27 202 läst ·
290 svar
27k läst
290 svar
Hur mycket kostar era bilar?
För att frigöra de pengarna måste jag antingen klara mig utan viss utrustning som behövs för att kunna åta mig vissa uppdrag och då uteblir lönen från dessa, eller klara mig utan vissa investeringar som sänker levnadskostnaderna hemma.K Kardan79 skrev:Det tror jag inte.
Hur ofta hör du någon ta upp utebliven avkastning från tex börs- eller räntekonto när det pratas bilrelaterade kostnader?
Skulle du kunna förklara varför
1. dina övriga levnadsomkostnader skulle öka så explosionsartat, eller
2. Inkomsterna minska radikalt?
Om man antar att börsen avkastar 7% årligen så "kostar" 300 000kr som hålls borta från börsen 300 000kr x 7% / 12 mån = 1750kr/mån före skatt.
500 000kr blir ca 2910kr/mån.
700 000kr blir ca 4080kr/mån.
Det finns annat att investera i än börsen. Mycket annat.
Märke BMW
Modell 750 Li Xdrive
Motor V8 med dubbelturbo 507 hk bensin
Inköp Dyr
Vägskatt 5.670 kr
Blandad förbrukning 1,8 lit/mil (ja gillar att gasa)
TryggHansa Helförsäkring 1900 kr/mån
Spridarbyte samtliga 34000 kr
Bromsar fram belägg 1200 kr
Batteribyte programmering 700 kr (Batteri 105 amp 2900 kr)
Kört servicen själv, så vet inte den kostnaden, men BMW tar väl 2000 kr/tim
Modell 750 Li Xdrive
Motor V8 med dubbelturbo 507 hk bensin
Inköp Dyr
Vägskatt 5.670 kr
Blandad förbrukning 1,8 lit/mil (ja gillar att gasa)
TryggHansa Helförsäkring 1900 kr/mån
Spridarbyte samtliga 34000 kr
Bromsar fram belägg 1200 kr
Batteribyte programmering 700 kr (Batteri 105 amp 2900 kr)
Kört servicen själv, så vet inte den kostnaden, men BMW tar väl 2000 kr/tim
Hade en sån några år. Fanimej billigaste bil jag ägt! Åtminstone per mil.J jawen skrev:Märke BMW
Modell 750 Li Xdrive
Motor V8 med dubbelturbo 507 hk bensin
Inköp Dyr
Vägskatt 5.670 kr
Blandad förbrukning 1,8 lit/mil (ja gillar att gasa)
TryggHansa Helförsäkring 1900 kr/mån
Spridarbyte samtliga 34000 kr
Bromsar fram belägg 1200 kr
Batteribyte programmering 700 kr (Batteri 105 amp 2900 kr)
Kört servicen själv, så vet inte den kostnaden, men BMW tar väl 2000 kr/tim
Köpte den visserligen 3 år gammal av första ägaren i Tyskland, en gammal stofil som köpt en ny likadan
Sen körde vi hem, hade den i ett antal år och sålde den sen för några tiotusen mindre. Ska ju tilläggas att det var valutakursen som räddade affären så priser stack upp här hemma...
Men härlig bil!!
OrtenracerJ jawen skrev:Märke BMW
Modell 750 Li Xdrive
Motor V8 med dubbelturbo 507 hk bensin
Inköp Dyr
Vägskatt 5.670 kr
Blandad förbrukning 1,8 lit/mil (ja gillar att gasa)
TryggHansa Helförsäkring 1900 kr/mån
Spridarbyte samtliga 34000 kr
Bromsar fram belägg 1200 kr
Batteribyte programmering 700 kr (Batteri 105 amp 2900 kr)
Kört servicen själv, så vet inte den kostnaden, men BMW tar väl 2000 kr/tim
Så är det ju, beror ju på vad man jobbar med. Också något att ha i tanke med bostadsköp. Sen kanske man har möjlighet att ta förmånsbil istället..H heimlaga skrev:
För åtta år sedan konstaterade jag att mina bättre begagnade bilar kostade runt 25kkr året i reparationer , man kan ju inte ens byta spolarvätska utan att programmera om bilen.A anis16 skrev:
Jag lade till kostnad för däck,värdeminskning och helförsäkring och jämförde mot kostnad för en ny Dacia över tre år med fabriksgaranti på avbetalning i lagom takt så restvärdet överstiger kontantinsatsen till nästa byte. För mig gav det bättre bil för mindre/samma pengar
Jag har inte lagt ner en krona på reparationer eller däck på åtta år. Sen är det bara halvförsäkring vilket håller ner priset.
Idag kör jag en sandero -24 för totalt 42 kr per mil (1500mil/år), inklusive skatt, försäkring, däck soppa, service och allt. Jag kan vara fullständigt säker på att slippa dyra överraskningar och sova gott med rena händer.....
Volvo 850 -97
-Inköp 20,000kr
-Försäkring 2,600 kr / året (trafikförsäkring + glas/bogsering och lite till, inte heltäckande)
-Skatt 2,600 kr / året
-Bränsle får bli en uppskattning men säg 2000 mil i året, den drar 0,8 och bensinpriset är ungefär runt 18,50kr här i medeltal, en räknare säger det kostar mig 29,600 kr i året. Jag får dock dra av mycket av detta på skatten eftersom det är 90% arbetsresor men ids inte räkna met detta, det blir så luddigt annars.
Än så länge är jag upp i 27,50kr per mil.
Reparationerna och service då, det är väl det som kan börja kosta. Dock gör jag allt själv. Jag har nyss skaffat bilen så jag gjorde en ganska stor motorservice där jag bytte kamrem, alla vätskor m.m.
-Motorolja 350kr
-Kylvätska 350kr
-Kamremskit med ny vattenpump 1400kr
-Batterivatten till kylvätskan 150kr
-Rotor 300kr
-Tändstift 500kr
-Fördelarlock 650kr
-Tändkablar 650kr
-Insugspackning 80kr
-Ny kupéfläkt 400kr (kom sen fram till fläkten hade inget fel så jag har en i reserv nu)
4830 kr, förmodligen tillkommer det en massa småsaker jag inte tänkt på, jag har tillverkat några nya delar i plåt men hade den plåten redan, oklar hur jag ska räkna sånt, så säg 6000kr. Så nu är jag på cirka 30,40kr / milen.
Vet inte om jag missar nånting. Jo jag behöver 4 nya sommardäck så det blir cirka 6000kr till där för 4 Michelin E Primacy 205/55 R16 med installation. Då är jag uppe i 33,40kr / milen. Sen förstås inköpskostnaden slås ut över flera år men det har jag inte gjort här.
Detta blir då årskostnade för första året jag äger den. Vem vet dock det kan komma nya utgifter än.
-Inköp 20,000kr
-Försäkring 2,600 kr / året (trafikförsäkring + glas/bogsering och lite till, inte heltäckande)
-Skatt 2,600 kr / året
-Bränsle får bli en uppskattning men säg 2000 mil i året, den drar 0,8 och bensinpriset är ungefär runt 18,50kr här i medeltal, en räknare säger det kostar mig 29,600 kr i året. Jag får dock dra av mycket av detta på skatten eftersom det är 90% arbetsresor men ids inte räkna met detta, det blir så luddigt annars.
Än så länge är jag upp i 27,50kr per mil.
Reparationerna och service då, det är väl det som kan börja kosta. Dock gör jag allt själv. Jag har nyss skaffat bilen så jag gjorde en ganska stor motorservice där jag bytte kamrem, alla vätskor m.m.
-Motorolja 350kr
-Kylvätska 350kr
-Kamremskit med ny vattenpump 1400kr
-Batterivatten till kylvätskan 150kr
-Rotor 300kr
-Tändstift 500kr
-Fördelarlock 650kr
-Tändkablar 650kr
-Insugspackning 80kr
-Ny kupéfläkt 400kr (kom sen fram till fläkten hade inget fel så jag har en i reserv nu)
4830 kr, förmodligen tillkommer det en massa småsaker jag inte tänkt på, jag har tillverkat några nya delar i plåt men hade den plåten redan, oklar hur jag ska räkna sånt, så säg 6000kr. Så nu är jag på cirka 30,40kr / milen.
Vet inte om jag missar nånting. Jo jag behöver 4 nya sommardäck så det blir cirka 6000kr till där för 4 Michelin E Primacy 205/55 R16 med installation. Då är jag uppe i 33,40kr / milen. Sen förstås inköpskostnaden slås ut över flera år men det har jag inte gjort här.
Detta blir då årskostnade för första året jag äger den. Vem vet dock det kan komma nya utgifter än.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vår 850 rullade 40 000 mil innan jag sålde den. Kollade registret och den är uppe i 52 000 mil nu.🤓 ACn funkade också, ett buntband på kopplings hjulet gjorde susen. https://www.matthewsvolvosite.com/ac-shim-fix-are-zip-ties-the-new-bread-clips/DennisCA skrev:
Volvo 850 -97
-Inköp 20,000kr
-Försäkring 2,600 kr / året (trafikförsäkring + glas/bogsering och lite till, inte heltäckande)
-Skatt 2,600 kr / året
-Bränsle får bli en uppskattning men säg 2000 mil i året, den drar 0,8 och bensinpriset är ungefär runt 18,50kr här i medeltal, en räknare säger det kostar mig 29,600 kr i året. Jag får dock dra av mycket av detta på skatten eftersom det är 90% arbetsresor men ids inte räkna met detta, det blir så luddigt annars.
Än så länge är jag upp i 27,50kr per mil.
Reparationerna och service då, det är väl det som kan börja kosta. Dock gör jag allt själv. Jag har nyss skaffat bilen så jag gjorde en ganska stor motorservice där jag bytte kamrem, alla vätskor m.m.
-Motorolja 350kr
-Kylvätska 350kr
-Kamremskit med ny vattenpump 1400kr
-Batterivatten till kylvätskan 150kr
-Rotor 300kr
-Tändstift 500kr
-Fördelarlock 650kr
-Tändkablar 650kr
-Insugspackning 80kr
-Ny kupéfläkt 400kr (kom sen fram till fläkten hade inget fel så jag har en i reserv nu)
4830 kr, förmodligen tillkommer det en massa småsaker jag inte tänkt på, jag har tillverkat några nya delar i plåt men hade den plåten redan, oklar hur jag ska räkna sånt, så säg 6000kr. Så nu är jag på cirka 30,40kr / milen.
Vet inte om jag missar nånting. Jo jag behöver 4 nya sommardäck så det blir cirka 6000kr till där för 4 Michelin E Primacy 205/55 R16 med installation. Då är jag uppe i 33,40kr / milen. Sen förstås inköpskostnaden slås ut över flera år men det har jag inte gjort här.
Detta blir då årskostnade för första året jag äger den. Vem vet dock det kan komma nya utgifter än.
Men hade jag inte haft tillgång till billyft och gratis verktyg hade det varit dyrt att lämna in på verkstaden var tredje månad grejer gick sönder. 😆
Den här har bara 22,000 mil på mätaren ännu. AC funkar men svagt, evaporatorn är misstänkt då bilen saknat kupéfilter, det satte jag dit, får lägga på en ca 400kr till där på totalen för det, glömde jag. Men det ryms inom avrundningen uppåt jag gjorde.
Ja allt hänger ihop.F Fideliox skrev:
För en del kan eget hus bidra till sänkta totalkostnader eftersom man inte måste betala separat hyra för bostad och verksamhetsutrymmen utan kan ha verksamheten i något gammalt uthus på tomten eller i någon källare.
Här hittar vi nog den stora boven för många. Har man 25 000 om året i reparationer så har man antingen mycket otur, misshandlar sina bilar eller orkar inte göra något själv.DennisCA skrev:
Och jag skriver orkar inte. Man hör ofta att det ska programmeras, att det är svårt, säkerhet, garantin gäller inte osv osv. Men i grund och botten handlar det om att man inte orkar ens läsa på vad som behöver göras och slipper undan med att lämna in den.
Som ett enkelt byte av bromsbelägg och skivor på en bil jag känner till. Kostar 2500:- för Brembo delar och tar väl ett par timmar att utför för en okunnig. Kanske en timme på att beställa sakerna och googla hur man gör. BMW tar 12500 för samma arbete. Lägg till domkraft och alla verktyg man behöver så sparar man ändå mellan 5-10 000. På ETT jobb.
Visst, det förekommer folk som tjänar in mer än skillnaden på 10 000 på 2-3 timmars jobb men jag gör det normalt inte, inte heller gör nog merparten av folk som lämnar in bilen för såna enkla åtgärder.
Samma resonemang finns för övrigt när det gäller alltifrån våtrum, el-arbete, VVS, avlopp, målning... Många skrattar sig lyckliga för att de slipper använda huvudet en stund och lära sig lite elementär el-kunskap så de kan byta nån lampa, vägguttag eller liknande för att "det är ju olagligt".
Det var det som fick mig tillbaka till garaget efter några år av att bara lämna in pendlingsbilen..Tomtom79 skrev:
Timmpenningen på ett skivbyte är väldigt svårt att motivera.
Tror lokala verkstan ville ha 9000 för ett jobb som tar knappt en timme och hårdvaran kostade strax under 2000kr.
Sen har jag åkt på hjullagerbyte, trasiga injektorer och annat segt. Det har jag lämnat bort och det var inte gratis (dock knappast 25 000 varje år)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Och så måste man ju inte låta märkesverkstaden göra jobbet.Tomtom79 skrev:
Här hittar vi nog den stora boven för många. Har man 25 000 om året i reparationer så har man antingen mycket otur, misshandlar sina bilar eller orkar inte göra något själv.
Och jag skriver orkar inte. Man hör ofta att det ska programmeras, att det är svårt, säkerhet, garantin gäller inte osv osv. Men i grund och botten handlar det om att man inte orkar ens läsa på vad som behöver göras och slipper undan med att lämna in den.
Som ett enkelt byte av bromsbelägg och skivor på en bil jag känner till. Kostar 2500:- för Brembo delar och tar väl ett par timmar att utför för en okunnig. Kanske en timme på att beställa sakerna och googla hur man gör. BMW tar 12500 för samma arbete. Lägg till domkraft och alla verktyg man behöver så sparar man ändå mellan 5-10 000. På ETT jobb.
Visst, det förekommer folk som tjänar in mer än skillnaden på 10 000 på 2-3 timmars jobb men jag gör det normalt inte, inte heller gör nog merparten av folk som lämnar in bilen för såna enkla åtgärder.
Samma resonemang finns för övrigt när det gäller alltifrån våtrum, el-arbete, VVS, avlopp, målning... Många skrattar sig lyckliga för att de slipper använda huvudet en stund och lära sig lite elementär el-kunskap så de kan byta nån lampa, vägguttag eller liknande för att "det är ju olagligt".
Fick bytt skivor och klossar bak för 1500kr, skivor och klossar kom jag med själv.
Mekaren sa åt mig att slänga med vinterhjulen så bytte han dem kostnadsfritt.