Jag planerar att använda ett gäng karmhylsor för ett annat ändamål än dörr/fönster, och blev då nyfiken på hur mycket last en karmhylsa kan tänkas tåla. Sharing is caring sägs det ju, så i sann Care Bear-anda så delar jag härmed med mig av mitt experiment.

Mitt inte helt vetenskapliga upplägg var som följande:

1 st Essve 38 mm karmhylsa
2 st bitar av vanlig 45x45 regel
"Ett gäng" med Irwin XP 600 tvingar

Jag började med att borra ett 14 mm hål mitt på den ena regel och skruvade in karmhylsan i detta hål. För att simulera ett mindre optimalt fall så valde jag att skruva hylsan hela vägen in i regeln och sedan backa ut lagomt avstånd, detta för att den ska skära gängor hela vägen in i trät så att säga. "Lagomt avstånd" i detta fallet blev 15 mm, vilket betyder att hylsan är inskruvad 23 mm i regeln:

IMG_20160207_123255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tog jag den andra regeln, satte ihop allt med 2 st tvingar och klämde en åt gången tills det tog stopp. Jag hade på känn att 2 st tvingar inte skulle vara tillräckligt, och mycket riktigt så tog tvingarna stopp innan hylsan släppte:

IMG_20160207_123347.jpg
Skapa konto

Men när jag sedan tog en tredje tving mitt över hylsan så släppte hylsan till sist och pressades in i regeln:

IMG_20160207_123407.jpg
Skapa konto

Så här blev avtrycken på motstående regeln. Lite roligt att man kan avläsa vad som står på själva hylsan (jag har vänt på sista bilden för att texten i avtrycket skulle bli rättvänt):

IMG_20160207_123813.jpg
Skapa konto

IMG_20160207_123841.jpg
Skapa konto

Jag sågade sedan isär regeln med hålet och man kan då tydligt se hur gängorna i träet slitits sönder:

IMG_20160207_123458.jpg
Skapa konto

Hylsan däremot klarade sig helt oskadd. Den till vänster är från detta experiment, den till höger är helt ny:

IMG_20160207_123536.jpg
Skapa konto

Så vad blev då resultatet av detta lilla experiment? Dvs hur mycket last pratar vi om? Om man antar att marknadsföringen av Irwin XP 600 är korrekt så kan varje tving ge en kraft av "600 lbs", vilket motsvarar drygt 270 kg. Då jag behövde ta i för kung och fosterland på 3 st tvingar så vill jag anse att den totala lasten låg runt 800 kg.

För att vara verifiera detta så tog jag till sist en ny regel och gjorde om hela experimentet en gång till, men denna gång behövde jag gå till 4 st tvingar innan hylsan släppte. Det krävdes dock inte någon betydande kraft på den 4:e tvingen, vilket då bekräftar att kraften som krävs är "ca 3 st Irwin XP 600".

Lång historia kort; en karmhylsa (inskruvad 23 mm i en regel) klarar en last av ca 800 kg styck!

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fast det är väl inte hylsan som klarar det utan regeln? Om du gör om det med annat virke/klassning/växtsätt/art så lär du få annat värde?

• Gilla
Jafson och 1 till
  • Laddar…
K
Dessutom borde du testa att sätta tvingen i mitten från början, då hade det förmodligen räckt med en tving.

Men kul att du delar med dig av ditt experiment, även då jag inte förstår riktigt vad du ska använda det till..

Mikael_L
Alltid trevligt med empiriska tester i forumet. :thumbup:

Jag skulle vilja veta vad karmskruvar tål i "sidolast", typ att det skjuvas av.

S
även en fråga om det är "samma" virkes klass i karmen

K
Jag tror att det skulle vara svårt att genomföra ett sådant test hemma. Som empirisk erfarenhet visat så lär träet ge sig innan karmskruven gör det.

Skulle tro att virket är av högre klass i karmen än i de C14 reglar som testats av TS

gusvo085 skrev:
Fast det är väl inte hylsan som klarar det utan regeln? Om du gör om det med annat virke/klassning/växtsätt/art så lär du få annat värde?
Självklart. Hade det varit exempelvis ek så hade det troligen krävts det dubbla innan träet gav med sig. Detta var mer menat som en mindre optimal situation, och det blir väl knappast mindre optimalt än en oklassad Byggmax-regel...

Kallebo skrev:
Dessutom borde du testa att sätta tvingen i mitten från början, då hade det förmodligen räckt med en tving.
Provade faktiskt detta andra gången men det räckte inte på långa vägar; jag behövde som sagt gå till 4 tvingar den gången.

Kallebo skrev:
Men kul att du delar med dig av ditt experiment, även då jag inte förstår riktigt vad du ska använda det till..
Återkommer om detta när det projektet påbörjats. :)

Mikael_L skrev:
Jag provade följande upplägg men en tving var inte tillräckligt. Så minst 270 kg kort sagt:

IMG_20160207_170054.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
peternicklas
Mikael_L skrev:
Alltid trevligt med empiriska tester i forumet. :thumbup:

Ta reda på tvärsnittsarean på karmskruven samt vad brottgränsen är för materialet i karmskruven. Arean * brottgränsen så har du kraften.

Mikael_L
När jag bytte den tillfälliga byggytterdörren, som suttit tillfälligt i bara ca 3 år, så upptäckte jag att hälften av karmskruvarna helt enkelt hade gått av.
Fabrikat Biltema, om det kan vara orsaken...

Det blev karmhylsa till nya dörren istället. ;)

• Gilla
sune73
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Ta reda på tvärsnittsarean på karmskruven samt vad brottgränsen är för materialet i karmskruven. Arean * brottgränsen så har du kraften.
Men då är det ju inte empiri!

peternicklas
Räknenisse skrev:
Men då är det ju inte empiri!
Klart, räkna för hand är ju inte lika roligt som att testa i verkligheten. Dock kanske lite billigare!

Man hör ju om karmhylsor som används till att rikta upp t.ex. gles i tak eller väggar. Antar att det borde gå till golv också.

För normalfallet dvs en skjuvkraft hade det varit intressant att veta hur många gängor som behöver vara i ingrepp i t.ex. dörrkarm (någon sorts skamgräns(tumregel) typ 15mm utstick (23mm gänga för denna karmhylsa) känns väl ok, men hade t.ex. 10mm gänga fortfarande varit ok..

Roligt experiment men det säger ingenting av hur mycket eller last/kraft karmhylsan tål, du vet ingenting om din styrka/kraft som du lagt på tvingarna dom två första "bottnade" träbitarna och vid den tredje gav trävirket upp, tvingarna är fortfarande hela.
Jag lyckades klämma sönder en tving av samma fabrikat helt ny.Tror inte för en sekund att jag kan utveckla den kraften med en hand. Men jag fick en ny tving i ersättning.

Redigerat:
S
ensamresande skrev:
Självklart. Hade det varit exempelvis ek så hade det troligen krävts det dubbla innan träet gav med sig. Detta var mer menat som en mindre optimal situation, och det blir väl knappast mindre optimalt än en oklassad Byggmax-regel...

Provade faktiskt detta andra gången men det räckte inte på långa vägar; jag behövde som sagt gå till 4 tvingar den gången.

Återkommer om detta när det projektet påbörjats. :)

Jag provade följande upplägg men en tving var inte tillräckligt. Så minst 270 kg kort sagt:

[bild]
dock har du fortfarande inte samma virke som är i karmar

cecar33 skrev:
Roligt experiment men det säger ingenting av hur mycket eller last/kraft karmhylsan tål, du vet ingenting om din styrka/kraft som du lagt på tvingarna dom två första "bottnade" träbitarna och vid den tredje gav trävirket upp, tvingarna är fortfarande hela.
Jag lyckades klämma sönder en tving av samma fabrikat helt ny men med angivet 800 kg Tror inte för en sekund att jag kan utveckla den kraften med en hand. Men jag fick en ny tving i ersättning.
De två första tvingarna bottnade inte reglarna; bilden visar när jag inte kunde pressa ihop dom mera. Och att varje tving kan pressa 270 kg tvekar jag inte på baserat på tidigare erfarenheter. Men som sagt, det var inte ett helt vetenskapligt utfört experiment. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.