860 läst ·
3 svar
860 läst
3 svar
Överlasta ingångssidan på en solcellsregulator?
Hej!
Har byggt ett off grid-system med en MPPT-regulator som laddar batterier. Regulatorn är specad för max 520 W från solcellerna och max 480 W på lastsidan. Nu undrar jag vad som händer om jag instalerar fler solpaneler och hamnar en bit över 520 W när vädret är som bäst? Bromsar den in effekten eller kommer den gå sönder?
Har byggt ett off grid-system med en MPPT-regulator som laddar batterier. Regulatorn är specad för max 520 W från solcellerna och max 480 W på lastsidan. Nu undrar jag vad som händer om jag instalerar fler solpaneler och hamnar en bit över 520 W när vädret är som bäst? Bromsar den in effekten eller kommer den gå sönder?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Den går inte sönder, den kommer dock att klippa av produktionen.Ulltand skrev:
Hej!
Har byggt ett off grid-system med en MPPT-regulator som laddar batterier. Regulatorn är specad för max 520 W från solcellerna och max 480 W på lastsidan. Nu undrar jag vad som händer om jag instalerar fler solpaneler och hamnar en bit över 520 W när vädret är som bäst? Bromsar den in effekten eller kommer den gå sönder?
Du skriver inte vad det är för regulator och spänning. Jag antar utgående ifrån wattbegränsningen att det är 40A, 12V. Det är strömmen som är avgörande. Så länge som du håller dig under 40A in så går den inte sönder.
När den omvandlar till 12v så ökar ju amperen som går ut. Då kommer den att klippa av produktionen nånstans nära den uppgivna effekten.
Toppen det låter perfektF Finndjävel skrev:Den går inte sönder, den kommer dock att klippa av produktionen.
Du skriver inte vad det är för regulator och spänning. Jag antar utgående ifrån wattbegränsningen att det är 40A, 12V. Det är strömmen som är avgörande. Så länge som du håller dig under 40A in så går den inte sönder.
När den omvandlar till 12v så ökar ju amperen som går ut. Då kommer den att klippa av produktionen nånstans nära den uppgivna effekten.
Typ rätt men det är ett 24 V 20A
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Då är det 20A som du inte får överskrida på input sidan. Maxspänningen måste du också hålla dig under. Max 85% av märkspänningen på regulatorn är en tumregel. Dom brukar vara specade til 100 eller 150V.Ulltand skrev:
Har du t.ex två 60cells paneler i serie som brukar ligga mellan 280-310W st idag så blir det perfekt åt din regulator.
Klicka här för att svara