tallmilan skrev:
Samma här, vi kollade först när vi hade överskåp hur våran "rotation" på porslinet såg ut, och under en vecka så hade vi i stort sett använt och diskat vårat vardagsporslin. Så vi såg inga problem med att ta ned dem och använda hyllor.
Det förutsätter nästan att man verkligen rotetar, att man ställer de tallrikar som är nydiskade underst i traven av tallrikar.

tallmilan skrev:
De som har kommenterat våra öppna hyllor har alltid varit äldre, det verkar finnas ett tanke-arv från en tid innan våra hög effektiva köksfläktar och våra "döda-allt" rengöringsmedel.(det är som såpade trägolv, klart det var svårt att hålla rent om man gick in med leriga skor, men det gör man inte längre)
Trots att man har en effektiv fläkt så klarar den inte av att suga in allt os. Ingen fläkt klarar idag av att suga upp 100%, inte ens restaurangfläktar som inte har krav på sig att vara tysta.

Det finns två skolor, två religioner. Öppna hyllplan eller bakom en lucka i skåp eller låda. Det kommer alltid finnas de som gör på oilka sätt så hur man än gör så är det viktigaste att man är nöjd med sitt eget kök.
 
Då vi satte igång renoveringen av vårt hus valde vi att hyra en lägenhet för att slippa bo i kaos.
Då vi precis hade sålt vårt stora hus var allt nerpackat. Vi gjorde en test och tog bara med oss minimalt med köksgrejor och porslin etc.
Vi ville se vad som användes och vad som saknades. Knepigt nog så använder vi bara favoritkoppar, favorittallrikar, favoritkastrullen. Alla övriga stod oanvända i skåpen.
Efter två år var det dags för inflyttning och vi plockade bara upp det vi använde i lägenheten.
Nu har vi ett annat problem - vad ska vi göra med allt som ligger i kartonger? ....funderar på en auktion :-)
 
Robert_Maria skrev:
Det finns två skolor, två religioner. Öppna hyllplan eller bakom en lucka i skåp eller låda. Det kommer alltid finnas de som gör på oilka sätt så hur man än gör så är det viktigaste att man är nöjd med sitt eget kök.
Det är nog värre än så, om 5-10år kommer vi säkert själva att ha skåp igen, faktum är att våra tallrikar redan är på väg ner i bänkskåpen (lådor)

Henrik
 
Jag har fått ganska klart för mig hur mycket förvaring vi behöver, men nu är det mer typen av förvaring. Porslin vill man ha ha i ståhöjd medans kastruller etc kan vara längre ner. Hur funkar det med porslin i bänkskåp? Glas?
 
Hemmakatten skrev:
Det är en befrielse att bara ha "lagom" med prylar. :)
Kan verkligen hålla med. Separerade och tog bara med det allra nödvändigaste, vilket funkat utmärkt. Det enda jag saknat är en smörpensel.

Kvar i mitt gamla hem står högar med köksprylar vi knappt använde, och jag funderar faktiskt på vilka skåp jag kan skippa när jag planerar mitt nya kök. Det är fräscht och ger space utan överskåp tycker jag :-)

Ylva_P skrev:
Iofs läste jag ngnstans att svenskar idag lägger 12 min/dag på matlagning)
Stämmer! I mitten av 1900-talet var snittet c.a 2 timmar/dag.

Men ändå spenderar vi mer än någonsin på våra kök och kokböckerna ligger i drivor. Rätt lattjo.
 
cameljointen skrev:
Jag har fått ganska klart för mig hur mycket förvaring vi behöver, men nu är det mer typen av förvaring. Porslin vill man ha ha i ståhöjd medans kastruller etc kan vara längre ner. Hur funkar det med porslin i bänkskåp? Glas?
Vi har vardagsporslin och vardagsglasen i stora utdragslådor, det funkar suveänt tycker vi.
 
Jag tror att man får försöka fundera över hur familjen ser ut. Om man tillhör kategorin "DINK:s" (Double Income, no kids) så har man i allmänhet råd att äta halvfabrikat, hämtmat eller ute mest hela tiden. Det blir inte mycket mat lagad då.

Men, så kommer barnen, och med ens skall man få rum att laga mat till dem, för kalkylerna går sällan ihop annars. Med ens behövs ytor att laga mat på, och skåp att förvara redskapen i. Har man middagsgäster ofta så går det åt mer porslin och uppläggningsfat, än om man föredrar att umgås med sina vänner ute på krogen eller i skogen etc.

Värt att tänka på är också om man är traditionell i sitt matlagande, eller om man föredrar en massa olika maskiner. Skall man ha fritös, riskokare, smörgåsgrill, bakmaskin, råkostkvarn, fonduegryta, mixerstav, brödrost, popcornmaskin, soda stream, glassmaskin och en rad maskiner till i köket så går det åt MYCKET mer plats än om man lagar mat på traditionellt sätt.

Personligen föredrar jag ytor att bre ut mig på, för jag sätter en stor ära i att all mat skall vara klar samtidigt när jag lagar mat, och då måste jag kunna ha flera projekt igång samtidigt i köket när det lagas mer avancerade saker än korv med pulvermos.
 
Robert_Maria skrev:
Vi har vardagsporslin och vardagsglasen i stora utdragslådor, det funkar suveänt tycker vi.
Vilka sorts lådor har ni? Någon speciell inredning i dessa?
 
Swetrot skrev:
Men, så kommer barnen, och med ens skall man få rum att laga mat till dem, för kalkylerna går sällan ihop annars. Med ens behövs ytor att laga mat på, och skåp att förvara redskapen i. Har man middagsgäster ofta så går det åt mer porslin och uppläggningsfat, än om man föredrar att umgås med sina vänner ute på krogen eller i skogen etc.
Första barnet på G, denna nya sits har jag ju dålig koll på och kan inte tänka ut riktigt så tack för tankarna
 
Såhär cameljointen...
 
  • lador.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robert_Maria skrev:
Såhär cameljointen...
Tack för bilden!
 
För all del.
 
Det är igentligen helt beroende på avd du ska förvara. Men se till att ha det du ska använda vid spisen i anslutning till denna osv. Lådhurtsar är att rekomendera då du får ut hela hyllplanet och får det mer överskådligt på vad du har i lådan.
Ingen risk att äggkokaren från bröllopet 97 hamnar längst in....

I lådor kan du även ställa in porslin (finns sk tallriksställ all köpa) och stapla dem i.
Det blir även snyggare linjer med lådor och nu förtiden kan du ju även få lådor vid diskbänken.
 
Mycket kompomissande blir det, nu är jag inne på att hiva ner ugn till bänkskåp för att få mer plats i högskåp för porslin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.