God morgon!

Har precis blivit klar med till-läggs-isoleringen på huset i samband med fasadbyte.
Passade även på att byta fönster!

Vi isolerade 70 mm med fasadskivor (Otroligt smidigt).
Och skall nu isolera invändigt.
Vi har tänkt installera ett FTX-system, alltså blir huset tätt.
Till att börja med tänkte vi köra på den relativt nya el-pannan (2005), (vattenburen värme) med värmeslingor i golv på hela plan 1.

Vad tror ni är lämpligt att isolera innerväggarna med? räcker ytterligare 70 mm, eller behövs mer tror ni?

Tack för er hjälp...

// repseJ

Svårt att svara något på eftersom vi inte vet hur väggarna var uppbyggda från början. Timmer, 200mm isolering i träregelstomme, betongvägg osv.osv.
Ge oss lite mera att gå på.

Som Drömhus2012 skriver, så är det svårt att bilda sig någon uppfattning eftersom det enda vi vet om nuläget är den 70 mm utvändiga isolering som gjorts.

Men generellt skall man nog vara försiktig med invändig isolering, eftersom man "flyttar ut" den befintliga konstruktionen närmare en ev. daggpunkt med möjliga fuktproblem som följd.

Utan att veta något mer om väggkonstruktionen skulle jag säga:
Lägg till en väl monterad (= tät) ångspärr och sedan 45 mm invändig isolering.
Min erfarenhet är att just lufttätningen är väl så viktig som värmeisoleringen i "gamla" hus.

Jag håller med KnockOnWood. Lufttätningen är viktig i äldre hus. Innan vi tilläggsisolerade på utsidan så kunde man känna att det var ett vinddrag ut ur många eldosor som satt på yttervägg, det försvann när vindpappen kom på ute.

Gott folk;
Ni bad om info om hur väggen är uppbyggd:
Utifrån och in:
Fasad 28 mm
Klimatskiva 70 mm
Luftspalt 34 mm
Gammal Fasad 22-28 mm
Någon form av papp
Gammal isolering ca 45 mm
En rejäl vägg med gamla brädor ca 95-100 mm

Är jag helt j*vla galen om jag gör följande:
På med 45 mm isolering
Ett väl monterad (=tät) ångspärr ;)

För att sedan ha en installationsvägg i form av 45 reglar, för eldragning och dyl.

Just 45 mm isolering vet jag inte riktigt än, kan hända att 70 mm blir akutellt också..?

// repseJ

gör klimatskivan nån nytta om det är en luftspalt på 34mm? då kommer väl kall luft in där och kyler.

repsej skrev:
Gott folk;
Ni bad om info om hur väggen är uppbyggd:
Utifrån och in:
Fasad 28 mm
Klimatskiva 70 mm
Luftspalt 34 mm
Gammal Fasad 22-28 mm
Någon form av papp
Gammal isolering ca 45 mm
En rejäl vägg med gamla brädor ca 95-100 mm

Är jag helt j*vla galen om jag gör följande:
På med 45 mm isolering
Ett väl monterad (=tät) ångspärr ;)

För att sedan ha en installationsvägg i form av 45 reglar, för eldragning och dyl.

Just 45 mm isolering vet jag inte riktigt än, kan hända att 70 mm blir akutellt också..?

// repseJ
kvistarn2 skrev:
gör klimatskivan nån nytta om det är en luftspalt på 34mm? då kommer väl kall luft in där och kyler.
Hoppas verkligen att det blev ett skrivfel!

Luftspalten är väl utanför isoleringen?

KnockOnWood skrev:
Hoppas verkligen att det blev ett skrivfel!

Luftspalten är väl utanför isoleringen?
Luftspalten är utanför isoleringen!

Hemskt vilka ordmärkare ni är... ;)

Utan att veta vad som är lagom hade jag i din situation nöjt mig med:
- 100mm trä.
- 45mm isolering (typ gullfiber antar jag).
- 28mm trä.
- 70mm klimatskiva.
- Du har inga springor i den gamla panelen (mellan typ underbrädor) som behöver tätas?

För drag känns det som du har tätat upp ordentligt med:
- Befintlig papp.
- Klimatskiva (inbyggt vindskydd tror jag och vindduk behövs ej).
- ny vindpapp?

Jobbet (riva allt invändigt) och riskerna med en extra 45mm på insidan kan bara inte vara rimligt i förhållande till besparingen. Men det går säkert att räkna på.

baljbalj skrev:
Utan att veta vad som är lagom hade jag i din situation nöjt mig med:
- 100mm trä.
- 45mm isolering (typ gullfiber antar jag).
- 28mm trä.
- 70mm klimatskiva.
- Du har inga springor i den gamla panelen (mellan typ underbrädor) som behöver tätas?

För drag känns det som du har tätat upp ordentligt med:
- Befintlig papp.
- Klimatskiva (inbyggt vindskydd tror jag och vindduk behövs ej).
- ny vindpapp?

Jobbet (riva allt invändigt) och riskerna med en extra 45mm på insidan kan bara inte vara rimligt i förhållande till besparingen. Men det går säkert att räkna på.
Tack för detta.

Ingen ny vindpapp är satt, tillverkaren hävdade att befinligt och dem nya klimatskivorna skulle räcka.

Vem finns att fråga när det gäller sådant här?
Vet snickare detta, eller brukar dom rådfråga typ "energikonsulter"?

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Men generellt skall man nog vara försiktig med invändig isolering, eftersom man "flyttar ut" den befintliga konstruktionen närmare en ev. daggpunkt med möjliga fuktproblem som följd.

Utan att veta något mer om väggkonstruktionen skulle jag säga:
Lägg till en väl monterad (= tät) ångspärr och sedan 45 mm invändig isolering.
Min erfarenhet är att just lufttätningen är väl så viktig som värmeisoleringen i "gamla" hus.
Jag är ju definitivt inte speciellt kunnig när det kommer till gamla hus.
Men jag tänker nog också som KOW här, och håller alltså med han om detta.

Om ni alls ska sätta invändig isolering då. Men ska hela huset rivas ut invändigt så kan det väl passa bra.

Det kan även gå att sätta t.ex. vindskyddsväv invändigt isf plast. Men det utförandet kräver nog att ni är säkra på att ha ganska god ventilation och låg fuktighet inomhus, så inte ångtrycket driver på allt för kraftig fuktvandring ut i väggarna.
Jag tror inte att jag rekommenderar detta, men ni kan ju ytterligare undersöka denna variant för att ta reda på om det är bra eller inte.
Det är nog främst i fritidshus som inte är uppvärmda jämt som det passar bäst..?

Tänk också på att ni förlorar kvadratmetrar på att tilläggsisolera inåt.

En normalvilla på 125kvm (9 x 14 m inv) innebär ca 4,5 kvm förlorad bostadsyta om du isolerar 2 x 45 mm.

vojma skrev:
Tänk också på att ni förlorar kvadratmetrar på att tilläggsisolera inåt.

En normalvilla på 125kvm (9 x 14 m inv) innebär ca 4,5 kvm förlorad bostadsyta om du isolerar 2 x 45 mm.
Men 4,5 kvm av 125 märks väl knappast?

Värre vore till exempel om sovrummen blir för "korta" för tvåmeterssängar.

Nej, isolera 45 mm om ytskikten invändigt ändå skall renoveras.
Men se till att det blir lufttätt!

Lite golvdrag kan sabotera den bästa isolering.

Nej man kanske inte märker det med blotta ögat men det är trots allt utrymme motsvarande ett litet rum/stor garderob som försvinner.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.