Hej!
Finns det någon ekvation där man kan prova att lägga in olika siffror? Tex försäljningspris, vad man ursprungligen köpte huset för, staten ska ha 22%, fastighetsmäklaren ska ha procent, hur mycket jag renoverat för mm mm.
Om jag säljer mitt hus för 8 milj och har lån på 3, renoverat för 1,5. Kan jag då räkna ut hur mycket jag får in på kontot när allt är klart?
Vad mer spelar in som jag inte har med?
Hälsningar Andreas

Farstatjej90
Detta är för omväxlings skull en perfekt fråga för AI typ chatgpt, men mitt sämre svar är att om du ägt länge kommer vinsten överskugga alla andra delar så skatten på det är i princip det du behöver dra av.

• Gilla
El Capitan 006
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är för omväxlings skull en perfekt fråga för AI typ chatgpt, men mitt sämre svar är att om du ägt länge kommer vinsten överskugga alla andra delar så skatten på det är i princip det du behöver dra av.
Hur länge man ägt ett hus spelar mao roll. Gäller det även ärvda hus?

(Försäljningspris - Summa utgifter)×0,78 - lån = XXX
är vad du får i handen

Renoveringar får man bara dra av för 5 år

Rabbithole Rabbithole skrev:
(Försäljningspris - Summa utgifter)×0,78 - lån = XXX
är vad du får i handen

Renoveringar får man bara dra av för 5 år
Tack! Vad innebär"summa utgifter"? Mäklararvode, tex? Något mer?

Inköpspris, ”förbättringar” (som tillbyggnad, störrekök osv.), renoveringar de senaste 5 åren. Lagfartskostnad när du köpte huset.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Du får även göra avdrag för dina kostnader för eventuella pantbrev som har utfärdats.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Väsentliga ombyggnationer, t.ex. om huset byggts ut får man dra av efter 5 år om jag förstått rätt.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Väsentliga ombyggnationer, t.ex. om huset byggts ut får man dra av efter 5 år om jag förstått rätt.
Alla förbättringar, med renovering menas bara att typ behålla befintlig nivå och kompensera mot ålder/slitage.

Tilläggsisolering, nya mer isolerade fönster etc tolkar jag som förbättringar

• Gilla
El Capitan 006 och 2 till
  • Laddar…
Kostnaderna ska vara över 5000 kr för året de gjordes.

Ska man köpa en annan ersättningsbostad finns lite speciella regler om uppskov med att betala skatten på försäljningen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.