67 696 läst ·
228 svar
68k läst
228 svar
Hur mycket "buffert" har ni sparat?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Tycker det är högst relevant var i livet man står... För oss inföll husköp, medföljande renoveringar, klart med studier, 2 barn samt ett par bilar då huset ligger på landet inom 4 års tid. Sen vi flyttade in har vi legat runt 20-100k i buffert, renoverat för 150k (nytt avlopp, tak, 2 sovrum, 2-3 hallar, badrum och pool). Under denna tid har vår nettoinkomst också ökat ca 10k per månad. Räknar med att inkomsten kommer fortsätta öka en hel del och renoveringsbehov minskar framöver vilket gör att amorteringen och sparandet kan ökas. Går knappast att jämföra med tex mina föräldrar som närmar sig pension...
Lite bitter kan man vara då det egentligen är nu som det behövs både mest tid och kapital, men det är nu man har som minst.
Lite bitter kan man vara då det egentligen är nu som det behövs både mest tid och kapital, men det är nu man har som minst.
Kanske jämföra sig med den som inget har kan göra dig gladare. Så försöker jag tänka när avundsjukan knackar på.....S swirve skrev:Tycker det är högst relevant var i livet man står... För oss inföll husköp, medföljande renoveringar, klart med studier, 2 barn samt ett par bilar då huset ligger på landet inom 4 års tid. Sen vi flyttade in har vi legat runt 20-100k i buffert, renoverat för 150k (nytt avlopp, tak, 2 sovrum, 2-3 hallar, badrum och pool). Under denna tid har vår nettoinkomst också ökat ca 10k per månad. Räknar med att inkomsten kommer fortsätta öka en hel del och renoveringsbehov minskar framöver vilket gör att amorteringen och sparandet kan ökas. Går knappast att jämföra med tex mina föräldrar som närmar sig pension...
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Mellan 20-150000 beroende på var i renovering/föräldraledighet (vi har precis avslutat föräldraledigheten för vårt 3e barn, såklart har vi fått alla efter vi köpte huset 2010) vi befinner oss. Bygga garage för 300k utan att låna, få grund och bygglov och börja stomresa utbyggnad på ca 90m2 utan att låna gör att bufferten varierar friskt, men nu väntas påfyllnaden från banken för att bygga vidare på utbyggnaden. Men med ok löner och en belåningsgrad på straxt under 50% så ska deras kvarnar bara mala klart.
Det finns ju många parametrar som spelar in.P patriq83 skrev:Nyfiken på hur mkt folk ha som buffert på banken? svenska äö lite rädda om prata om pengar och vi nyligen köpt hus så undra va folk har i sina buffertar om når större gå sönder eller om man lita på man få låna på banken?
Vi ä 2 st men normala inkomster runt 60000 netto i månaden med 2 små barn.
Vi ligger runt 120000:- sparat som vi kan ta av om nåt större/ dyrare gå sönder eller vill göras. SÅ vi sagt alltid ligga runt 100000:- men vissa säger räcker ligga med 30000-40000 på banken.
Nyfiken![]()
Kan vara vettigt att göra en grov underhållsplan för huset och förväntade utgifter.
Vårat hus är byggt 2002, kan tyckas nytt men många kostsamma underhåll dyker hela tiden upp.
Vi målade om huset för 2år sedan =60tsek
Frånluftsvärmepumpen behöver bytas inom 2år = 70tsek
Trall utomhus behöver bytas inom 3år = ~30tsek
Kök av skitkvalitet behöver bytas inom 3år = ~100tsek
Osv osv.
Vi ligger på runt 150-200tsek på banken för att täcka panikutgifter som ex, trasig värmepump.
Beroende på din riskprofil så är det ett högt eller lågt belopp.
Vi är "konservativa" gällande lån (40% huslån i Sthlm), inga konsumtionslån i övrigt och skulle aldrig handla något på avbetalning och det känns helt enkelt tryggt med mycket pengar på banken "ifall att".
Vissa sover ju gott om natten med 10k på banken så vi är alla olika, men alla ansvarar för sin egen ekonomi och framtid.
Behovet av att ha en buffert för oförutsedda utgifter tycker jag det inte finns samma behov för idag som 'förr'. Nu står låneinstituten på kö för att få låna ut, eller till och med banken. Du kan få lånet på dagen.
Mitt egna sparande består till största delen av värdeökning på huset (hoppas, hoppas!) samt ett par tusen i månaden till min fru som kompensation för låg pensionsrätt pga. föräldraledighet.
Mitt egna sparande består till största delen av värdeökning på huset (hoppas, hoppas!) samt ett par tusen i månaden till min fru som kompensation för låg pensionsrätt pga. föräldraledighet.
Oh, ja, de flesta anser nog att utlandsresa, skidresa, båt och husvagn eller sommarstuga är lite av ett måste om man inte ska framstå som fattig eller udda. Sedan ska man sitta där på festerna och gnälla om hur dyrt allting ärV Ville_Vessla skrev:Är det alltså nåt som anses normalt att man åker utomlands varje år eftersom du skriver att du hoppade detta? Knappt nån jag känner ,förutom några där resor är deras största intresse, åker utomlands oftare än vart 4:e-5:e år.
Som svar på frågan har jag väl ca 500 000 i buffert, har tidigare varit egenföretagare med sporadisk lön och vill gärna kunna klara mig typ 2 år utan inkomst.
Har flera gånger fått försvara mig med att vi inte har palts för husvagn/husbil, inte har lust med allt arbete en båt innebär och att vi faktiskt tänker åka till Krakow på höstlovet. På riktigt. Det är inte "ska ni åka nånstans på semester?" utan "Vart ska ni åka på semestern?". Och helst ska man åka utomlands även på sportlovet eller jullovet också.
Åh, håller med! Vi har hus, och reser utomlands men inte varje år. Ingen båt, husvagn eller sommarstuga (hur skulle vi hinna det? - två barn 6&4 och vi jobbar båda två).Anna_H skrev:
Oh, ja, de flesta anser nog att utlandsresa, skidresa, båt och husvagn eller sommarstuga är lite av ett måste om man inte ska framstå som fattig eller udda. Sedan ska man sitta där på festerna och gnälla om hur dyrt allting är
Har flera gånger fått försvara mig med att vi inte har palts för husvagn/husbil, inte har lust med allt arbete en båt innebär och att vi faktiskt tänker åka till Krakow på höstlovet. På riktigt. Det är inte "ska ni åka nånstans på semester?" utan "Vart ska ni åka på semestern?". Och helst ska man åka utomlands även på sportlovet eller jullovet också.
Åker aldrig utomlands på sommaren och folk har så svårt att förstå det. Vi har haft en jättebra sommar i Sverige och gjort massor med kul saker, men inga jättedyra.
Bufferten varierar massor,
en allmän om det händer något, t.ex. en ny (begagnad kan det vara) tvättmaskin eller kyl måste man kunna köpa om man bor i hus tycker jag
ett renoveringssparande, just nu 150.000:- men kommer gå åt snart och fyllas på under hösten 10-15' per månad ungefär
en "livsbuffert"; om en eller båda blir arbetslösa t.ex.. I den ingår ju på sätt och viss a-kassa och inkomstförsäkring
en allmän om det händer något, t.ex. en ny (begagnad kan det vara) tvättmaskin eller kyl måste man kunna köpa om man bor i hus tycker jag
ett renoveringssparande, just nu 150.000:- men kommer gå åt snart och fyllas på under hösten 10-15' per månad ungefär
en "livsbuffert"; om en eller båda blir arbetslösa t.ex.. I den ingår ju på sätt och viss a-kassa och inkomstförsäkring
Är ju också stor skillnad på personliga förutsättningar utöver själva ekonomin i sig självt. Bor just nu i ett litet 30-talshus i ett villaområde och jämfört med vad jag var van vid tidigare så är det ju rena serviceboendet med fjärrvärme, snöröjning, kommunalt v/a, mm. Tidigare behövde jag en buffert eller åtminstone en plan för att kunna hantera att ett tak blåste av samtidigt som pannan exploderar, vägen svämmar över, traktorn går sönder, brunnen sinar, reservkraftverket skakar sönder och kaffet tar slut.
Nu är det ren magi med elektricitet som "bara finns" rent magiskt ur en sladd ur marken, oavsett väderlek. Vatten och avlopp är nästan likaså, det handlar om kanske 20 meters gräv i värsta, värsta tänkbara scenario. Snöhanteringen står och faller med en skyffel för ett par hundralappar, värmen i huset med ett par cirkulationspumpar för ett par tusenlappar. Avloppet ut från tomten behöver bytas "snart någon gång" men skulle i värsta fall rymmas inom huslånet (en helt väsentlig del i den aktuella frågan) om jag råkat lägga de pengarna på en värdehöjande renovering vid tillfället.
Min (önskade) katastrofbuffert är i nuläget kanske 50k, då det skulle räcka till det mesta jag skulle kunna råka ut för. Med mitt tidigare boende, som inte på något vis var speciellt unikt, hade det nog gått åt en kvarts miljon för att kännas vettigt. På papperet ungefär samma boyta och ålder men helt skilda förutsättningar.
Nu är det ren magi med elektricitet som "bara finns" rent magiskt ur en sladd ur marken, oavsett väderlek. Vatten och avlopp är nästan likaså, det handlar om kanske 20 meters gräv i värsta, värsta tänkbara scenario. Snöhanteringen står och faller med en skyffel för ett par hundralappar, värmen i huset med ett par cirkulationspumpar för ett par tusenlappar. Avloppet ut från tomten behöver bytas "snart någon gång" men skulle i värsta fall rymmas inom huslånet (en helt väsentlig del i den aktuella frågan) om jag råkat lägga de pengarna på en värdehöjande renovering vid tillfället.
Min (önskade) katastrofbuffert är i nuläget kanske 50k, då det skulle räcka till det mesta jag skulle kunna råka ut för. Med mitt tidigare boende, som inte på något vis var speciellt unikt, hade det nog gått åt en kvarts miljon för att kännas vettigt. På papperet ungefär samma boyta och ålder men helt skilda förutsättningar.
Jag tänker att man skall skilja på buffert och olika former av sparande. Vi har en transaktionsbuffert på 50', för just vanliga variationer i konsumtion och tillfälliga utgifter av typen reparationer och oplanerade händelser. Tanken med denna är att man har kontanter tillgängliga som varken kräver möte med banken eller att man säljer av en fond. Dyrare missöden än så, som inte går på försäkring, får man finansiera på annat sätt, tex med höjd belåning.
Denna transaktionsbuffert är alltid högsta prio att fylla på. Inget annat sparande/investerande sker innan den är åter på 50'. Den får aldrig vara mer än 50' (då lägger vi det på något sparande).
Sedan sparar vi separat för renovering/hus, resor, barnen, annat.
Denna transaktionsbuffert är alltid högsta prio att fylla på. Inget annat sparande/investerande sker innan den är åter på 50'. Den får aldrig vara mer än 50' (då lägger vi det på något sparande).
Sedan sparar vi separat för renovering/hus, resor, barnen, annat.
Ja resonerar så här, att va som än sker med huset så ska kapitalet finnas för omedelbar åtgärd, eftersom ja gör 99% av allt själv så behövs ingen jätte budget, dessutom så byts allt innan de går sönder, ja låter tex inte vitvaror gå till sista andetaget för att sen åka iväg i panik och handla, utan är man ute i tid, och läser på så kan man komma undan till riktigt skapliga priser.