86 429 läst ·
37 svar
86k läst
37 svar
Hur mycket klararar en gipsvägg?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
*Den ligger inte riktigt "flush" med skivytan vilket i många fall gör att det man fäster "glappar/vickar"Bricco skrev:
*Den måste (bör!) fördras med ett specialverktyg och bli det inte rätt snurrar pluggen
*Den kräver relativt lång skruv och bör inte dras med skruvdragare=långsamt
*Har man otur och borrar nära en regel kan vingarna inte fällas ut korrekt och då funkar inte pluggen
*Konstuktionen i sig ger små brottanvisningar på "vingarna" som försvagar pluggen. Det är ju iofs medtaget i hållfasthetsberäkningen men gå något snett då man montear pluggen kan vingarna gå av och då får man problem, se bla nedan.
*Det blir stora fula hål när pluggen tas bort
Det borde väl räcka.
Snap toggle lämnar iofs stora hål med. Finns de där Snap Toggle i vanliga bygghandeln då? Hittar de knappt hos ÅF på nätet så.. Detsamma gäller de där Mini/Maxipluggarna.Thomas59 skrev:*Den ligger inte riktigt "flush" med skivytan vilket i många fall gör att det man fäster "glappar/vickar"
*Den måste (bör!) fördras med ett specialverktyg och bli det inte rätt snurrar pluggen
*Den kräver relativt lång skruv och bör inte dras med skruvdragare=långsamt
*Har man otur och borrar nära en regel kan vingarna inte fällas ut korrekt och då funkar inte pluggen
*Konstuktionen i sig ger små brottanvisningar på "vingarna" som försvagar pluggen. Det är ju iofs medtaget i hållfasthetsberäkningen men gå något snett då man montear pluggen kan vingarna gå av och då får man problem, se bla nedan.
*Det blir stora fula hål när pluggen tas bort
Det borde väl räcka.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Snap Toggle kräver mindre hål än Molly för samma belastning, skadar inte pappen på samma sätt som Mollyns "vingar" och kan enkelt tas bort vilket inte Molly kan.Bricco skrev:
Försök att ta bort en Mollyplugg brukar sluta med ett STORT fult hål.
Jag kan inte svara på var du hittar Snap Toggle men jag har i alla fall köpt i vanlig järnhandel. Vilken byggbutik som helst borde kunna beställa hem.
Jag kan inte förstå varför folk har så mycket problem att ta bort molly-pluggar, jag har tagit bort mängder av dessa med antingen en sidavbitare eller en spårmejsel genom att plocka bort brickan och trycka in pluggen i väggen, det lämnar ett hål som har samma diameter som pluggen + något tilltryckt papp bakom brickan, vilket bara gör det enklare att spackla igen hålet.Thomas59 skrev:
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Typ 30 spänn styck?kitco skrev:
http://www.vvsobadrum.se/992mm-snap-toggle-med-212557-skruv-m6x60-p-2429-c-566.aspx
Hållfasthetsmässigt undrar jag om det spelar någon större roll om man använder molly eller någon modernare variant. Allt jag har satt med molly känns som det sitter som berget. Fördelen med molly är att dom kostar någon krona i lösvikt på Byggmax. Verktyget kostar ett par hundringar så den kostnaden har man snabbt igen. Om man tycker skruven är för lång går det ju bra att byta den efter att man satt pluggen.
Den stora nackdelen med molly är just om man hamnar precis bredvid en regel, vilket man enligt lagen om alltings jävlighet alltid gör när man t ex sätter upp hyllskenor på en hel vägg. När man kommer till sista skenan... Då är det inte fel att ha någon annan variant i reserv.
Den stora nackdelen med molly är just om man hamnar precis bredvid en regel, vilket man enligt lagen om alltings jävlighet alltid gör när man t ex sätter upp hyllskenor på en hel vägg. När man kommer till sista skenan... Då är det inte fel att ha någon annan variant i reserv.
Jag använder en sådan här:f91jsw skrev:Hållfasthetsmässigt undrar jag om det spelar någon större roll om man använder molly eller någon modernare variant. Allt jag har satt med molly känns som det sitter som berget. Fördelen med molly är att dom kostar någon krona i lösvikt på Byggmax. Verktyget kostar ett par hundringar så den kostnaden har man snabbt igen. Om man tycker skruven är för lång går det ju bra att byta den efter att man satt pluggen.
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/Tang-for-skruvankare/
Funkar klockrent, många hundra plugg monterade med den.
Och jag använder alltid skruvdragare till skruven, för står inte varför man inte kunna använda det, självklart sätter man ju momentinställningen på något lämpligt.
Inte lätt att veta vad lämpligt är. Dragit sönder ett par så rekommenderar för hand ändå ja..Daniel78 skrev:
Just därför går man över väggen med en regelsökare först.f91jsw skrev:Hållfasthetsmässigt undrar jag om det spelar någon större roll om man använder molly eller någon modernare variant. Allt jag har satt med molly känns som det sitter som berget. Fördelen med molly är att dom kostar någon krona i lösvikt på Byggmax. Verktyget kostar ett par hundringar så den kostnaden har man snabbt igen. Om man tycker skruven är för lång går det ju bra att byta den efter att man satt pluggen.
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer