692 läst ·
9 svar
692 läst
9 svar
Hur mycket får man på kontot om man säljer huset?
Hej!
Finns det någon ekvation där man kan prova att lägga in olika siffror? Tex försäljningspris, vad man ursprungligen köpte huset för, staten ska ha 22%, fastighetsmäklaren ska ha procent, hur mycket jag renoverat för mm mm.
Om jag säljer mitt hus för 8 milj och har lån på 3, renoverat för 1,5. Kan jag då räkna ut hur mycket jag får in på kontot när allt är klart?
Vad mer spelar in som jag inte har med?
Hälsningar Andreas
Finns det någon ekvation där man kan prova att lägga in olika siffror? Tex försäljningspris, vad man ursprungligen köpte huset för, staten ska ha 22%, fastighetsmäklaren ska ha procent, hur mycket jag renoverat för mm mm.
Om jag säljer mitt hus för 8 milj och har lån på 3, renoverat för 1,5. Kan jag då räkna ut hur mycket jag får in på kontot när allt är klart?
Vad mer spelar in som jag inte har med?
Hälsningar Andreas
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
(Försäljningspris - Summa utgifter)×0,78 - lån = XXX
är vad du får i handen
Renoveringar får man bara dra av för 5 år
är vad du får i handen
Renoveringar får man bara dra av för 5 år
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Inköpspris, ”förbättringar” (som tillbyggnad, störrekök osv.), renoveringar de senaste 5 åren. Lagfartskostnad när du köpte huset.
Du får även göra avdrag för dina kostnader för eventuella pantbrev som har utfärdats.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Alla förbättringar, med renovering menas bara att typ behålla befintlig nivå och kompensera mot ålder/slitage.J Jeppson skrev:
Tilläggsisolering, nya mer isolerade fönster etc tolkar jag som förbättringar
Kostnaderna ska vara över 5000 kr för året de gjordes.
Ska man köpa en annan ersättningsbostad finns lite speciella regler om uppskov med att betala skatten på försäljningen..
Ska man köpa en annan ersättningsbostad finns lite speciella regler om uppskov med att betala skatten på försäljningen..
Klicka här för att svara