Stor skillnad i att elda fura eller björk.
Det första funkar max två månader till, sen kör jag björk i stora täljstensugnen när det blir kallare.

Sist köpte jag tre fulla buntar på lastbil med björk. Sågade upp med motorsåg och klöv. Fick ligga 2 månader i solen. Nu allt under tak.
Eldar företrädesvis den veden som är två år gammal.
Skaplig hög här.
 
Fairlane
H Hybro skrev:
Stor skillnad i att elda fura eller björk.
Det första funkar max två månader till, sen kör jag björk i stora täljstensugnen när det blir kallare.
Varför går det inte med fura efter det?
Klart det går åt mer än med björk, men fungera borde det ju göra. Själv eldar jag allt och köper inget.

Måste säga att alla bilder du lagt upp på täljstensugnen älskar jag. Fantastiskt pjäs du har där och jag gillar att du bakar i den regelbundet.
H Hybro skrev:
Sist köpte jag tre fulla buntar på lastbil med björk. Sågade upp med motorsåg och klöv. Fick ligga 2 månader i solen. Nu allt under tak.
Eldar företrädesvis den veden som är två år gammal.
Skaplig hög här.
Härligt! Jag har själv så jag klarar mig två år utan problem. Ved från tall och gran, men också björk, alm, ask, asp, ek etc. Blandar gärna ek och tall/gran.
 
H Hybro skrev:
Det första funkar max två månader till, sen kör jag björk i stora täljstensugnen när det blir kallare.
Du verkar ha ett energislukande hus, eller så bor du i ett riktigt köldhål
 
galento
Fairlane Fairlane skrev:
Varför går det inte med fura efter det?
Klart det går åt mer än med björk, men fungera borde det ju göra. Själv eldar jag allt och köper inget.
Tempmätaren i spisen visar lika varmt om vi eldar olika träslag så här eldas det som finns.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fura. Inlägg typ varje halvtimme, när man eldar upp ugnen t ex på kvällen under låt säga två timmar. Sen får det slockna och spjäll mellan skorsten och ugn stängs.


Björk. Två inlägg, alltså en gång i timmen. Ger högre temperatur.
Laddar s a s ugnen mer. Ger värme längre.
Så eldar bara björk när det blir kallare. Typ från november.

Värmen, inte hettan typ bastu, varar till morgonen.

Så normalt eldas det mer eller mindre morgon och kväll. Ger jämn och fin värme, dygnet runt.
Man lär sig med tiden hur mycket och "kraftigt" man ska elda.


Inget fel på husets isolering. Timmerstuga på utsidan och så är det ett resverk med isolering på insidan mer eller mindre fritt från timmerväggen. Tjock isolering på vinden.
Varmgrund, nu 16 grader. Till vintern lägst 7 grader. Golvet och mur är byggt på Ytongbalkar, står på gjuten sula.

Kl strax 08. Frost ute. 21 grader i hela bodelen i ögonhöjd.

Gör en mindre brasa nu på morgonen, mest för att det är trevligt till frukosten.
Sprakar fint med tallved.
Huvudsakliga eldningen för dagen blir i kväll.

Men visst, när det är -20 grader eldar vi längre åt gången, men sällan mer intensivt.
Och kanske även lite på dagen.
Är så mysigt.

"Gör en eld så är du aldrig ensam", sa min far skogsarbetaren.

.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fura. Inlägg typ varje halvtimme, när man eldar upp ugnen t ex på kvällen under låt säga två timmar. Sen får det slockna och spjäll mellan skorsten och ugn stängs.


Björk. Två inlägg, alltså en gång i timmen. Ger högre temperatur.
Laddar s a s ugnen mer. Ger värme längre.
Så eldar bara björk när det blir kallare. Typ från november.

Värmen, inte hettan typ bastu, varar till morgonen.

Så normalt eldas det mer eller mindre morgon och kväll. Ger jämn och fin värme, dygnet runt.
Man lär sig med tiden hur mycket och "kraftigt" man ska elda.


Inget fel på husets isolering. Timmerstuga på utsidan och så är det ett resverk med isolering på insidan mer eller mindre fritt från timmerväggen. Tjock isolering på vinden.
Varmgrund, nu 16 grader. Till vintern lägst 7 grader. Golvet och mur är byggt på Ytongbalkar, står på gjuten sula.

Kl strax 08. Frost ute. 21 grader i hela bodelen i ögonhöjd.

Gör en mindre brasa nu på morgonen, mest för att det är trevligt till frukosten.
Sprakar fint med tallved.
Huvudsakliga eldningen för dagen blir i kväll.

Men visst, när det är -20 grader eldar vi längre åt gången, men sällan mer intensivt.
Och kanske även lite på dagen.
Är så mysigt.

"Gör en eld så är du aldrig ensam", sa min far skogsarbetaren.

.
Men nog förbrukar din kåk mycket energi trots att boende ytan inte är överdrivet stor.
 
Yttermått på bodelen är 16 x 8 meter, i ett plan.

Kan du räkna ut vad energiförbrukningen bör vara på ett år?
Vi bor i norra Värmland.

Och sen översätta det i kbm själpt kluven väl torkad björkved.

Minns inte vad vi förbrukade vid tidigare direktel.
 
Ca 30m3 mestadels björkved till 128m2 bostadsyta årligen?
 
Mindre... I vart fall inte mer än ca 25, verkar det vara.
 
Jag använder <10m3 ved och knappt 5000kWh ink hushållsel till mina 119m2 så jag tycker att du har en hög energiförbrukning.
 
Är väl inte så kallt hos dig som hos oss.
Huset byggt 82.
 
En motorvärmare, tre frysar, djupborrad brunn, sorbtionsavfuktare i grunden, Heru 100 FTX utan eftervärmare, tvättmaskin,
el-varmvattenberedare, inget badkar,
diskmaskin.
Svag värme i garaget och förråd vintertid.
 
Ska snart börja elda upp tallveden från en tall som var 26 m hög och 80 cm i roten. Innehöll 5 kbm massivt trä. Och grovgrenar 1 kbm.
Har veden upplagd i en binge.
Ska mäta volymen stjälpte mått, innan jag börjar elda.
 
Enl SCB är väl den genomsnittliga energiförbrukningen i villa 120kWh per kvadratmeter och år varav ca 80kWh verkar vara uppvärmning

Perfekt torr björkved innehåller teoretiskt ca 2000kWh per m3t, säg att du kan få ut hälften av dem som värme din kåk om du torkar veden utomhus och bränner den i en gammal eldstad (Täljstens ugnen) med kanske 75% effektivitet.
Eldar du mer än 13m3t björkved och dessutom förbrukar 12 000kWh el till hushållet och garagets uppvärmning har du en hög energiförbrukning och borde nog se över din isolering.
 
Då blir det att riva ned allt timmer, för innåt lär det inte gå att tilläggsisolera.

Lägger i några fler vedklabbar i stället.

Och huset är byggt enligt den norm som gällde 82.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.