker bauhaus och sånna ställen.
3000 kr var vad jag gav för 400 st karmhylsor och matchande betongskruv. Att jag behövde 38 mm hylsor drev upp priset lite.

Detta var då för Essve Indu-Prog; jag hade kunnat spara några hundralappar om jag köpt hylsor av ett no-name märke och någon annan skruv (typ Fischer FFS), men det kändes inte värt det. Adjufix var dyrare, kan tilläggas.

Det kommer funka perfekt som du tänkt dig, en ren lyxvariant och lättjobbat, exakt precis som man vill ha det.

mattiasp skrev:
Jag förstår inte!
Masonitbitarna skall ju vara mellanlägg mellan betongplatta och golvreglar.
Vad har regelavstånd och ytskikt för betydelse?

KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte!
Masonitbitarna skall ju vara mellanlägg mellan betongplatta och golvreglar.
Vad har regelavstånd och ytskikt för betydelse?
Masonit är 3,2 mm tjockt vilket gör att golvreglarna kan få en höjdskillnad sinsemellan på i värsta fall så mycket. Och om golvreglarna då ligger väldigt tätt (säg CC 30) så kan det bli svårt eller rent av omöjligt att skruva fast golvspån (som är väldigt styvt) på dom. Det är i alla fall så jag resonerade, rätta mig om du tänkte annorlunda mattiasp. :)

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Och en sidofråga när vi ändå är inne på ämnet; någon som vet vad rekommenderad maxbelastning på golvspån vid säg CC 60 och CC 30 är? Alltså om vi förutsätter oändligt styra golvreglar. Jag antar att det blir punktbelastningen mitt i mellan två reglar som blir avgörande då?

ensamresande skrev:
Masonit är 3,2 mm tjockt vilket gör att golvreglarna kan få en höjdskillnad sinsemellan på i värsta fall så mycket. Och om golvreglarna då ligger väldigt tätt (säg CC 30) så kan det bli svårt eller rent av omöjligt att skruva fast golvspån (som är väldigt styvt) på dom. Det är i alla fall så jag resonerade, rätta mig om du tänkte annorlunda mattiasp. :)
Ja, just så, men maximala skillnaden blir då 1,6 mm. Vore det 3,2 så kan man ju komma exakt rätt... ...ja, du fattar.

Men kilar är ju steglösa. Alla fattar att man jobbar med kilar parvis, va? Så att jag slipper tjata om det varenda gång jag pratar om kilar. Jag gillar kilar. Jag har byggt en speciell bandågsjigg för lite större kilar med måtten 28 mm i tjocksidan och 280 mm långa. Byggd för glespanel, men ibland gör jag även tryckimpregnerade. Jag kan göra ett större antal om du vill ha. Inte till en fotbollsplan, men rimliga mängder.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Ja, just så, men maximala skillnaden blir då 1,6 mm. Vore det 3,2 så kan man ju komma exakt rätt... ...ja, du fattar.
Nja. ;) Om man har en viss målhöjd som man siktar mot så hamnar man rimligen +/-1,6 mm från denna, men i värsta fall så kommer två närliggande reglar på var sin extrem i detta intervall.

Och även om man inte är fullt så strikt med den absoluta höjden så finns ändå risken att reglarna hamnar högre och högre (eller lägre och lägre) tills man till sist måste göra ett större hopp för att komma tillbaka till rätt höjd.

mattiasp skrev:
Men kilar är ju steglösa. Alla fattar att man jobbar med kilar parvis, va? Så att jag slipper tjata om det varenda gång jag pratar om kilar. Jag gillar kilar. Jag har byggt en speciell bandågsjigg för lite större kilar med måtten 28 mm i tjocksidan och 280 mm långa. Byggd för glespanel, men ibland gör jag även tryckimpregnerade. Jag kan göra ett större antal om du vill ha. Inte till en fotbollsplan, men rimliga mängder.
Jo då, klart kilar ska användas parvis. Kilar var alternativ 2 på listan, men då jag saknar både bandsågsjigg och bandsåg så hade jag inget bra sätt att såga upp 800 st kilar.

Jag hade också behövt gå upp ett par längder på betongskruven då den behöver räcka igenom både regel och kilar och ner i golvet, vilket också hade ätit upp en del av kostnadsbesparingen.

OK, 800 kilar tar mig nog några timmar att göra, med inköp, kapning och sågning. Därtill blir det så mycket att det blir pallgods. Det hela slutar med att det nog inte blir så mycket till kostnadsbesparing.

Jag har för övrigt monterat ett ramverk av glespanel i mitt kök, med karmskruv. Ruskigt smidigt att få plant, vinkelrätt och i lod. Däremot litade jag inte riktigt på karmskruvarna, och förstärkte efter injustering med -du gissade det... Kilar!

IMG_3522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ensamresande
  • Laddar…
Mikael_L
Ruggigt överarbetad/överdimensionerad eldragning där ..?
mattiasp skrev:
[bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.