Nu klipper du ut delar som du tycker passar.

D Daniel 109 skrev:
Nu klipper du ut delar som du tycker passar.
Kan som sagt vara olika för jordabalken och köplagen, fastighet/bostadsrätt som sagt. Mäklarsamfundet har en konsumentlinje man kan ringa gratis och fråga deras experter.

Nu när jag sålde en bostadsrätt så ringde jag in och så sa de: Så länge det har gått sönder bara genom normalt bruk/av ålder och inte är nytt så behöver säljaren inte stå för det utan köparen får anta att saker kan gå sönder.

Han har pratade med tyckte det var helt uppenbart och det fanns ingen gråzon. Men han kan ju ha fel ändå antar jag

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag håller inte med. Men jag är ju inte jurist. Du lär nog inte hitta något rättsfall som reder ut vad som gäller.

D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte med. Men jag är ju inte jurist. Du lär nog inte hitta något rättsfall som reder ut vad som gäller.
Kanske finns något rättsfall, men troligen inte. I ett fall som detta rör det sig om så små summor att det troligen skulle avvisas på denna grund. Det finns en praxis att ersättning under ca 5 procent av köpebelopp avvisas. Men det finns knappast något rättsfall som går tvärtemot lagstiftningen som ger köpare ersättning för skador som en köpare kan inse risken för vid sin besiktning.

Risken för skador står säljaren för fram till överlåtelsen. Ersätt en gammal pryl som gått sönder med en som inte gått sönder.

D Daniel 109 skrev:
Risken för skador står säljaren för fram till överlåtelsen. Ersätt en gammal pryl som gått sönder med en som inte gått sönder.
Det skulle vara intressant med en lagtext som går i denna riktning eller något rättsfall

Rättsfall gissar jag att saknas efter som det handlar om så små summor. Men lagtexten har du ju redan refererat till. Läs även de delar du inte klippte in.

Claes Sörmland
Kyl och frysen är 7 år gammal så köparen kan förvänta sig att den går sönder när som helst eftersom den är sp gammal. Ingen ersättning till köparen annat än om man tycker det är vettigt av sociala skäl är min röst.

Mäklarsamfundet delar bedömningen att äldre vitvaror som går sönder i väntan på tillträde till bostad inte ersätts, det är något köparen kan förvänta sig riskerar att hända. Frågan är således i sak vad man objektivt kan förvänta sig av en 7 år gammal kyl- och frys.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.