4 517 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur mycket isolering i innervägg?
Jag har tänkt isolera innerväggarna när dem åker upp. Har haft tanken på att bygga innerväggarna 70mm, men ska man ha 70mm eller 45mm isolering i dessa väggar?
Jag har fått för mig att man får bättre ljudisolering genom att ha 45mm isolering. Sen ska även spån eller OSB + gips upp på alla väggar =)
Jag har fått för mig att man får bättre ljudisolering genom att ha 45mm isolering. Sen ska även spån eller OSB + gips upp på alla väggar =)
Hittade denna tråden, dock från 2010.Immobil skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-innervaegg.149464/
Kan du motivera ditt korta svar?
Det viktigaste för ljudisolering är att väggen är tät, ljud söker sig vanligen mellan rum genom otätheter. Det andra som är viktigt för ljudisolering är att väggen är tung så att den inte kan svänga med ljudvågarna. Först på tredje plats kommer isolering i väggarna skulle jag säga.M mattiasohult skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Rent teoretiskt behöver du fylla 1/3 av volymen med isolering. Däremot är det jollrigt med 45 i 70 regel. Man kan behöva isoleringsclips.M mattiasohult skrev:
Som Claes påpekade är det täthet och sen vikten på skivorna samt avståndet mellan skivorna som är av betydelse.
Okej, så det finns inget negativt med att ha 70's isolering istället för 45?
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Klicka här för att svara