Hej, jag håller på bygger en brygga och har nu dragit franska träskruvar i alla regler, 12x150mm. Reglerna är 175x50. Jag drog in dom i pollarna med mutterknack utan att förborra, körde så brickan for in i regeln en bit, ingen har gått av. Jag läser sedan att dom kräver förborrning och lätt går av, vad kan hända nu? Som sagt de gick utan problem att knacka in dom med maskinen och alla hela ännu.

Antigen håller det, eller inte.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Antigen håller det, eller inte.
Jo de förstår nog dom flesta..

• Gilla
raveper
  • Laddar…
Av har de ju inte gått och bevisligen har de gått in. Så långt är det ju bra. Även om de hade greppat bättre med förborrning, så behöver det inte vara något att ligga vaken över. Det är nog mer vad det är för brygga som avgör om det blir problem. Stilla insjö, i Östersjön med svall från finlandsfärjorna eller ute i havsbandet vid Vinga? Ju mer rörelser och salt, desto viktigare blir ju skruvarnas grepp och skick.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det håller säkert, men det du borde gjort är att använda genomgående gängstång + stora brickor och mutter. 10-12mm.

Då håller det.

Personligen tycker jag att grövre franskskruv monterat utan att förborra mest spräcker virket och på sikt gör det tveksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.