27 202 läst ·
290 svar
27k läst
290 svar
Hur mycket kostar era bilar?
Det är väl en sjärvklar sak. Det ärjust därför som jag kör med en billig bil. För att om jag skulle sätta pengar i en dyrare bil så skulle antingen de övriga levnadskostnaderna löpa amok totalt eller inkomsterna minska radikalt.K Kardan79 skrev:
Det är i grunden ofta den mekanismen som ligger bakom för oss som inte har "råd" med en nyare bil.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg
Dessvärre så blundar de flesta för kostnaderna. 🤭H heimlaga skrev:Det är väl en sjärvklar sak. Det ärjust därför som jag kör med en billig bil. För att om jag skulle sätta pengar i en dyrare bil så skulle antingen de övriga levnadskostnaderna löpa amok totalt eller inkomsterna minska radikalt.
Det är i grunden ofta den mekanismen som ligger bakom för oss som inte har "råd" med en nyare bil.
Kan bara instämma, väldigt nöjda med vår ceed plugin. Väldigt plastig dock men det är ju vad det är på budget. E-niron leasade vi tidigare och var nöjda med men väldigt litet bagage när man har 2 ungar.Attitudeswe skrev:
Jag har haft en Ceed PHEV jag hämtade ut ny 2022. Skickade tillbaka den.
Förstår tyvärr inte populariteten med Kia. Allt pling plong och plastskit, ett j-vla rackel.
Men ja den kanske står sig bra med tanke på värdeminskning då de verkar populära av någon konstig anledning.
Man kan fundera vilka märken som kommer stå sig i popularitet. Mycket händer på marknaden och om 5år kan det se väldigt annorlunda ut.
Förstår tyvärr inte populariteten med Kia. Allt pling plong och plastskit, ett j-vla rackel.
Men ja den kanske står sig bra med tanke på värdeminskning då de verkar populära av någon konstig anledning.
Man kan fundera vilka märken som kommer stå sig i popularitet. Mycket händer på marknaden och om 5år kan det se väldigt annorlunda ut.
Redigerat:
Det tror jag inte.H heimlaga skrev:Det är väl en sjärvklar sak. Det ärjust därför som jag kör med en billig bil. För att om jag skulle sätta pengar i en dyrare bil så skulle antingen de övriga levnadskostnaderna löpa amok totalt eller inkomsterna minska radikalt.
Hur ofta hör du någon ta upp utebliven avkastning från tex börs- eller räntekonto när det pratas bilrelaterade kostnader?
Skulle du kunna förklara varför
1. dina övriga levnadsomkostnader skulle öka så explosionsartat, eller
2. Inkomsterna minska radikalt?
Om man antar att börsen avkastar 7% årligen så "kostar" 300 000kr som hålls borta från börsen 300 000kr x 7% / 12 mån = 1750kr/mån före skatt.
500 000kr blir ca 2910kr/mån.
700 000kr blir ca 4080kr/mån.
Ja det är en billig, praktiskt, säker skitbil, perfekt till vardagen och medelsvennen.Grannens Häck skrev:
Jag har haft en Ceed PHEV jag hämtade ut ny 2022. Skickade tillbaka den.
Ja det är spännande. Troligen kommer elbilspriserna prisdumpas då tillverkarna åker på miljardböter snart om de inte får ner utsläppen.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Beror hyggligt mycket på fabrikatet. Jag åker Subaru med stor motor och det för 25:-/milen sedan 2010 och det är ärliga siffror då jag för bok över mina fordons leverne.H heimlaga skrev:Jag har inte räknat på det exakt men sådär enligt alldeles grov huvudräkning ligger min Ford Transit Connect på strax under den officiella finländska taxan på 0,57 euro kilometern. Då hör det till sak att jag sliter dubbarna ur utslitna vinterdäck och kör slut dem som sommardäck och har en del andra konster för att hålla kostnaderna nere.
Folk tycker om att tala om hur billigt de kör och det är sant att när man har tur och ingenting går sönder på ett år kan det bli betydligt billigare en tid men slår man ut alla kostnaderna för bilägandet under låt oss säga 5 eller 10 år på alla körda kilometrar så hamnar man i allmänhet ganska nära den finländska taxan.
Kanske inte en jätteslump då en undersökning med 300 000 bilägare..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det håller jag med om i princip.DennisCA skrev:
I praktiken brukar det sällan sammanfalla med tidpunkter när man har tid att åtgärda det. Istället brukar det vara när det är som mest annat att göra och man dessutom behöver bilen dagligen.
När vi tidigare hade en gammal skåpbil som alternativ till släpkärra, dvs körde den bara då och då samt med lätthet kunde låta den vara om andan inte föll på. Då funkar det bra.
Men på bruksbilarna som behöver fungera varje dag, nu när vi inte har släpkärran som "backup" blir det inte alltid lika roligt att hålla på och meka och halvvägs in i projektet inse att man behöver en del som förvisso är billig men tar en vecka att få....
Billigast drift beror ju väldigt mycket på hur långt ni kör per år.Grannens Häck skrev:
Ju mindre ni kör, ju mer fokus är det på försäkring och värdeminskning.
Vid längre sträckor så blir ju bränslepriset en betydligt större del.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Toyota Aygo 2013, köpt februari 2023 för 40 tusen, nu värd 25 tusen. Kört 4000 mil med den. Kostat på Hakkapelitta R2 vinterdäck och Continental Eco Contact sommardäck, cirka 7000 kr totalt inkl montering men då har jag däck för några år framöver.
Försäkring 100 kr / månad (2500 mil per år), skatt 360 kr åer år. Drar 0.4-0.44 milen beroende på klimat, dvs 8 kr milen. Lägg så på en krona för försäkring, skatt och service. Service gör jag själv och består av en dunk olja från Biltema 0W-20 samt filter från Autodoc för 500 kronor. Märkesfilter.
Alltså, drift 9 kronor milen och så värdeminskning 4 kr milen. Det blir 13 kronor milen. Och så däcken, kanske 7000 kr för 5000 mil, dvs 1.50 milen. Har säkert missat något. Men mycket billigare än så här går det inte att köra. Bilen är lyxvarianten med centrallås, elhissar, varvräknare och A/C och allting fungerar. Bilen har aldrig krånglat. Räknar med att få ut kanske 5000 mil till, sedan är den slut.
Försäkring 100 kr / månad (2500 mil per år), skatt 360 kr åer år. Drar 0.4-0.44 milen beroende på klimat, dvs 8 kr milen. Lägg så på en krona för försäkring, skatt och service. Service gör jag själv och består av en dunk olja från Biltema 0W-20 samt filter från Autodoc för 500 kronor. Märkesfilter.
Alltså, drift 9 kronor milen och så värdeminskning 4 kr milen. Det blir 13 kronor milen. Och så däcken, kanske 7000 kr för 5000 mil, dvs 1.50 milen. Har säkert missat något. Men mycket billigare än så här går det inte att köra. Bilen är lyxvarianten med centrallås, elhissar, varvräknare och A/C och allting fungerar. Bilen har aldrig krånglat. Räknar med att få ut kanske 5000 mil till, sedan är den slut.