67 696 läst ·
228 svar
68k läst
228 svar
Hur mycket "buffert" har ni sparat?
Ingen buffert allt?F Fluxor skrev:Behovet av att ha en buffert för oförutsedda utgifter tycker jag det inte finns samma behov för idag som 'förr'. Nu står låneinstituten på kö för att få låna ut, eller till och med banken. Du kan få lånet på dagen.
Mitt egna sparande består till största delen av värdeökning på huset (hoppas, hoppas!) samt ett par tusen i månaden till min fru som kompensation för låg pensionsrätt pga. föräldraledighet.
Så om du måste ha en ny tvättmaskin så lånar du till detta?
För övrigt hur hårt amorterar du på ditt huslån?
(eller saknar du huslån)
Hur vet man när vitvarorna tänker gå sönder?buspojken skrev:
Ja resonerar så här, att va som än sker med huset så ska kapitalet finnas för omedelbar åtgärd, eftersom ja gör 99% av allt själv så behövs ingen jätte budget, dessutom så byts allt innan de går sönder, ja låter tex inte vitvaror gå till sista andetaget för att sen åka iväg i panik och handla, utan är man ute i tid, och läser på så kan man komma undan till riktigt skapliga priser.
Jag tycker att livslängden kan verka slumpmässig ibland.
Känns ju som slöseri att byta vitvaror innan de går sönder. Som du säger är ju livslängden extremt slumpmässig. Vi har haft tvättmaskiner som gått sönder efter tre år, medan den vi har nu säkert har bortåt femton år på nacken. Följde med huset vi köpte för tio år sen.D Daniel 109 skrev:
Men visst är det trist att behöva panikköpa vitvaror.
Det låter lite som att du lägger dubbelt så mycket på vitvaror än du behöver.
Osäker vad som menas med buffert.
Är det pengar öronmärkta till renovering och oförutsägbara husutgifter?
Vi har väl inte direkt någon fördelning enligt ovan men allt som allt ligger vi på ca 2,7 miljoner på banken. Men då är det inkl allt (pensionspar, barnens sparande m.m.)
Lånen ligger på 1,2miljoner (38% belåningsgrad)
~40 år med tre barn under 10
70-tals villa utan några akuta renoveringsbehov. (Kommer dock att bygga en altan inom något år)
Är det pengar öronmärkta till renovering och oförutsägbara husutgifter?
Vi har väl inte direkt någon fördelning enligt ovan men allt som allt ligger vi på ca 2,7 miljoner på banken. Men då är det inkl allt (pensionspar, barnens sparande m.m.)
Lånen ligger på 1,2miljoner (38% belåningsgrad)
~40 år med tre barn under 10
70-tals villa utan några akuta renoveringsbehov. (Kommer dock att bygga en altan inom något år)
Redigerat:
Som många sagt beror det ju på vad man definierar som buffert. Ett långsiktigt sparande där inte allt är "inlåst" i värdeökningen på huset är viktigt för alla. Är det däremot "bara" en buffert för oförutsedda händelser där man måste använda pengarna samma dag har jag svårt att se att de flesta behöver så stor buffert.
Bättre då att ha spara "bufferten" i en relativt stabil aktiefond där man kan sälja och få tillgång till pengarna på ett par dagar. Även om värmepumpen går sönder när det är -30 så behöver man nog inte betala kontant samma dag som den går sönder.
Visst kan man ha oturen att man måste sälja fondandelar vid en nedgång men på lång sikt förlorar man 5-10% per år på att ha pengarna på ett konto utan ränta jämfört med att ha pengarna i fonder. På sikt blir det rätt mycket pengar som man "ger" till banken.
Vi har själva länge haft en buffert på 100 kkr på ett sparkonto (med 0,1%) i ränta men ska snart ändra det då de enda som i slutändan vinner något på det är banken.
/Krille
Bättre då att ha spara "bufferten" i en relativt stabil aktiefond där man kan sälja och få tillgång till pengarna på ett par dagar. Även om värmepumpen går sönder när det är -30 så behöver man nog inte betala kontant samma dag som den går sönder.
Visst kan man ha oturen att man måste sälja fondandelar vid en nedgång men på lång sikt förlorar man 5-10% per år på att ha pengarna på ett konto utan ränta jämfört med att ha pengarna i fonder. På sikt blir det rätt mycket pengar som man "ger" till banken.
Vi har själva länge haft en buffert på 100 kkr på ett sparkonto (med 0,1%) i ränta men ska snart ändra det då de enda som i slutändan vinner något på det är banken.
/Krille
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Jag förstår inte varför utlandsresa anses som synonym för lyx och dyrt. Är det kanske billigt i Åre? Eller kan man inte tälta i Spanien?V Ville_Vessla skrev:Är det alltså nåt som anses normalt att man åker utomlands varje år eftersom du skriver att du hoppade detta? Knappt nån jag känner ,förutom några där resor är deras största intresse, åker utomlands oftare än vart 4:e-5:e år.
Som svar på frågan har jag väl ca 500 000 i buffert, har tidigare varit egenföretagare med sporadisk lön och vill gärna kunna klara mig typ 2 år utan inkomst.
Tror inte speciellt många tältar i Spanien.
Men många anser att de måste åka till Thailand minst en gång per år för att ladda batterierna. Det enda som stör mig med det är miljöförstöringen. Vill man lägga sina pengar på resor istället för en buffert till villan är det helt ok med mig.
Men många anser att de måste åka till Thailand minst en gång per år för att ladda batterierna. Det enda som stör mig med det är miljöförstöringen. Vill man lägga sina pengar på resor istället för en buffert till villan är det helt ok med mig.
Jag amorterar inte särskilt hårt, finns ingen egentlig anledning till det.jsiei97 skrev:
Angående den trasiga tvättmaskinen så visst har jag kontanta medel till både en och två hushållsmaskiner, men vad jag menar är att tamigsjutton alla åf idag av kapitalvaror erbjuder "räntefritt" i 6-24 månader. Jag sover gott, även om jag inte har en kvarts miljon i buffert.
Hade säkert kunnat resa mera men vi har valt att dra ner på arbete och få mer tid (och mindre pengar). Anser också att det är förkastligt ur miljösynpunkt. Kanske får skaffa ett nytt pass inom några år då det gamla gick ut i år 2000.K Kirre2 skrev:
Just det, buffert. Vi har väl 150000 i sparat kapital och relativt låg belåning. Att ha pengar att tillgå när man behöver skapar ro.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Herre jävlar det ser inte så ljust ut för norrbottenssnickaren. Sedan vi fick en liten en så verkar sparkontona snarare tömmas än fyllas på... det var stressigt i början då man var van att alltid ha några månadslöner var i buffert... men man vänjer sig 
Nu tror jag kanske vi kan skrapa ihop 10000kr?
man drömmer om tiden då man får börja ta ut två löner igen så man kan lägga undan lite.
Nu tror jag kanske vi kan skrapa ihop 10000kr?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg