6 774 läst ·
39 svar
7k läst
39 svar
Hur mycket kan man överlasta (mätar)säkringar?
Vidare kan man se att en 25A säkring typiskt klarar runt 150A i en sekund. Det går nog att säkra ned ganska långt.A Arnodt skrev:
För att komma till skott i det hela
Till TS gör som en sa här , köp hem 10 st 50 amp trög , sätt dom i hisspluggarna , håller det
byt huvudsäkringar i skåpet och se om det håller , men tänk på övrig belastning i huset , värme maskiner belysning o.s.v
Till TS gör som en sa här , köp hem 10 st 50 amp trög , sätt dom i hisspluggarna , håller det
byt huvudsäkringar i skåpet och se om det håller , men tänk på övrig belastning i huset , värme maskiner belysning o.s.v
Jag har inte sagt att man ska använda B säkringar. Jag ville påpeka att även de klarar en märkbar överlast. Du kan ju titta på specifikationen omdu inte tror mig.
Det kan vara vettigt för selektiviteten.
Jag vet ju inte hur det ser ut just här. Men det brukar vara säkringar i centralen till endast hissen. Sedan sitter det säkringar i apparatskåpet. Varför behöver man selektivitet mellan dessa? Hissen stannar vilken av dem som än går. Men inte nödvändigtvis något annat.
För att man bara ska behöva kolla på ett ställe.
Jag tror att om säkringarna går så ofta att det blir ett problem så har man ett större problem än att hitta rätt säkring. Men som du sade tidigare är det säkringen för abonnemanget man betalar för och inte säkringen till hissen. Jag skulle tro att det finns andra faktorer som mycket mer än hissen avgör vilken huvudsäkring som behövs. Hur många lägenheter? Har alla elspis? Finns det någon elvärme?
För att vara lite mer korrekta får vi säga att oberoende B, C, D dvärg ligger de lika i överlastområdet det är där magnetutlösaren tar vid de skiljer sig åt dvs nivån där de ska bryta under 100 ms. Nu kan ju iofs det området vara intressant vid en start av en induktionsmotor av kortsluten asynkron typ som det sannolikt rör sig om för drift av hydraulpumpen. Pumparna brukar starta med avlastningsventil öppen och den stänger efter någon sekund när det ska gå riktning upp så det är närmast ren start i tomgång.D Daniel 109 skrev:
I TS fall verkar ju avsäkring för hissen ligga på 63 A och även abonnemanget det är ju åtminstone sett till hissen inget problem att lägga den 25 A och kanske mätarsäkring 35 A rimligt om det inte är något special i fastigheten. Hissen har i stort inte något med dimensioneringen för mätarsäkringen att göra här.
Innan du börjar byta säkringar, fundera på vem du vill ska fastna i hissen när säkringarna far.
Tack för bra kommentarer. Fotografens kommentar är ju intressant och det är helt klart ett värde i att inte stänga in sina hyresgäster i en stillastående hiss.
Jag gjorde mätningen på inkommande och toppnoteringen var inte 100 A utan snarare 80 A, men jag avrundade uppåt när jag skrev eftersom jag inte fullt ut kan lita på att jag verkligen fångade absoluta toppen. När hissen inte går ligger lasten på ca 10 A.
Men om vi bortser från hängslen- och livremresonemanget är det möjligt att sänka såväl hissäkringen som mätarsäkringen till 25 A. En kompromiss skulle kunna vara 35 A och samtidigt försäkra sig om att det inte är snabba säkringar som sitter i.
En trög 35 A-säkring håller enligt det länkade databladet för storleksordningen 197 A i en sekund, 113 A i 10 sek, 85 A i en minut och 62 A i 10 minuter. Det är med bred marginal (>100 %) över de värden jag tror finns i anläggningen.
Jag gjorde mätningen på inkommande och toppnoteringen var inte 100 A utan snarare 80 A, men jag avrundade uppåt när jag skrev eftersom jag inte fullt ut kan lita på att jag verkligen fångade absoluta toppen. När hissen inte går ligger lasten på ca 10 A.
Men om vi bortser från hängslen- och livremresonemanget är det möjligt att sänka såväl hissäkringen som mätarsäkringen till 25 A. En kompromiss skulle kunna vara 35 A och samtidigt försäkra sig om att det inte är snabba säkringar som sitter i.
En trög 35 A-säkring håller enligt det länkade databladet för storleksordningen 197 A i en sekund, 113 A i 10 sek, 85 A i en minut och 62 A i 10 minuter. Det är med bred marginal (>100 %) över de värden jag tror finns i anläggningen.
Det finns prov från förr som ASEA gjorde på sina SLA och på NEBB-säkringar. Karaktäristik ganska nära gB. Den visar på att om man håller startströmmen under cirka 80 % av 5-sekundersvärdet på säkringen så riskerar man ingen åldring på grund av starten. OM ni nu ansätter att det inte är några radikala skillnader nu mot förr så kan vi därmed dimensionera säkringarna för både märk och startström.
Om lasten är cirka 10 A vid drift kanske vi vill ha en marginal på cirka 2 ggr mot det, alltså minst 20 A.
Om startströmmen är cirka 80 A, krävs enligt resonemanget ovan en 5-sek ström om cirka 100 A, eller en 35 A säkring med G-karaktäristik.
Men jag är lite nyfiken på hur du mätte startströmmen, det krävs en allt annant än billig uppställning för att lyckas mäta den på ett användbart sätt. Stämmer den väl mot vad som är stämplat på motorn?
Om lasten är cirka 10 A vid drift kanske vi vill ha en marginal på cirka 2 ggr mot det, alltså minst 20 A.
Om startströmmen är cirka 80 A, krävs enligt resonemanget ovan en 5-sek ström om cirka 100 A, eller en 35 A säkring med G-karaktäristik.
Men jag är lite nyfiken på hur du mätte startströmmen, det krävs en allt annant än billig uppställning för att lyckas mäta den på ett användbart sätt. Stämmer den väl mot vad som är stämplat på motorn?
Nja, märkströmmen på moton påverkar inte startströmmen för motorn alls. Däremot brukar man uttrycka startströmmen i multiplar av märkström, så det stämmer ju så långt. Startströmmen påverkas inte heller av lasten, däremot påverkas tiden under vilken accelerationsförlopp råder.L Liteavvarje skrev:
Toppströmmen i det ögonblick motorn står helt stilla borde bero enbart på motorns egenskaper (resistans i lindningarna t.ex.). Däremot beror "startströmmens" utsträckning i tiden på lastens tröghetsmoment tills den slutar accelerera. I en hydraulhiss borde det finnas två "tröga starter", den ena när pumpen accelererar och den andra när hisskorg m tillbehör accelererar. Dock går endast den första från stillastående motor (den "felaktiga" delen av kurvan), så dess inverkan på i''2t dominerar troligen.
@Millox: Ser när jag läser noggrannare att det var ungefär detta som du skrev. Ber om ursäkt, men kanske har jag förtydligat lite.
@Millox: Ser när jag läser noggrannare att det var ungefär detta som du skrev. Ber om ursäkt, men kanske har jag förtydligat lite.
Redigerat:
Jag mätte med en strömlogger som lagrar momentanvärden en gång per sekund. Eftersom jag inte med säkerhet kan veta att loggern samplade samtidigt med toppvärdet och det dessutom finns en mätosäkerhet i utrustningen avrundade jag det lagrade värdet 78,43 A till ca 100 A. Just detta toppvärde inträffade bara en gång på de fyra hisstarter jag loggade. Övriga startströmmar var betydligt lägre i loggningen.M Millox skrev:
Har inte kollat motorns stämplade data.