Hej,
Lägger till bilder för att enklare förstå.
Pex rören ska bort istället ska det dit kromade koppar rör. Smidigaste kommer bli att dra rören rakt ner och koppla i befintliga rör.
Blir ca 4,5m rör.

Pris förslag efter rot ca 8600kr.

tycker det känns lite dyrt för det jobbet. Men vill höra vad ni tycker?

Om inlägget har hamnat fel, så ber jag om ursäkt!

Du glömde bild

W whak skrev:
Du glömde bild
Juste! Här kommer bilder.

• Badrum med badkar, kakelväggar, handduksvärmare med handdukar, ett litet fönster och en spegel ovanför en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hörn av ett badrum med ett beige badkar, vita kakelväggar och ett vitt korrugerat rör monterat längs väggen.
    Skapa konto
  • Rör och kopplingar under diskbänk med kaklat golv och matta.
    Skapa konto
Vad händer på andra sidan väggen? Dvs hur mycket jobb är det där? Det som syns på bilderna är ju inget svårt att göra själv om du är normalhändig, då sparar du in arbetskostnaden.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad händer på andra sidan väggen? Dvs hur mycket jobb är det där? Det som syns på bilderna är ju inget svårt att göra själv om du är normalhändig, då sparar du in arbetskostnaden.
På andra sidan vägen fortsätter rören in genom in till kök. Men där är rör inklädda i plastkanal så där ska inget göras. Utan bara det som syns på bild. Har tänkt på att göra det själv. Men lite osäker på vad för koppling det ska vara där man kopplar från PEX till koppar rör?

Sen isåfall behöver jag köpa ett bockverktyg, men dem bockningarna som behövs göra är kanske inga större svårigheter? Funkar billigare bockverktyg från tillexempel jula/biltema?

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Kolla på hygglo.se eller lokala fb-grupper så kan du säkert hyra/låna bockningsverktyg, brukar finnas i vart eller vartannat kvarter 🙂

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kolla på hygglo.se eller lokala fb-grupper så kan du säkert hyra/låna bockningsverktyg, brukar finnas i vart eller vartannat kvarter 🙂
Okej! Men vet du vad för koppling jag ska ha mellan PEX och koppar rör?

S
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Sen isåfall behöver jag köpa ett bockverktyg, men dem bockningarna som behövs göra är kanske inga större svårigheter? Funkar billigare bockverktyg från tillexempel jula/biltema?
Blir väl ingen bockning om du drar rören rakt ner.

Såna där jobb frågar jag aldrig pris på utan kör löpande: För några år sen brukade jag räkna 10000kr/dag för rörmokare med material. Det där är väl långt från en heldag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det bör väl vara en sån här (i rätt dimension) [länk]
Tack!

S sinuslinus skrev:

Såna där jobb frågar jag aldrig pris på utan kör löpande: För några år sen brukade jag räkna 10000kr/dag för rörmokare med material. Det där är väl långt från en heldag.
Jo tycker det också. Har ritat på bilden hur jag tänkte och då blir det att bocka längst upp en liten bit. Men är det kanske bättre att drar rören mot den andra väggen? Eller hur hade du gjort?

• Badkar med kaklade väggar, handdukshängare med handdukar och rördragning i ett hörn av badrummet.
    Skapa konto
S
Jag hade ringt en rörmokare. 😂

Du kan väl sätta en vinkel så röret går fritt det andra? Jag är bara en snickare så du vet… 😉

• Gilla
Stevie123
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag hade ringt en rörmokare. 😂

Du kan väl sätta en vinkel så röret går fritt det andra? Jag är bara en snickare så du vet… 😉
Hahah jo en rörmokare är ju smidigast! Men 8600kr känns lite väl mycket.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:

Jag ska inte ha någon typ av väggbricka som denna?

• Väggbricka för rörgenomföring med två anslutningar och tillhörande skruv och kopplingsdelar på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.