Jag är intresserad av hur ni veteraner gör när ni räknar betongåtgång. Om vi som exempel tar en platta på 10x10 meter som är byggd med kantelement (L-element med tjocklek 10cm, sockelhöjd 30cm), med voter som är 30cm breda och 10 cm djupa, plattans tjocklek är 10cm. Om man räknar exakt på volymer på denna platta blir det en betongåtgång på ungefär 10.8 kubik. (platta på 9.8 x 9.8 blir 9.6 kubik, voter totalt 1.2 kubik). Räknar ni på annat sätt, kanske att plattan är på 10x10? (Skillnaden blir nästan en halv kubik extra) Jag räknar heller inte med volymen av armering och eventuella rör som sticker upp eftersom volymen av dessa är försumbar.

Om schaktbotten inte är helt plan utan lite skålformad (så att mitten av plattan är 1-2 cm lägre än kantelementen) blir det lätt någon extra kubikmeter betong. Beställer man alltså 11 kubikmeter för exemplet ovan är det lätt att man står där med skägget i brevlådan. Samtidigt är det inte kul att beställa tokmycket betong, dels blir det pengar för betongen, dels vad man gör av överbliven betong. Betongfirman brukar ta betalt för överbliven betong som körs tillbaka till betongstationen, alternativet är att pumpa ut det i en grop på tomten till ingen större nytta.

Då är frågan hur mycket man skall beställa. 10% extra jämfört med noggranna beräkningar? Annan tumregel?

Du får tänka på att du inte får ut precis varenda liter ur bilen, sen är det lite sisådär med mängden som skickas från fabrik också, vanligen några liter för lite.

Om du räknar snålt och bor nära betongfabriken kan du beställa med sk ringlass. Dvs man ser hur långt den beställda betongen räcker och skulle det behövas mer ringer man fabriken och meddelar detta. Dock blir ju nästan alltid detta alternativ dyrare än att hälla ut en halv kubik.

Jag gjöt igår 35kvm. Räknade ut att jag behövde 4,2m3 och beställde 4,4m3. Det blev en halv mindre skottkärra över förutom lite som drogs över kanterna.

Om det blir mycket över så får du antingen ta hand om det själv eller betala för deponi. Och betong är dyrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.