H Hybro skrev:
Ska snart börja elda upp tallveden från en tall som var 26 m hög och 80 cm i roten. Innehöll 5 kbm massivt trä. Och grovgrenar 1 kbm.
Har veden upplagd i en binge.
Ska mäta volymen stjälpte mått, innan jag börjar elda.
Bara den tallveden innehåller ju teoretiskt mer än 10 000kWh, kan du torka den till max 20%fukthalt har du 8000kWh och eldar du den i en eldstad med 70% effektivitet får du ut 5600kWh i kåken
 
H Hybro skrev:
Då blir det att riva ned allt timmer, för innåt lär det inte gå att tilläggsisolera.

Lägger i några fler vedklabbar i stället.

Och huset är byggt enligt den norm som gällde 82.
Det är nog ungefär den (1982 efter 70- talets energikris) isolerings standard svenska kåkar har normalt, 12000kWh per 100m2 är normal energiförbrukning
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.