S
ensamresande skrev:
De två första tvingarna bottnade inte reglarna; bilden visar när jag inte kunde pressa ihop dom mera. Och att varje tving kan pressa 270 kg tvekar jag inte på baserat på tidigare erfarenheter. Men som sagt, det var inte ett helt vetenskapligt utfört experiment. ;)
dina resultat är kanske 50-75% från verkligheten beroende på kvalitet av virke som fönster/dörr tillverkare har

Experimentet fortsätter! Jag ville se om/vad det gjorde för skillnad om jag först gängade träet innan jag skruvade in karmhylsan. Så fram med en M16 gängtapp, som för övrigt passar perfekt i en 13 mm chuck:

IMG_20160213_090557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gängade sen rakt igenom regeln. Min teori var att detta troligen skulle minska kraften som krävs för att trycka in hylsan i regeln, då gängtappen skär ut en del material och gör gängor som passar lösare än de som hylsan skär själv. Men tji fick jag, då jag nu inte ens med 5 st tvingar inte kunde pressa in hylsan. Istället trycktes den in dryga centimetern i motstående regel:

IMG_20160213_090613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk så roligt när ens teorier fullständigt motbevisas! Min nya teori är nu istället att en gängtapp har vassa skär som gör perfekt snygga gängor i träet, medan en karmhylsa har trubbigare skär vilket istället pressar gängor i träet, viket då leder till att dessa enklare pressas sönder. Man lever och lär!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I utmattningsbelastade gängor i stål rullar man hellre gängan än skär för att undvika spänningskoncentrationer.

SBH skrev:
dina resultat är kanske 50-75% från verkligheten beroende på kvalitet av virke som fönster/dörr tillverkare har
Jag fattar det som att TS inte ska använda karmskruven i dörr/fönster utan till något annat, därav testerna.

En kund använde karmskruv för att justera in sitt tak och det verkade smidigt

Mikael_L
Jämförande enstaka tester är väl däremot av aningen tveksamt värde för att utröna skillnader. Den med förgängat kan skett i en träbit med bättre trä, t.o.m bara på ett ställe på samma träbit med bättre kvalitet.

Med många tester och en väl utvecklad testmetodik skulle man dock kunna dra långtgående slutsatser.

Men oavsett ger även dessa enkla tester en hel del god information. Vi vet åtminstone i vilken härad styrkan för trä/karmhylsa ligger, bara man lägger in en relativt ordentlig osäkerhetsmarginal så ...

nino skrev:
Jag fattar det som att TS inte ska använda karmskruven i dörr/fönster utan till något annat, därav testerna.

En kund använde karmskruv för att justera in sitt tak och det verkade smidigt
Stämmer bra! Jag har rivit ut golvet hemma som bestod av träreglar som låg i sand ovanpå en väldigt ojämn betongplatta (tänk månlandskap). Dessa har de senaste 70 åren arbetat sig ner i sanden vilket fått följden att golvet har blivit ojämnt och knarrar en del.

Så tanken nu är att byta ut golvreglarna och stället använda karmhylsor för att justera in de nya reglarna mot den ojämna betongplattan (typ som i ett Nivell-golv). Detta är i en lägenhet på 3:e våningen så fukt är inte ett problem.

Flytspackla är inget alternativ då? typ flyta plant och därefter lägga reglar direkt på flytet?

nino skrev:
Flytspackla är inget alternativ då? typ flyta plant och därefter lägga reglar direkt på flytet?
Det hade varit det enklaste (att leja ut), men uppskattningsvis 1000 liter flytspackel+lastbil+jobb kändes inte ekonomiskt försvarbart för att bli av med lite knarrande golv.
Men lite drygt 3000 kr för 400 st karmhylsor+betongskruv får det vara värt (och med ett 14 mm kvistborr i handöverfräsen så blir håltagningen i reglarna lätt som en plätt).

S
ensamresande skrev:
Stämmer bra! Jag har rivit ut golvet hemma som bestod av träreglar som låg i sand ovanpå en väldigt ojämn betongplatta (tänk månlandskap). Dessa har de senaste 70 åren arbetat sig ner i sanden vilket fått följden att golvet har blivit ojämnt och knarrar en del.

Så tanken nu är att byta ut golvreglarna och stället använda karmhylsor för att justera in de nya reglarna mot den ojämna betongplattan (typ som i ett Nivell-golv). Detta är i en lägenhet på 3:e våningen så fukt är inte ett problem.
då kan ju jag svara direkt att det kommer inte hålla.
kombinerat med stillastående tyngder. till dom både neråt riktade tyngder och sido krafter som blir när man går, så kommer det inte hålla

SBH skrev:
då kan ju jag svara direkt att det kommer inte hålla.
kombinerat med stillastående tyngder. till dom både neråt riktade tyngder och sido krafter som blir när man går, så kommer det inte hålla
Jag tror dig men utveckla gärna lite...
När man binder ihop allt med golvspån så känns det iaf som att det skulle hålla tycker jag?
Nivell håller ju? ska väl tillväggas att jag aldrig jobbat med Nivellsystemet

Vad ska du ha för golv ?? Parkett tex går ju bra att lägga direkt på sand.
Jag har rivit upp en del sandgolv, men inte träffat på nått i kombination med reglar.

nino skrev:
Jag tror dig men utveckla gärna lite...
När man binder ihop allt med golvspån så känns det iaf som att det skulle hålla tycker jag?
Nivell håller ju? ska väl tillväggas att jag aldrig jobbat med Nivellsystemet
Jag instämmer i frågan; kan du utveckla vad du baserar det på?

Jag kommer att montera karmhylsorna med CC 30 i varje regel, vilket kan jämföras med ett Nivell-golv där nylonskruvarna monteras med CC 45. Reglarna hamnar sedan med CC 60 och med CC 30 längs "möbleringsbara väggar", vilket är samma som för ett Nivell-golv.
Jag kommer även att köra 45x95 C24 reglar, fast "liggandes" (alltså 45 mm högt), att jämföra med Nivell-reglar som (vanligast) är 45x45.

Enligt mina tester ovan så böjdes reglarna långt innan bara en ensam karmhylsa gav med sig, men det blir alltså kraftigare reglar sen än i mina tester ovan.

En ännu billigare lösning är att använda gängstav. Kapa upp i lagom längd gör ett t-spår i toppen med vinkelslipen. Gängstav finns i lite rejälare dimensioner så att böjning/sidokrafter inte blir ngt problem Så gjorde jag när jämnade av en uteplats av trä byggd på betongplattor.

Alla i tråden presenterade data pekar på att det kommer att hålla alldeles utmärkt om man bortser från sidolasterna. Har inte riktigt koll på siffrorna men utdragskraften på en träskruv modell lite större torde ligga en bra bit över utbredd last/antal skruv. Inte sällan drar man av skruven om man avänder kofoten.

Redigerat:
S
ensamresande skrev:
Jag instämmer i frågan; kan du utveckla vad du baserar det på?

Jag kommer att montera karmhylsorna med CC 30 i varje regel, vilket kan jämföras med ett Nivell-golv där nylonskruvarna monteras med CC 45. Reglarna hamnar sedan med CC 60 och med CC 30 längs "möbleringsbara väggar", vilket är samma som för ett Nivell-golv.
Jag kommer även att köra 45x95 C24 reglar, fast "liggandes" (alltså 45 mm högt), att jämföra med Nivell-reglar som (vanligast) är 45x45.

Enligt mina tester ovan så böjdes reglarna långt innan bara en ensam karmhylsa gav med sig, men det blir alltså kraftigare reglar sen än i mina tester ovan.
olika gängor. och olika matrial skulle hjälpa om tappen i träet var lika hårt.

S
sen finns ju det gamla sättet med kilar och mellanlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.