48 880 läst ·
174 svar
49k läst
174 svar
Hur mycket bör man tjäna för att ha råd att bygga hus?
Jag håller inte alls med. Själv tyckte jag att det var betydligt lättare praktiskt att skaffa barn som doktorand pga flexibilitet i arbetstider ärn vad det är nu som "högpresterande" doktor inom industrin där många är beroende av ens prestation.lars_stefan_axelsson skrev:Det är väl att hårddra det vi som pratat om barn och doktorandstudier har sagt. För att sammanfatta; småbarn och doktorandstudier går inte ihop något vidare (tro mig, jag har försökt). Om man "skaffar"/adopterar/köper/hyr/tillverkar eller på annat sätt förvärvar ansvaret för småbarn samtidigt som man försöker doktorera så får man kallt räkna med att det inte blir någon doktorsexamen. Det är en högst reell risk och en man måste ta med i beräkningen. Detta naturligtvis beroende på hur mycket den andra föräldern täcker upp (både fysiskt och psykiskt).
Lägger man dessutom till stressen av att köpa hus första gången (något jag slapp, vi bodde fortfarande i hyreslägenhet då) så kan jag med 99% garantera att det skiter sig. Notera att det är avsaknaden av doktorsexamen jag poängterar, inte avsaknaden av barn.
Som doktorand har man ju 4.5år. Om man är hemma på föräldrapenning så finns pengarna kvar och man jobbar i princip för sig själv. Är man i ett EXTREMT kompetetivt fält kanske PEK 1-3 /1-2 är lite "outdated" vid disputation, men det var det man visste då och självfalle tär föräldraledighet en anledning som tas med.
Jag skulle tom rekommendera att skaffa barn unde rdoktorandtiden, inte efter. Men det är min bild nu i efterhand. Hus sen, tja det är ju skitjobbig tnär som. Undrar hur många äktenskap som ryker? Jag skulle snarare oroa mig för kombon Bran, hus. Doktorandskapet är inte speciellt intressant i frågan. Som disputerad lär du inte få ett 9-5 jobb utan ansvar.....
Jag själv köpte hus, skaffade barn och disputerade i denna ordning och det gick toppenbra!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Då har du fått siffrorna vad det gäller att doktorera+barn+hus. Två emot och en för. 
Det kanske är OT men jag finner denna kalkyl väldigt intressant, men det är bara det att jag skulle vilja ha lite kommentarer vid sidan av de olika värdena. Det är inte alla rader jag förstår vad jag ska räkna på. Jag får inte ihop siffrorna dvs.matwe skrev:Men va fasen. Hur svårt ska det va?
Kolla här:
Bottenlån = 4mkr (Amorteringsfritt)
Ränta = 6% (med höjd för höjning till 8%)
Drift = 2000:-
Kostnad, nytt boende
Ränta +20 000
Amortering +0
Drift/avgift/hyra +2 000
Månadsutgift =22 000
Skattereduktion, bostad -5 700
Boendekostnad inkl amorteringar =16 300
Boendekostnad exkl amorteringar =16 300
Boendekostnad efter eventuell räntehöjning =21 567
Kvar att leva på
Inkomster före skatt +61 000
Skatt på kapital och inkomster -17 469
Skatt på uppskov -0
Fastighetsavgift -0
Skattereduktion +5 700
Disponibel inkomst =49 231
Utgift för nytt boende -22 000
Kvar att leva på =27 231
Kvar att leva på efter eventuell räntehöjning (2%) =21 965
Överskott/underskott =27 231
Så.
Med jämkning har ni 27k:- över vid 6% ränta. Går räntan upp till 8% har ni 21k:- Sätt nu denna summa i relation till era övriga utgifter (bil, lån, etc).
Jag tycker det ser lugnt ut, kör!
Drift 2000.-, vad får du tag på den uppgiften, vad är det för kostnad?
ränta 20 000kr, menar du att räntan ska betalas av på ett år?
De var några exempel bara.
Vore tacksam för hjälp!
Det är inte jag som gjort kalkylen, men jag kan nog förklara siffran ändå.Kjellstrand skrev:Det kanske är OT men jag finner denna kalkyl väldigt intressant, men det är bara det att jag skulle vilja ha lite kommentarer vid sidan av de olika värdena. Det är inte alla rader jag förstår vad jag ska räkna på. Jag får inte ihop siffrorna dvs.
Drift 2000.-, vad får du tag på den uppgiften, vad är det för kostnad?
ränta 20 000kr, menar du att räntan ska betalas av på ett år?
De var några exempel bara.
Vore tacksam för hjälp!
Bottenlån = 4mkr (Amorteringsfritt)
Ränta = 6%
= 20.000 / månad innan räntereduktion.
Skulle nog vilja lägga till en 1000-lapp på driftkostnaden. Jag har 250m2 nybyggt och kommer nog inte under det 3000 tror jag...
Drift=uppvärmning, VA, sophämtning, bränsle till gräsklippare, förbrukningsmaterial för underhåll av fastigheten plus viss avsättning för framtida underhållsbehov. Kanske även försäkringen beroende på hur man räknar.
Avsättningen för framtida underhåll kan uppskattas till mellan en och två procent av bruttoinvesteringen. Alltså utanpå löpande driftskostnad.
I professionell förvaltning fonderas medel för framtida underhåll genom planmässig avskrivning. Eftersom egnahemsägare oftast inte är bokföringsskyldiga eller beskattade på samma sätt har banker vid låneförfrågan tidigare förvandlat denna reella kostnad till amortering, som juh inte är någon kostnad utan en sorts sparande. Men det har ändå i princip funkat på samma sätt som bokföringsmässig avskrivning. Villaägarens egna kapital så mycket att man kan öka belåningen den dag det behövs pengar till framtidens större reparationer. Jag noterar därför med stort intresse att i denna kalkyl saknas både amortering och avskrivning.
I professionell förvaltning fonderas medel för framtida underhåll genom planmässig avskrivning. Eftersom egnahemsägare oftast inte är bokföringsskyldiga eller beskattade på samma sätt har banker vid låneförfrågan tidigare förvandlat denna reella kostnad till amortering, som juh inte är någon kostnad utan en sorts sparande. Men det har ändå i princip funkat på samma sätt som bokföringsmässig avskrivning. Villaägarens egna kapital så mycket att man kan öka belåningen den dag det behövs pengar till framtidens större reparationer. Jag noterar därför med stort intresse att i denna kalkyl saknas både amortering och avskrivning.
Kan också stavas buffert eller eget sparande. Det är väl en självklarhet för dom flesta även om vissa inte tänker så långt. Men att lägga det under driftskostnad eller amortering tycker jag inte man behöver göra för det.billy_baver skrev:
Det kan absoöut stavas "sparande", men ska isåfall i en kalkyl uttalas som "kostnad" ... 
Jag gjorde kalkylen. Till skillnad mot trådskaparen är jag ingen ekonom.
Det står "Amorteringsfritt" så pengar som "är över" efter ränta får man väl spekulera i själv hur man bäst använder (spara, amortera, leva tjosan).
Driften...tja där utgick jag från våra egna ungefärliga kostnader. Nybyggt 2008, 160 kvm, vattenburen golvvärme (jordvärme), egen brunn, minireningsverk.
Ibland verkar man lägga med allt möjligt i drift men jag räknar bara månatligt återkommande utgifter och då klarar vi oss gott o väl med 2k, inkl villa/hem försäkr. (alltså inte gräsklippare o.dyl). Men detta kan ju givetvis variera en del beroende på olika faktorer.
Hur som helst, kalkylen var mest en fingevisning.
Det står "Amorteringsfritt" så pengar som "är över" efter ränta får man väl spekulera i själv hur man bäst använder (spara, amortera, leva tjosan).
Driften...tja där utgick jag från våra egna ungefärliga kostnader. Nybyggt 2008, 160 kvm, vattenburen golvvärme (jordvärme), egen brunn, minireningsverk.
Ibland verkar man lägga med allt möjligt i drift men jag räknar bara månatligt återkommande utgifter och då klarar vi oss gott o väl med 2k, inkl villa/hem försäkr. (alltså inte gräsklippare o.dyl). Men detta kan ju givetvis variera en del beroende på olika faktorer.
Hur som helst, kalkylen var mest en fingevisning.
Skattereduktion, var är det och hur får jag på den uppgiften?
Tycker detta var bra, att man aldrig gjort en sådan tidigare..
Tycker detta var bra, att man aldrig gjort en sådan tidigare..
En kostnad som allt för många glömmer är underhållet/avskrivningen. Hoppa över underhållet och 4 miljoner är förbrukat inom 50 år d.v.s knappt något värde alls på huset. Alternativ lägg 2-5% av husvärdet på underhåll för att värdet skall bevaras.