Jag tecknade helförsäkring för min ganska gamla bil för ca 3 år sedan. Då var bolaget det billigaste för min bil. I veckan kollade jag andra bolag och upptäckte att min försäkring nu tillhör de dyraste. Jag har inte hunnit kolla om min premie smyghöjts under åren eller om de andra bolagen sänkt sina kostnader.

1, Är det vanligt att försäkringspremier höjs på avin varje år utan att det annonseras på fakturan? ( Det står kanske i finstilta att att priserna kan komma att ändras. Men gäller då min betalning som godkännande av nya priset och jag kan inte dra mig ur? Eller är det kanske 14 dagars ångerrätt? )

2, Rimligtvis tycker jag att en premie bör bli billigare varje år då bilen tappar värde varje år. Kan det vara så att när man tecknar en premie så fastnar priset eller tom höjs priset varje år, men i själva verket så sänks premien varje år - och om man inte ringer och förhandlar varje år så händer inget?! Vore irriterande om man måste ringa och omförhandla varje år.

nattugglan11 skrev:
2, Rimligtvis tycker jag att en premie bör bli billigare varje år då bilen tappar värde varje år.
Hur skulle det funka?

Nya bilar sjunker ju i värde tills dom blir tillräckligt gamla för att börja öka i värde, sitter försäkringsnissarna och kollar upp vilka bilar som sjunker snabbast i värde och sedan när dom börjar öka i värde igen?

Mina gamla bilar har ökat i värde men haft samma försäkringskostnad.
Hyfsat nya bilar kan jag tyvärr inte ge svar på då jag brukar sälja dom efter några månader.

Det lönar sig inte att vara trogen kund, det är min erfarenhet.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kan det ligga nåt i att de ger ett lågt pris år1 för att locka in kunden, sen hoppas att de inte märker att dem höjer år2?

skalman1 skrev:
Hur skulle det funka?

Nya bilar sjunker ju i värde tills dom blir tillräckligt gamla för att börja öka i värde, sitter försäkringsnissarna och kollar upp vilka bilar som sjunker snabbast i värde och sedan när dom börjar öka i värde igen?

Mina gamla bilar har ökat i värde men haft samma försäkringskostnad.
Hyfsat nya bilar kan jag tyvärr inte ge svar på då jag brukar sälja dom efter några månader.
Det hade inte varit så konstigt. Helförsäkringsdelen av försäkringen borde bli billigare. Givetvis borde det vara dyrare att försäkra en dyr sak än en billig. Försäkringen blir billigare allt efter åren går, men det är för att föraren blir äldre, inte bilen.
Nu blir det i stället så att man får göra nån slags beslut; nu är min bil så billig så nu lönar sig inte helförsäkringen längre.

nattugglan11 skrev:
1, Är det vanligt att försäkringspremier höjs på avin varje år utan att det annonseras på fakturan? ( Det står kanske i finstilta att att priserna kan komma att ändras. Men gäller då min betalning som godkännande av nya priset och jag kan inte dra mig ur? Eller är det kanske 14 dagars ångerrätt? )
Jag tror inte man kan ångra en försäkring. Däremot kan du sälja din bil (till din fru eller sambo, till exempel). Då får du tillbaka resterande försäkringspremie.

Vill man byta försäkringsbolag mellan förfallodagarna så ställer man av bilen, tecknar en ny försäkring och säger upp den gamla. Det avpolletterade bolaget kan sura och krångla men de kan inte hindra det.
Inte ovanligt att premien plötsligt hoppar upp.

Fotografen skrev:
Vill man byta försäkringsbolag mellan förfallodagarna så ställer man av bilen, tecknar en ny försäkring och säger upp den gamla.
Det kanske är det bästa sättet om man är ensamstående, eller sambo och vill behålla ägandet. Är man gift är det mycket enklare (som andersmc redan nämnt), man fyller bara i ägarbyte till sin make/maka på registreringbeviset och skickar in. Sedan kontaktar man det nya bolaget och tecknar en försäkring. Den gamla försäkringen ska avslutas automatiskt, men man kan för säkerhets skull ringa till det gamla bolaget efter en vecka och kontrollera.

Edit:
Det kan diskuteras om det jag beskriver är "mycket enklare", men man slipper ställa av bilen.

Redigerat:
jkarlberg skrev:
Kan det ligga nåt i att de ger ett lågt pris år1 för att locka in kunden, sen hoppas att de inte märker att dem höjer år2?
Jag upptäckte detta genom att kolla försäkring på min bil och be om pris på en exakt likadan bil med annat registreringsnummer (IF).

Skillnaden var någon tusenlapp vill jag minnas.

b_hasse skrev:
Är man gift är det mycket enklare (som andersmc redan nämnt), man fyller bara i ägarbyte till sin make/maka på registreringbeviset och skickar in.
Nackdelen är ju att försäkringen (förmodligen) blir dyrare då man (antagligen) skrivit bilen på den som får lägst premie.

Nyfniken skrev:
Nackdelen är ju att försäkringen (förmodligen) blir dyrare då man (antagligen) skrivit bilen på den som får lägst premie.
Då byter man tillbaka igen.

Det blir inte billigare att ha samma bolag för varje år man betalar samma pris eller så blir det dyrare oftast detsamma. Som någon sa vill man byta bolag så ställer man av bilen ens nuvarande bolag kan då skicka en faktura på en avställningsförsäkring men den behöver man inte betala om man inte vill. Försäkringen på äldre bilar blir oftast dyrare pga skadestatistik, det blir fler bilar och fler unga som köper och skadorna ökar, det är bara jämföra med vad det kostar att helförsäkra en ny bil ofta lika mycket som att halvförsäkra en äldre bil. Det som stör mig nåt otroligt är att det kostar oftast inte så mycket mer att halvförsäkra bilen än trafik skilljer det bara 100kr per år så väljer jag ju så klart halv och får glas och stöld med i försäkringen.

Sen har f-bolagen en överenskommelse sinsemmelan att bilen ska vara avställd i 30 dagar för att få byta bolag innan huvudförfallodatumet.

Måste vara ett nytt påfund isf, jag har använt det trixet men det är kanske 4-5 år sedan. Förstår däremot inte hur en sådan "överenskommelse"skulle fungera, finns ju lagar.

Andy78 skrev:
Det blir inte billigare att ha samma bolag för varje år man betalar samma pris eller så blir det dyrare oftast detsamma.
Jaggan blev faktiskt 2 000 spänn billigare i år, 4 istf 6 tovor helförs helår, men den går ju bara maj-okt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.