S Simonstahl skrev:
Räkna istället på vad det skulle kosta på att inte ha en bil , bilen är värd vad man själv tycker det är värt.

Jag har en Mercedes E220D- 2017 , bara senaste servicen kostade 12986kr. Skulle absolut kunnat ha en mer ekonomisk bil , men inte med samma komfort och premium känsla..
Kompisen köpte nu en sprillans ny Mercedes för 800.000kr. Min sommarJagga från 96 är både tystare och bekvämare. Det Mercans premiumkänsla ( sammansatt ord) kan stoltsera med är plastig inredning, automatisk infällbar dragkrok och dålig ljudisolering.
Det där med lyx och premium är väldigt subjektivt. Lite som att välja mellan Levis och Wranglerjeans.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D D.alarna skrev:
Nyfiken på hur mycket ni lägger på era bilar.

Skriv :
Bilmodell
Årsmodell
Lån / Finansiering
Månadskostnad
340kr för försäkring ö skatt/månad. Tankar en gång i månaden så ca kanske 600kr(liten tank) där. Service ordnar jag själv men har blivit några tusenlappar per år. Har en Ford Focus 2011.
Köpte den för 60000kr för ca 8 år sedan och den kanske är värd 30000kr nu. Så en förlust på ca 300kr per månad kanske.

• Gilla
bygg123
  • Laddar…
H
E Emanuel01 skrev:
340kr för försäkring ö skatt/månad. Tankar en gång i månaden så ca kanske 600kr(liten tank) där. Service ordnar jag själv men har blivit några tusenlappar per år. Har en Ford Focus 2011.
Köpte den för 60000kr för ca 8 år sedan och den kanske är värd 30000kr nu. Så en förlust på ca 300kr per månad kanske.
Å Reparationerna kostar per år,? Det är en Ford som du åker tänker jag. Dom är inte kännda för att vara problemfria direkt.

H H-Thomasson skrev:
Det finns ingen bil som är av storleken mellanklass eller större och nyare än 12 år som går under 40 kr milen.

Värdeminskning
Skatt
Försäkring
Tvätt
Besiktning
Service / underhåll
Byte av defekta delar.
Däck Sommar och vinterdäck (nya fälgar!)
Torkarblad.
Parkering !?
Ev ränta På lån
Bränsle
Broavgifter
Vägtullar / trängselskatt
(Ev försäkringsärenden plåtskador / självrisk)
Ny ruta åker alla på tidsnog

Samt det jag jar glömt bort
Det blir minst 40 kr milen. Nyarebilar 80 - 100 kr milen tack vare värdeminskningen

Dom flesta utgifter ovan åker även ni som åker 20 år gamla bilar för 30 000 kr på också.
så att åka bil under 20-25 kr milen är helt omöjligt oavsett vad ni skriver.
Jag har inte räknat på det exakt men sådär enligt alldeles grov huvudräkning ligger min Ford Transit Connect på strax under den officiella finländska taxan på 0,57 euro kilometern. Då hör det till sak att jag sliter dubbarna ur utslitna vinterdäck och kör slut dem som sommardäck och har en del andra konster för att hålla kostnaderna nere.

Folk tycker om att tala om hur billigt de kör och det är sant att när man har tur och ingenting går sönder på ett år kan det bli betydligt billigare en tid men slår man ut alla kostnaderna för bilägandet under låt oss säga 5 eller 10 år på alla körda kilometrar så hamnar man i allmänhet ganska nära den finländska taxan.

galento
Är nog nästan omöjligt att svara på vad detta kostar sammanlagt , de senaste åren har vi haft 5-6 bilar i drift varav 3 av dessa är veteranbilar med större motorer.

Men har man ett intresse för gamla fordon så får det kosta på nöjes kontot.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan
N naikon skrev:
Okej, kostar den 320kr eller 300kr i månaden trodde jag inte var så väsentligt. Med tanke på att vissa verkar lägga 10.000kr i månaden på sin bil.

Angående värdet så är begagnatmarknaden så skev så det blir svårt att veta. Folk begär typ 50k för sin gamla rostiga 940 som för några år sedan hade kostat 10k
Jobbar du med kommunal ekonomi?

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
H hablam skrev:
V70 2008 65k för 6 år sedan
Mitsubishi colt 2012 29k för 7 år sedan
Cirka 10k om året i skatt och försäkring.
Cirka 2-3k i rep/service på år.
Inga lån på någon, har aldrig funnits.

Svårt att få bilägandet billigare för mig, elbil hade jag kunnat tänka mig om jag hade kunnat köpa en driftsäker el bil för cirka 50-80k.
Apropå Mitsubishi colt; På 1980-talet så skulle en bilhandlare sälja på mig en ny Colt i någon specialversion som jag inte minns beteckningen på (var tänkt att konkurrera med Golf GTi, Kadett GSi mm). Tydligen var den svårsåld för priset var oslagbart.

Jag har aldrig kört en roligare småbil varken före eller efter. Som ett strykjärn i kurvorna och lättvarvad som en motorcykelmotor. Tyvärr var den för liten så det blev ingen affär ändå, men eftersom jag minns 30 minuters provkörning ~40 år senare så måste de lyckats med konstruktionen, iaf i det korta perspektivet.

Då kördes ju en hel del av dessa bilar av olika rally-mästare, så den kanske var inspirerad av det. Ari Vatanen voltade ju runt (bokstavligen) i en Peugot 205 och den var också riktigt rolig att köra men bedrövligt skramlig och låg kvalitetskänsla så den lockade aldrig på riktigt.

T tmjreviews skrev:
Tesla Model S p100d
2019
Inga lån - äger privat
Ca 2000 kr inkl. försäkring och laddning (fast pris 450kr/mån)
Värdeminskning
Låter riktigt trevligt, vad har du för försäkring/bolag?

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade en sån bil innan, att lägga den lilla fritid man har som småbarnsförälder på att ligga i duggregn på uppfarten mekandes kärvande bromsar har jag varit med om och klarar mig utan...
Tycker det är bara trevligt att få ta igen lite tid bort från det permanent uppkopplade dystopisamhället genom att gå ut i verkstan och fixa på bilen. Barnen kan va med å titta på istället för att få brainrot av tiktok m.m.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
H H-Thomasson skrev:
Å Reparationerna kostar per år,? Det är en Ford som du åker tänker jag. Dom är inte kännda för att vara problemfria direkt.
En god vän har alltid kört Ford Mondeo så länge jag kan minnas. Inne på minst åttonde bilen nu. Tredje Mk4-varianten. I vilket fall så har det som hållit bäst varit den franska PSA-diesel som satt i en av dem, den var skottsäker. MEN, han har får reparera hela tiden ändå eftersom framförallt hjullager är ren förbrukningsvara. Samtliga hans Mondeo har fått byta lager en eller flera gånger innan han hunnit byta bil, både fram och bak. Kan vara de dåliga vägarna här som påverkar, men varken mina Saab eller BMW har drabbats. Rätt underligt att Ford inte sätter i grövre lager utan fortsätter med för klena dimensioner (eller usel kvalitet?), årtionde efter årtionde.

K
F Fideliox skrev:
Kia ceed sw plugin hybrid 2021.

Inköp kontant 220 000kr.
Helförsäkring helår 1800kr
Skatt helår 400kr
Bränsle: ca 500kr mån
Service drygt 6k per år
Värdeminskning kanske 3000kr i månaden?
Så ca 15kr milen. Det är betydligt billigare än vår gamla Volvo V70 som kostade 30kr milen dock var den billigare i inköp på 5000kr.

Sen vill jag inte ens räkna på alternativkostnaden. 220 000kr hade varit roligare att ha på börsen till 7% avkastning..
Blev glad av att läsa ditt inlägg. 😅
Är alldeles för få som ens förstår konceptet alternativkostnad...

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det är bara trevligt att få ta igen lite tid bort från det permanent uppkopplade dystopisamhället genom att gå ut i verkstan och fixa på bilen. Barnen kan va med å titta på istället för att få brainrot av tiktok m.m.
Jag spenderar mycket av min tid med att sitta och läsa för mina barn, TikTok tror jag inte de vet vad det är.

Det låter så harmoniskt att "gå ut i verkstan och fixa på bilen".
Men det är inte riktigt samma känsla när man måste ha klart bilen till nästa dag, och man i duggregn fipplar runt med en kärvande broms för sjuttioelfte gången.
Då har jag andra saker jag hellre gör tillsammans med barnen

För egen del så trivs jag med att äga nyare bilar där jag klarar mig med att utföra biltvätt och däckbyten själv.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
MultiMan
Jag förstår din synpunkt, men det finns faktiskt en hel del människor (inklusive mig själv) som tycker det är avkopplande att mecka.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Och givetvis ska ni få göra det, men jag menar på att för de flesta är det inte en avkopplande sysselsättning som motiverar att man kör runt med en "billig" bil med meckbehov till vardags.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag åker skoda Fabia Kombi 1.6 tdi. Årsmodell ca 2013. Inköpt 2018 för 57 tkr med 6k mil på mätaren. Billig att tanka skatta och försäkra. Har diverse skumma elfel men inget som påverkar framdriften eller vid besiktning.

Hoppas på tio år och räknar med att lämna den på skroten eller ge bort den när jag är klar. Har inte räknat på milkostanaden men utgår från att den är låg.

Dock inget för den kräsne då komforten är låg och det kan vara den fulaste modellen VAG frambringat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.