nallepu skrev:
Jag glömmde min häcksax ute och det kom en rejäl regnskur vilket resulterade i att jordfelsbrytaren och säkringen löste ut. Jag återställde jordfelsbrytaren som omedelbart löste ut igen. Om säkringen löst ut och kabeln till häcksaxen var strömlös varför löste jordfelsbrytaren ut. Finns det krypström som går genom säkringen?
Krypström mellan nollan och jord, beror på laster du har i övriga huset.

Enda "nackdelen" med att ha många säkringar är att det blir några kronor dyrare bara :P

Jag brukar själv alltid överdimensionera lite och ha en större central än vad som behövs. Varför? Man vet aldrig vad folk vill ha i framtiden och då är det bra med massa plats i centralen och säkringar som inte är överbelastade redan. Bara att lägga på på någon grupp isf. Ett kök brukar man ju dock ha bra mycket mer säkringar än vad man hade förr. 1-2 säkringar för hela köket plus spis. idag har man nog 5-6st säkringar och 1-2 st för spis/ugn Beroende hur stort köket är osv.

Man kan få JFB att lösa ut även om det inte är något som belastar den aktuella gruppen. Istället för att strömmen letar sig tillbaka i Nollan genom JFB så tar den "bakvägen" i nollan ut till den berörda gruppen och kanske leder det till skyddsjorden eller till jord. Vatten i uttag eller i armaturer brukar ju vara ganska vanligt förövrigt.

Vid misstanke om jordfel så ska man koppla bort all berörd elektronik för att se i vilken apparat som felet uppstår i.

Om nolla och jord har kontakt så krävs ingen ström.. Bryter iaf

Nja, det är väl inte helt sant, det krävs fortfarande ström eftersom en jfb löser just pga ström, ofta 30mA.
Men det är riktigt att även en strömlös grupp kan lösa ut jfb om gruppens nolla och jord får kontakt, men det förutsätter att det finns andra grupper med aktiva belastningar som skyddas av samma jfb.

• Gilla
TommySjoberg och 3 till
  • Laddar…
urbanandersson skrev:
Bara elektriker får göra elinstallationer.
Urban
Visst, men jag har haft elfirmor som utfört livsfarliga arbeten.

Det bästa exemplet var när jag behövde byta ut en gammal diskbänksarmatur eftersom skyddsglaset hade gått sönder. Elfirman skickar ut en ung kille, förmodligen kom han rakt från gymnasiet, och han tog bort den gamla och satte upp en ny och allt var frid och fröjd. Det var lite strul med den gamla kabeln så han drog fram en ny från dosan, men det är inget att bry sig om. (Min fru var hemma och berättade vad som skulle göras, för jag hade inte tid...)

Ett tag senare bar det sig inte bättre än att jag behövde få mer fixat så jag ringde dit dom igen,
och då upptäckte den andra elektrikern (från samma el-firma) att det satt en icke terminerad kabel bak i ett av köksskåpen där det gick att få fina 230V...
Han högg mig direkt och anklagade mig för att ha pulat själv, men då upplyste jag om att det var en annan kille från hans firma som förmodligen låg bakom, varpå han blev väldigt tyst och bara löste problemet!

Vi ska inte glömma bort att inte alla elektriker på en elfirma har rätt behörighet eller kunskap om hur man utför sitt jobb! Men visst de flesta elektriker vet vad som sysslar med och utför sitt arbete på ett bra sätt, men det finns ingen yrkesgrupp som är så självgoda som just en elektrikerna.

Så när man tittar i backspegeln så hade lampbytet under vasken varit mer säkert om jag själv hade gjort jobbet, för jag skulle aldrig lämna en kabel på detta sätt.

jsiei97 skrev:
Visst, men jag har haft elfirmor som utfört livsfarliga arbeten.
Jag tycker att du ska ringa upp elfirman och fråga vad de håller på med.

1. Skickar ut en person som verkligen inte ska gå själv.
2. Personen har noll koll på hur man verkligen utför kontroller och mätningar. Detta fel hade man enkelt sett genom en okulär besiktning som man gör av ren vana.

Det må hända att Elektriker vill vara lite bättre än andra. Det må vara sant men det finns rötägg hos oss med.
Många nya förmågor jobbar för snabbt och stressar och tar onödiga risker.

Att man struntar i att bryta strömmen eller att man glömmer uppenbara saker det är rent slarv och dålig utbildning av företaget.
Många av oss Elektrikare vill ha fortlöpande utbildningar som man är tvingad att gå på för att kunna jobba som elektriker. Lokala utbildningar på firman eller att man hör snacket går. Det är helt fel väg och det lever bara för fara för oss och andra. Dessutom blir kanske inte jobbet utfört enligt regelboken till 100%.

En duktig elektriker tar sin tid och gör allt enligt konstens regler. Att Det är omständligt att man bockar av sig checklista för varje jobb eller moment det må hända men det är säkert och jobbet bli bra utfört utan att någon utsätter sig för fara eller att man måste komma tillbaka och göra om.

1. Kontrollera att mätinstrumentet fungerar innan man gör bryter strömmen (eller letar efter strömbortfall)
2. Slå av säkringen/skruva ur säkringar.
3. plombera automatsäkringar med låsanordning och hänglås. Plombera gängsäkringar med plomberingshuvar som måste tas bort med specialnyckel.
4. Ha en skylt där det står att arbete pågår och att brytaren ej får manöverreras / säkringar ej får anbringas. Namn och telefonnummer ska stå.
5. Kontrollera återigen att mätinstrumentet fungerar i tex ett uttag som ej är brutet och att man inte har någon spänning där man ska jobba.

Är man flera elektriker som arbetar på samma ställe och "Stigare/central/grupp" så finns det möjlighet så ska man sätta sitt eget lås och inte lite på andras. Vem vet när Första elektrikern är klar och tar bort sina lås och lappar. Sen kommer den hjälpsamma vaktmästaren och ser att en brytare etc har blivit "kvarglömd" frånslagen och slår till. Går det riktigt illa så står en polis och präst utanför den persons anhörigas dörr kort därpå. Dvs. Det går aldrig att skydda sig ordentligt.

Ser jag en person som avlägsnar mina låsanordningar så är det en polisanmälan i högsta hugg eller så få man låsa dörren om sig (bilda din egen uppfattning).
Finns för den intresserade en riktigt idiotisk Domstols dom som man kan läsa om, mot en person som avlägsnade ett lås med bultsax? och hade ihjäl en stackars Elektriker.

Jag litar blint på några få närmaste kollegor. Övriga kollegor eller tidigare arbetskamrater, de skulle jag inte lite på för 5 öre vad gäller säkerhet. Man måste kunna lita på sin kollega att man tänker exakt samma. Är det något som är otydligt så ska den andra personen förstå att detta är inte helt rätt vid otydligheter. Klara besked och inget annat.

Nu ska man inte ta allt till överdrift men gör man rätt från början så är det inga bekymmer att man gör samma steg för varje jobb.

Jag vill att jag och mina kollegor ska komma hem efter dagens jobb utan att man har utsatt sig för onödiga risker. Ingen av oss eller våra anhöriga vill stå öga mot öga mot länsman och prästen.

Så anmäl alla "fuskjobb", felaktigheter och evt strömgenomgångar ni själva kanske råkar utför när ni kopplar hemma. Det går att lämna det anonymt. Bort med mörkertalen!!
Får man en strömgenomgång även om den bara är "liten" så ska man in till sjukhuset och kontrolleras med EKG osv. Ett vanligt 230Volt uttag i hemmet ligger på 10Ampere. Mångfallet högre vid en direktkortis eller strömrusning. En person kan dö av så "lite" som 0.003Ampere om det vill sig riktigt illa.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
En duktig elektriker tar sin tid och gör allt enligt konstens regler.
Nja, en duktig elektriker tar tillräckligt/lagom med tid.
(någon ska betala också)

-=fullmoon=- skrev:
Jag tycker att du ska ringa upp elfirman och fråga vad de håller på med.
Jag har lite på känn att den äldre kollegan planerade att ta den yngre kollegan i örat vid första bästa tillfälle, så jag har faktiskt fortfarande full förtroende för den firman.

Jag har anlitat dom igen eftersom dom brukar göra bra jobb (bortsett från ovan exempel), jag brukar dock vara i närheten och titta lite över axeln och ställa lite frågor då och då.

Hur som helst, man ska inte anta att det blir rätt bara för att det är en svensk elfirma. Man ska vara aktiv när man handlar alla typer av hantverkare.

jsiei97 skrev:
Nja, en duktig elektriker tar tillräckligt/lagom med tid.
(någon ska betala också)
Man ska arbeta säkert och i lagom takt. Den som stressar gör fel och får komma tillbaka, Du fick ju ändå betala felet när den andra elektrikern hittade det. Sen ska man inte stå och prata telefon och döda tid givetvis.

jsiei97 skrev:
Jag har lite på känn att den äldre kollegan planerade att ta den yngre kollegan i örat vid första bästa tillfälle, så jag har faktiskt fortfarande full förtroende för den firman.

Jag har anlitat dom igen eftersom dom brukar göra bra jobb (bortsett från ovan exempel), jag brukar dock vara i närheten och titta lite över axeln och ställa lite frågor då och då.

Hur som helst, man ska inte anta att det blir rätt bara för att det är en svensk elfirma. Man ska vara aktiv när man handlar alla typer av hantverkare.
Oavsett Svensk firma eller inte Spelar ingen roll. Man tittar nog lite extra på jobb som "folk på andra sidan pölen" utför. Rätt eller fel vem vet. Dock Snackar vi de stora drakarna så Behöver inte de vara bättre eller sämre än den lokala by Elektrikern. Det finns bra mycket bättre riktlinjer på stora företag som ständigt utbildar sin personal. Tar de ett jobb för X kronor så är det medräknat en viss summa att detta är tid för utbildning och att personalen arbetar på ett säkert sätt. Detta gäller byggbranschen i allmänhet.

Slugge skrev:
Nej, idag sätter man som regel många säkringar vid nyinstallation, inget att vara ledsen över.

Ja precis, kabeln var som du skriver inte strömlös, det ska inet mycket till för att lösa ut en jordfelsbrytare. Åtgärda problemen innan du återställer skyddsanordningarna.
Hur ska man felsöka om jordfelsbrytaren löser ut och jag inte har en aning om varför den gjort det. Att slå av alla säkringar skulle inte fungera eftersom det inte skulle gå att återställa jordfelsbrytaren och slå på säkringarna en efter den andra tills man hittar den felaktiga enheten.
Kan en elfirma hitta felet med ett vanligt instrument eller måste dom koppla loss den ena kabeln efter den andra.
Låter som om det skulle bli dyrt att leta efter oidentifierade fel om jordfelsbrytaren löser ut utan att det ryker och sprakar i väggar och uttag.
Tacka vet jag den gamla goda tiden då man petade in en stor spik i säkringshållaren och lyssnade efter smällen.

Det finns risk för att man måste börja lossa på ledare för att hitta orsaken till att en JFB löser. Det finns inget magiskt instrument som kan hitta alla typer av fel. Här kommer ett felsökningsschema i både text och bild:

1. Plugga ur alla stickproppsanslutna apparater. Kanske går felet att hitta redan här.

2. Frånskilj alla grupper, prova, och tillkoppla en grupp i taget.
a) Går felet att isolera till en viss grupp, och kanske till en viss apparat så är problemet funnet.
b) Hjälper det någorlunda och kanske lite slumpmässigt så kan det handla om att de totala läckströmmarna
är för stora.
c) Är problemet relaterat till en viss fas kan JFBn vara felkopplad eller felaktig.
d) Löser JFBn mer eller mindre direkt när en viss mängd effekt inkopplas, oberoende av fas, men inte av förbrukare inkopplade mellan faserna, så handlar det om överledning N-PE. Gå till punkt 3.

3. Koppla loss nollan för en eller alla grupper. Se till att tillhörande säkring är bruten.
a) Går felet att lokalisera till en viss grupp finns det en överledning mellan N-PE i denna gruppledning.
b) Om allting är bortkopplat åter elcentralen, är byglingen mellan N- och PE-plinten borttagen?

4. Kontrollmät JFBn. Den kan vara felaktig.

RCD felsökning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild ur RCD Handbook från BEAMA

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
nallepu skrev:
Hur ska man felsöka om jordfelsbrytaren löser ut och jag inte har en aning om varför den gjort det. Att slå av alla säkringar skulle inte fungera eftersom det inte skulle gå att återställa jordfelsbrytaren och slå på säkringarna en efter den andra tills man hittar den felaktiga enheten.
Kan en elfirma hitta felet med ett vanligt instrument eller måste dom koppla loss den ena kabeln efter den andra.
Låter som om det skulle bli dyrt att leta efter oidentifierade fel om jordfelsbrytaren löser ut utan att det ryker och sprakar i väggar och uttag.
Tacka vet jag den gamla goda tiden då man petade in en stor spik i säkringshållaren och lyssnade efter smällen.
Din felsökning med spiksäkringarna var säkert en effektiv metod. Men risken var stor att den metoden skapade fler begynnande fel än den löste. Detta eftersom isoleringen kan skadas av uppvärmningen som kortslutningsströmmen på hundratals ampere ger upphov till.

• Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
Tolkade inte nallepu som att denna metod praktiserades idag, eller ens någonsin.

urbanandersson skrev:
Bara elektriker får göra elinstallationer.

Urban
Nej, vem som helst får göra elinstallationer, men bara elektriker får driftsätta dem. Jag vet, jag har nämligen arbetat som elektriker under flera år utan att ha utbildning och än mindre utan behörighet. Men min chef hade behörighet och kontrollerade alla jobb jag gjorde. Sedan kunde jag iofs mer om el än vad chefen kunde, men det är en annan historia...
...nuförtiden gör jag bara elarbeten privat dock, en släkting med behörighet godkänner dem.

6 § i Elinstallatörsförordningen. I paragrafen står det att ”Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.”
Det innebär bla att man måste vara anställd av ett företag där det finns en behörig installatör eller ha egen behörighet för att få utföra arbeten som ska användas i en elinstallation om anläggningen är "större" än 200VA har högre spänning än 50 V samt en större säkring än 10 A.
OCH man får INTE göra elarbeten och att någon annan sedan godkänner dom och NORMALT kommer inte den behörige och kontrollerar vad man som elektriker utfört utan den behörige ska se till att den som utför arbetet har dom kunskaper som behövs samt det mat. och verktyg som behövs.

• Gilla
-=fullmoon=- och 1 till
  • Laddar…
En liten inflik till Elmonts finläsning.
Vare sig att sätta apparatdosor eller drar rör eller bara dra kabel men ej koppla. Det faller under 6 §.

Kort och gott så kan man säga att allt Material som elektrikern använder får man inte montera, koppla eller driftsätta.
Undantag är ju att byta ut ett uttag till ett likadant och göra en skarvsladd. OM! Om man verkligen är 100 på att det man gör är rätt.

Det finns inget som heter "nödvändigkännedom" Eller något annat. Har man inte egen behörighet och driver egen firma eller jobbar under någon annans behörighet på en elfirma så får man inte Utföra Elarbeten som faller bla under 6 §. Vi elektriker får inte häller enligt lag arbeta utanför arbetstid. Lika mycket fel som ni Svensson gör enligt lagboken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.