26 670 läst ·
89 svar
27k läst
89 svar
Hur mycket fusk i ditt hem?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är faktiskt så att varken kontroll före idrifttagning eller driftsättning av en anläggning kräver behörighet!
En behörig elinstallatör ansvarar för att en kontroll utförs i betryggande omfattning, men den får göras av en konsult t.ex som inte ens behöver ha ett anställningsförhållande till elinstallatören.
Detsamma gäller driftsättning - att slå på huvudbrytaren. Det är inget elinstallationsarbete! Det förutsätter givetvis att en kontroll har gjorts först, som alltså är en kontroll som görs i spänningslöst tillstånd för så fort som anläggningen spänningssätts så är den tagen i drift, även om det enbart görs att kontrollens skull (det finns ju några kontroller som ska göras efter idrifttagning också).
Någon behörig elinstallatör behöver inte sätta foten i en anläggning som installerats, kontrollerats och idrifttagits!
En behörig elinstallatör ansvarar för att en kontroll utförs i betryggande omfattning, men den får göras av en konsult t.ex som inte ens behöver ha ett anställningsförhållande till elinstallatören.
Detsamma gäller driftsättning - att slå på huvudbrytaren. Det är inget elinstallationsarbete! Det förutsätter givetvis att en kontroll har gjorts först, som alltså är en kontroll som görs i spänningslöst tillstånd för så fort som anläggningen spänningssätts så är den tagen i drift, även om det enbart görs att kontrollens skull (det finns ju några kontroller som ska göras efter idrifttagning också).
Någon behörig elinstallatör behöver inte sätta foten i en anläggning som installerats, kontrollerats och idrifttagits!
Intressant finläsning. Den innebär i så fall i praktiken att en mycket stor del av de elarbeten som utförs av elektriker i privatbostad är olagliga. I princip alla grannar som byggt lösvirkeshus runt mig har rördragning utförd av snickare, samt att de i väldigt många fall har bekanta som är elektriker som gjort delar av jobbet vid sidan av...-=fullmoon=- skrev:
Det verkar inte som om särskilt många behöriga elektriker i mitt grannskap är medvetna om detta.
Många hus byggda på prefabricerade element har dessutom rördragning från fabrik. Jag betvivlar att en behörig elektriker gjort denna också.
En kompis som är behörig elektriker har naturligtvis gjort all eldragning själv. Även den är alltså olaglig.
Men man lär så länge man lever tydligen. Men lagar och regler som inte är rimliga har en tendens att upplösas med tiden...
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ang hustillverkare så kan de ha en person som står med behörigheten. Lite osäker på hur det står till. Men kort svar är Nej.pacman42 skrev:Intressant finläsning. Den innebär i så fall i praktiken att en mycket stor del av de elarbeten som utförs av elektriker i privatbostad är olagliga. I princip alla grannar som byggt lösvirkeshus runt mig har rördragning utförd av snickare, samt att de i väldigt många fall har bekanta som är elektriker som gjort delar av jobbet vid sidan av...
Det verkar inte som om särskilt många behöriga elektriker i mitt grannskap är medvetna om detta.
Många hus byggda på prefabricerade element har dessutom rördragning från fabrik. Jag betvivlar att en behörig elektriker gjort denna också.
En kompis som är behörig elektriker har naturligtvis gjort all eldragning själv. Även den är alltså olaglig.
Men man lär så länge man lever tydligen. Men lagar och regler som inte är rimliga har en tendens att upplösas med tiden...
Det går ju komma runt det hela för hustillverkaren. Bara säga att det är för tele och då får vem som helst spika rör och dosor. Sen vad elektrikern som kopplar ihop det i det färdiga huset använder rören till det är isf där det kan bli luddigt. Sen tror jag inte att någon blir fälld för att det "fuskas" på den punkten.
Har din kompis som behörighet och egen firma så eller tar det genom jobbet. Sen om det kostar 100kr eller 100 000kr vem vet.
Problemet blir snarare när man ska sälja en bostad och det är gjort med svarta pengar.
Det är lika mycket felaktigt som polisen som gör sitt jobb under arbetstid som stoppar fortkörare mm. Men sen att Polismannen sen blåser förbi samma person som den tidigare stoppat på samma sträcka på sin fritid med sin avställda och oförsäkrade sportbil över hastighetsbestämmelserna.
Lagar är till för att tänjas lite
Det är ju inte alls ovanligt att just polisen kör alldeles för fort utan blåljus och siren. Det är precis lika olagligt för dem som för mig. Brukar haka på sådana polisbilar, då är man rätt säker... 😇-=fullmoon=- skrev:Det är lika mycket felaktigt som polisen som gör sitt jobb under arbetstid som stoppar fortkörare mm. Men sen att Polismannen sen blåser förbi samma person som den tidigare stoppat på samma sträcka på sin fritid med sin avställda och oförsäkrade sportbil över hastighetsbestämmelserna.
Lagar är till för att tänjas lite![]()
Inget problem att låta en icke elektriker utföra installationer helt enligt reglementet och utan anställningsförhållande. Sen en tid tillbaka kan man som installatör ställa vem som helst under sitt överinseende för ett definierat, dokumenterat avgränsat jobb tex det egna husbygget.
Har själv gjort det vid några tillfällen där ett av dem finns beskrivet till sin början i en tråd här. Ser inget problem med det och alla eventuella invändningar mot och både verkliga och inbillade framtida besvär faller då bort för hempularen.
Har själv gjort det vid några tillfällen där ett av dem finns beskrivet till sin början i en tråd här. Ser inget problem med det och alla eventuella invändningar mot och både verkliga och inbillade framtida besvär faller då bort för hempularen.
Redigerat:
Ot utryckningsfordon behöver inte ha blåljus och siren påslagna för att få bryta mot trafikreglerna.pacman42 skrev:
Hur fungerar det rent praktiskt?GK100 skrev:Inget problem att låta en icke elektriker utföra installationer helt enligt reglementet och utan anställningsförhållande. Sen en tid tillbaka kan man som installatör ställa vem som helst under sitt överinseende för ett definierat, dokumenterat avgränsat jobb tex det egna husbygget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Här finns blanketten:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...llator/Undantag-fran-anstallningsforhallande/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...llator/Undantag-fran-anstallningsforhallande/
Det här med slangdragning och dosmontering har ju diskuterats i många trådar och svaret tycks alltid bli att detta är installationsarbete och faller under samma krav som kabeldragning, koppling osv.. Jag kikade just på avsnitt 4 (putsning av innerväggar) av filmserien där Björn Christiernsson (Äntligen hemma) bygger sitt hus med Finjas produkter. Där säger han att det är OK för vem som helst att dra slang och montera dosor m.m. Kolla och kommentera!
Kjell
Kjell
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Fast Elsäkerhetsverket (som ju är den myndighet som står bakom regelverket) är av en annan åsikt. Det är behörighetskrävande.
Sedan är det säkert så att i praktiken utförs rördragningen väldigt ofta av "vem som helst", och det leder aldrig till åtal. Men OM man som "vem som helst" ger sig på det så kan det ju vara bra att veta att det finns 12 månaders fängelse i straffskalan (om det går bra, orsakar man en olycka så kan det blir betydligt värre), så man inte går och skryter om det på facebook eller liknande. En dag kanske någon får för sig att börja tillämpa lagen.
Sedan är det säkert så att i praktiken utförs rördragningen väldigt ofta av "vem som helst", och det leder aldrig till åtal. Men OM man som "vem som helst" ger sig på det så kan det ju vara bra att veta att det finns 12 månaders fängelse i straffskalan (om det går bra, orsakar man en olycka så kan det blir betydligt värre), så man inte går och skryter om det på facebook eller liknande. En dag kanske någon får för sig att börja tillämpa lagen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
@hempularen, kan du visa på vart det står att obehörig ej får dra kanalisation?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Ex. här:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Far-jag-forlagga-elror/
och här:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Vilka-elarbeten-far-jag-gora-sjalv/
Det finns fler lite mer uttömmande svar hos elsäkerhetsverket, men hinner inte söka upp dem nu.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Far-jag-forlagga-elror/
och här:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Vilka-elarbeten-far-jag-gora-sjalv/
Det finns fler lite mer uttömmande svar hos elsäkerhetsverket, men hinner inte söka upp dem nu.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Någon mer än jag som har erfarenhet av de "tjusiga" eldragningarna i Upplands Bro hus lägenheter på korpstigen i Råby/Bro?
All el och telefoni var dragen med samma vita EK-kabel.
Blev väldigt misstänksam när jag öppnade trefas-uttaget (gamla modellen med skruvplint) i grovköket och såg att det var fem stycken vita EK 1,5 kvadrat kopplade till plinten.
En snabb mätning med multimetern visade att en fas var kopplad till jordplinten, den andra till nollplinten, på fasplintarna satt jord, nolla och den tredje fasen.
När jag efter ett telefonproblem kollade telejacken så var de dragna från huvudjacket med samma vita EK som elen, i telejacken satt dessutom gamla "fina" porslinsplintar.
Detta var i mitten av 90-talet, förhoppningsvis drog de om elen när huskropparna renoverades i början av 2000-talet.
All el och telefoni var dragen med samma vita EK-kabel.
Blev väldigt misstänksam när jag öppnade trefas-uttaget (gamla modellen med skruvplint) i grovköket och såg att det var fem stycken vita EK 1,5 kvadrat kopplade till plinten.
En snabb mätning med multimetern visade att en fas var kopplad till jordplinten, den andra till nollplinten, på fasplintarna satt jord, nolla och den tredje fasen.
När jag efter ett telefonproblem kollade telejacken så var de dragna från huvudjacket med samma vita EK som elen, i telejacken satt dessutom gamla "fina" porslinsplintar.
Detta var i mitten av 90-talet, förhoppningsvis drog de om elen när huskropparna renoverades i början av 2000-talet.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Passa på och kläm in lite bilder också!platon1980 skrev:Kanske detta blir enda inlägget.
Som i förmodligen många andra i gamla hus delar diskmaskin och ugn på en fas, spishällen tar de andra två.
Torktumlare och tvättmaskin har varsin fas, men delar nolla, detta p.g.a. gammal matning till trefasmaskin.
Jord till utebelysning lånad av uttaget utomhus, eftersom matningen kommer från grupp inomhus där jord saknas.
Och allt hempul:
Utebelysning
Uttag utomhus
belysning och uttag garage
matning bastu
matning framtida spabad (med separat jfb)
diverse vägguttag
uttag och belysning köksbänk
frånluftsfläkt badrum och toalett
Hur ser det ut i era hem, finns det massa fusk?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden