1 424 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur mycket belastas varje säkring med?
Kanske har det här redan avhandlats på forumet, jag orkade inte söka, utan skriver min fråga direkt.
Jag har en gammal sommarstuga som med åren växt till sig och blivit utbyggd allteftersom. Detsamma gäller elsystemet som från början bestod av 3 säkringar och som nu är uppe i ett gäng. Jag har bra koll på vilka säkringar som går till väsentliga maskiner etc, men mindre bra koll på exakt vad varje propp belastas med, för det är en jäkla röra. Och nu håller jag på en ytterligare en utbyggnad, och behöver matning till tre element och några uttag.
Finns det något enkelt sätt att komma fram till vad exakt varje matning leder, så jag vet vilken av propparna jag kan belasta?
Jag har en gammal sommarstuga som med åren växt till sig och blivit utbyggd allteftersom. Detsamma gäller elsystemet som från början bestod av 3 säkringar och som nu är uppe i ett gäng. Jag har bra koll på vilka säkringar som går till väsentliga maskiner etc, men mindre bra koll på exakt vad varje propp belastas med, för det är en jäkla röra. Och nu håller jag på en ytterligare en utbyggnad, och behöver matning till tre element och några uttag.
Finns det något enkelt sätt att komma fram till vad exakt varje matning leder, så jag vet vilken av propparna jag kan belasta?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är inte svårare än att slå av/skruvar ur och se vad som inte fungerar.
Protte
Protte
Ja, det är väl egentligen inte krångligare än så. Kändes bara lite jobbigt att testa varenda uttag och allt övrigt som känns osäkert. Det är verkligen en röra och jag vill ju gärna ha nån slags jämn och logisk belastning.
Du har väl dokumenterat när ni byggt ut. isåfall borde ni ha en lapp som beskriver varenda propp.
Om inte annat är det skruva ur/i-metoden som gäller.
Om inte annat är det skruva ur/i-metoden som gäller.
Du tänker lägga en ny grupp med tre el-radiatorer på en redan använd säkring? Gör inte det. Sätt en ny säkring och dokumentera. Efter hand kan du reda upp den övriga röran.CraneIsland skrev:
Tids nog ska jag uppdatera hela elcentralen. Tyvärr finns ingen bra dokumentation över matningar, annat än vissa tyngre prylar. Vi pratar om 10-12 uttag som jag inte vet matning till.
Fast jag får ta hjälp av någon och sedan testa varje uttag/maskin och skriva ner dokumentation.
Verkar klokt, och kanske enklare, att sätta ny säkring till nyinstallation av nya radiatorer.
Fast jag får ta hjälp av någon och sedan testa varje uttag/maskin och skriva ner dokumentation.
Verkar klokt, och kanske enklare, att sätta ny säkring till nyinstallation av nya radiatorer.
Klicka här för att svara