1 565 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur mycket kostar bygglovhandlingar, ritningar för en kupa?
Vi vill bygga en kupa i ett gårdshus. Trots att det är en liten by utanför detaljplanerat område så har de högre krav när det gäller bygglov .Kupan klassar alltså inte in som bygglovsfri attefallstillbyggnad. Något med historik och kultur tror jag att det var. I vilket fall som helst. Jag har tagit in två offerter för att få dessa handlingar. Den ena var på 30000kr och den andra på 15000kr från bygglovsverket (exkl nybyggnationskarta).
Är detta rimligt? Tycker det låter högt. Har ni tips på någon annan? (Södra Skåne)
Är det någon som har erfarenhet att gå igenom ett liknande bygglovsärende där två takstolar behöver avväxlas?
Är detta rimligt? Tycker det låter högt. Har ni tips på någon annan? (Södra Skåne)
Är det någon som har erfarenhet att gå igenom ett liknande bygglovsärende där två takstolar behöver avväxlas?
Jag har inte så bra koll på om kostnaden för de ritningar du behöver, däremot tycker jag du ska kolla upp lite mer kring kulturmiljön som kommunen nämnde. Det kan sätta vissa begränsningar för hur du kan/får utforma takkupan. Det vore synd om du la en massa pengar på ritningar som får ett nej direkt pga kulturmiljöbestämmelser. Även om du bor utanför detaljplanelagt område finnas det troligen en översiktsplan där ditt område kan vara utpekat som extra värdefullt, läs där om det finns några bestämmelser kring utformning.
Har kommunen sagt att du behöver en nybyggnadskarta för denna åtgärd?
Bygglovsverket har diskuterats i några trådar redan, här är en. Kan vara värt att titta på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-erfarenhet-av-bygglovsverket.387984/
Har kommunen sagt att du behöver en nybyggnadskarta för denna åtgärd?
Bygglovsverket har diskuterats i några trådar redan, här är en. Kan vara värt att titta på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-erfarenhet-av-bygglovsverket.387984/
Redigerat:
Beror väl på förutsättningarna, måste dom måtta och rita upp huset? Då är inte 30 000 kr så dyrt och 15 000 ett bra pris
Finns det bra pdf, ej gamla inskannade ritningar så är det lite dyrare. Men sen beror det på vad som ingår, är det för att få ett bygglov men inget inför det tekniska samrådet. Eller är det med beräkningar där en konstruktör är involverad så är inte 30 000 orimligt heller
Finns många alternativ på detta
Finns det bra pdf, ej gamla inskannade ritningar så är det lite dyrare. Men sen beror det på vad som ingår, är det för att få ett bygglov men inget inför det tekniska samrådet. Eller är det med beräkningar där en konstruktör är involverad så är inte 30 000 orimligt heller
Finns många alternativ på detta
Klicka här för att svara