Belåningsgrad mellan 40-45%.
Amorterar 0 kr i månaden.

Kommer kliva av bostadsmarknaden i september/oktober och stå vid sidan av på obestämd tid.
 
Ang huspriser så går det inte att räkna med samma prisutveckling framöver. Helt enkelt för att inkomsterna inte har följt med. Värdena på bostäder är ju helt imaginära. Många skulle inte ha råd med sina 5-10 miljonershus vid ett normalt ränteläge.
 
M
Jag tror att vi kommer att se en prisökning som är större framöver än vad jag gjorde gällande sedan 1980. Vi har genomlidit Lehmankrascher på senare år och ett ränteläge på 500% (men dom flesta här är nog för unga för att ha varit med då).
Jag behöver knappast påpeka hur ränteläget ser ut idag, hur bostadsbristen ser ut, invandringssituationen med allt vad det innebär för nummer 2. Mao. så finns ingen bubbla i närtid, bostadbristen kommer att bestå då ingen är intresserad av att försöka bygga bort den då det inte finns någon ekonomi i det.
Dom senaste 4-5 åren har prisökningen på villor i mitt område legat på +15/år, så även om det blir en svag sättning på 20% ett år så äts det ganska snabbt upp av ökningarna så vi ser ändå en stadig ökning på +7%/år kommande åren, i snitt.

Så länge efterfrågan överstiger tillgången med råge så kommer den "sjuka" prisökningen bestå. Och så länge priserna ökar så kommer även vi fortsättningsvis ha ett ränteläge under 5%.
 
1000/ månad. Ca 200000 lån. Vi hade nog kunnat lösa det idag men ser ingen anledning till det. Skulle räntona gå upp vesäntligt finns medel att att omdisponera och lösa lånet.
 
ullberg
Markarbetaren skrev:
Och så länge priserna ökar så kommer även vi fortsättningsvis ha ett ränteläge under 5%.
Detta är jag inte säker på att jag förstår, har du möjlighet att utveckla lite?

/U
 
M
ullberg skrev:
Detta är jag inte säker på att jag förstår, har du möjlighet att utveckla lite?

/U
Vad jag menar är att RB inte är intresserade av att höja räntorna över 5 % så länge hushållens skulder befinner sig på nuvarande nivå. Går räntan över 5% så får många problem, och får många problem att betala sina lån så hamnar bankerna i knipa, och vad händer när bankerna inte kan betala sina lån till RB?
Det är detta som RB nu har förstått, samt att man vet att priserna på bostäder kommer fortsätta att stiga i framtiden och därmed hushållens behov av att låna för att kunna bo. Ett första steg var att man sänkte det maximala låneuttaget. Från 1 juni har vi som bekant ett amorteringskrav också.
Istället för att dämpa skuldsättningen hos hushållen med ökad ränta så försöker man alltså med dom nya kraven smygdra lite i handbromsen för att få ned farten lite grann.
 
Amorterar någonstans 2-3% på huslånet.

Jag tror för övrigt med att priserna kommer fortsätta upp, amorteringskravet kommer kanske dämpa ett par månader, har ju mest fått känslan att det har satt fart på folk som vill utöka sin belåning snarare än på folk som ska köpa.

Så länge bostadsbristen består så tror jag att priserna kommer fortsätta upp, ingen är ju direkt intresserad av att lösa bostadsbristen heller då det skulle innebära mindre betalt för det man byggde.
 
Pumba skrev:
Amorterar någonstans 2-3% på huslånet.

Jag tror för övrigt med att priserna kommer fortsätta upp, amorteringskravet kommer kanske dämpa ett par månader, har ju mest fått känslan att det har satt fart på folk som vill utöka sin belåning snarare än på folk som ska köpa.

Så länge bostadsbristen består så tror jag att priserna kommer fortsätta upp, ingen är ju direkt intresserad av att lösa bostadsbristen heller då det skulle innebära mindre betalt för det man byggde.
Fast ju högre priserna blir desto färre blir spekulanterna, eller? Jag menar, det finns ju en gräns för hur mycket folk faktiskt kan betala för en bostad, till slut kommer ekonomin inte hålla för folk och/eller så kommer bankerna säga nej.

Men visst, bostadsbristen bidrar ju till att priserna fortsätter uppåt, frågan är bara hur mycket uppåt.
Enligt mäklarna idag så står det helt stilla sen 1:a juni så time will tell!
 
M
Tanax skrev:
Fast ju högre priserna blir desto färre blir spekulanterna, eller? Jag menar, det finns ju en gräns för hur mycket folk faktiskt kan betala för en bostad, till slut kommer ekonomin inte hålla för folk och/eller så kommer bankerna säga nej.

Men visst, bostadsbristen bidrar ju till att priserna fortsätter uppåt, frågan är bara hur mycket uppåt.
Enligt mäklarna idag så står det helt stilla sen 1:a juni så time will tell!
Men du får ha i åtanke att prisökningen främst drabbar dom som ska in på bomarknaden. Om 10 spekulanter tittar på en bostad och 8 av dom har ett boende som dom ska sälja. Och priset på det nya boendet har ökat med 10% sedan året innan så har sannolikt priset på dom 8 spekulanternas boende också ökat i samma storleksordning.
Så dom enda "förlorarna" på en prisstegrande marknad är dom som ska flytta hemifrån eller bor i hyrt boende. För den som säljer och köper spelar inte prisökningen så jättestor roll. Och pratar vi villor, som dom flesta bor i här på forumet, så spelar det än mindre roll då man i många fall redan gjort "bostadskarriär".
Så nej, jag tror inte på färre spekulanter, iaf. inte på villamarknaden. För här brukar spekulanterna som sagt redan ha gjort karriär och har en ganska stor kassa med sig när dom går på visning. Det hör ju inte direkt till vanligheterna att man kommer från ett hyresboende och tittar på en villa för 5-7Msek. På landsbyggd är det kanske så, där prisnivån är lite lägre, men inte i dom större städerna.
 
Eftersom det är billigt att låna så hålls lånefesten igång och det finns alltid folk som har ekonomiskt utrymme för 10-miljonershusen. MEN långt ifrån alla. Så det kommer till slut skötas politiskt/juridiskt eftersom ingen får vara bostadslös. Och även en långsam bubbla är en bubbla och det finns alltid en bristningsgräns. Det tokiga är att alla får ta smällen för att andra har budat upp huspriserna till sjuka nivåer och skuldsatt sig upp över skorstenen och ännu längre. Skattebetalarna får ta notan.
 
Tanax skrev:
Fast ju högre priserna blir desto färre blir spekulanterna, eller? Jag menar, det finns ju en gräns för hur mycket folk faktiskt kan betala för en bostad, till slut kommer ekonomin inte hålla för folk och/eller så kommer bankerna säga nej.

Men visst, bostadsbristen bidrar ju till att priserna fortsätter uppåt, frågan är bara hur mycket uppåt.
Enligt mäklarna idag så står det helt stilla sen 1:a juni så time will tell!
Tror det slår marginellt med antalet spekulanter, den del av spekulanterna som detta slår hårdast mot har det redan kämpigt med kontantinsatser osv så det är i de flesta fall redan borträknade.

Att det stått still några dagar är nog bara att folk inväntar på att amorteringskravet ska sjunka in.

Sen är det ju även så att det är vissa ställen i landet som kommer drabbas hårdare än andra.
 
Amorterar cirka 90000 per år, för närvarande. Lån ca 40%.
Men våra villkor är lite speciella - inte Svenska förhållanden - och det som gäller för oss är att hela lånet måste vara betalt när man fyller 65. Så är det i vissa andra länder...
Vi räknar med att återkomma till Sverige om några år, vilket är orsaken att jag följer detta forum.
 
Glöm inte FI´s plan på en skuldtakskvot på 600% ! Om det införs så får de som har en halv miljon i disponibel inkomst efter skatt inte låna mer än 3 miljoner. I Stockholm skulle var 4e låntagare fall bort vid 600% , i hela landet 12%. Sätter inte det sina spår på huspriserna om det införs skulle jag bli förvånad.

Även 400% har diskuterats och då slår 60% i Stockholm i taket, men det lär dröja enligt den här notisen.

http://www.privataaffarer.se/bostad/fi-skuldkvotstak-drojer-hoppas-banker-tar-ansvar-thedeen-859907
 
Redigerat:
Byggde nytt för 8 år sedan och har inte amorterat något hittills utan lagt pengar på hus, trädgård och prioriterat annat.
 
fusion skrev:
Glöm inte FI´s plan på en skuldtakskvot på 600% ! Om det införs så får de som har en halv miljon i disponibel inkomst efter skatt inte låna mer än 3 miljoner. I Stockholm skulle var 4e låntagare fall bort vid 600% , i hela landet 12%. Sätter inte det sina spår på huspriserna om det införs skulle jag bli förvånad.

Även 400% har diskuterats och då slår 60% i Stockholm i taket, men det lär dröja enligt den här notisen.

[länk]
Samtidigt så är det ju inte så många ensamstående som lånar sig till ett boende på 5-6 miljoner, då är det ju inte helt ovanligt att man är 2 personer och då har man ändå 6 miljoner att röra sig med även med ett skuldkvots tak.
En halv miljon i årsinkomst är ju inte så jättehög lön.

Var det inte före skatt?

Jag tror dock att det måste bli lugnt med åtgärder hela tiden, man kan inte ändra och göra det dyrare 2 gånger om året, då har man rätt snart startat den krasch man ville undvika.

Det är ju utbudet man måste åtgärda till att börja med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.