6 774 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Hur mycket kan man överlasta (mätar)säkringar?
Hissens maxlast är 630 kg/8 personer. Vid mina loggningar var lasten 2-4 personer, troligen max 300 kg. Högsta spiken noterades dock med 2 personer.
Åldern har jag ingen detaljerad uppfattning om, men den är inte ny. Minst 20 år gammal.
Åldern har jag ingen detaljerad uppfattning om, men den är inte ny. Minst 20 år gammal.
Äldre hydraulare drar mer ström än nyare...
Jag byggde en 3tons hiss den ville ha 63 ton
Jag tror du måste göra fler loggningar. Det är egentligen bara uppresan som drar ström.
Som sagt tidigare kolla säkringarna i maskinrummet.
Sen drar hydraulhissar mer än linhissar.
Sen är det så illa att en 20år gammal hiss snart kommer å kräva mycket kärlek... Tyvärr
Så kan vara smart att lägga in en modernisering av hissen inom 10år
Hur fungerar hissen Annars? Håller den sig i plan eller sjunker den lite efter några minuter?
Jag byggde en 3tons hiss den ville ha 63 ton
Jag tror du måste göra fler loggningar. Det är egentligen bara uppresan som drar ström.
Som sagt tidigare kolla säkringarna i maskinrummet.
Sen drar hydraulhissar mer än linhissar.
Sen är det så illa att en 20år gammal hiss snart kommer å kräva mycket kärlek... Tyvärr
Så kan vara smart att lägga in en modernisering av hissen inom 10år
Hur fungerar hissen Annars? Håller den sig i plan eller sjunker den lite efter några minuter?
TS kanske kan komma in med data på motorn märkeffekten räcker så slipper vi loggar mm som inte ger så mycket om inte instrumentet är känt och vettigt. Och redan med de fakta som finns i form av driftström storlek på hiss osv är det inte speciellt vågat att säga att 35 A är mer än väl och tillräckligt. Start av hydraulpumpen är snäll så sett att det i stort är tomgång med iofs möjlig strömtopp fast kort tid sen pålastning för drift.
Vad ska du ha märkeffekten till?
Strömmen är väl mer intressant, men jag antar att GK100 menar hela märkskylten.
Att mäta på det sättet, med 1-sekunders intervall är inte ett bra sätt att avgöra startströmmens storlek, denna pågår under cirka 100-200 ms tid och man bör ha mycket stor tur för att få något bra värde. Sen vet vi inte heller under vilken tid som mätaren integrerar ström, för jag antar att den inte samplar momentanvärden på sekundskalan, utan att den loggar rms-värden en gång per sekund.
Att mäta på det sättet, med 1-sekunders intervall är inte ett bra sätt att avgöra startströmmens storlek, denna pågår under cirka 100-200 ms tid och man bör ha mycket stor tur för att få något bra värde. Sen vet vi inte heller under vilken tid som mätaren integrerar ström, för jag antar att den inte samplar momentanvärden på sekundskalan, utan att den loggar rms-värden en gång per sekund.
I nyare hissar så är motorskyddet ofta baserat på den rekommenderade säkringen.
Kan man byta ner till 35A utan att byta bottenplattan? Det finns vissa risker med att säkra ner en hiss om man inte är säker. Eftersom det är inte så kul att fastna.
Kan man byta ner till 35A utan att byta bottenplattan? Det finns vissa risker med att säkra ner en hiss om man inte är säker. Eftersom det är inte så kul att fastna.
Av den enkla anledningen att vi ska kunna bedöma TS fall sett till både ev problem med startström som ev last under färd uppåt med hissen. Jag tar hellre hela skyltens uppgifter givetvis men som enstaka data med fördel effekten på motorn. Det finns givetvis angett i någon form på/vid apparatskåp/ställ i dokumentation eller på motorn om det är en äldre hiss där den inte nödvändigtvis är sänkt i olja.D Daniel 109 skrev:
TS kan kanske ta några bilder så är det lätt att bedöma oavsett, mer till nytta än en massa loggningar mm där inte rätt utrustning finns eller tolkning av resultaten sker. Som Millox skrev är det inte problematiskt för smältsäkringar i ett sånt driftfall som här där starten är olastad och det i princip är uppmagnetisering av motorn som rycker till några perioder ca: 100 ms.
Det är ju något TS direkt kan göra dvs sätta 35 A till hissen och sen ta ner abonnemanget från 63 A senare. Risken för stopp pga bytet till 35 A skulle jag redan med vad som framkommit i tråden sätta till i praktiken noll.O Odjuret skrev:
Klicka här för att svara