74 492 läst ·
360 svar
74k läst
360 svar
Hur mycket amorterar ni?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Ja, det hörs ofta, och det ligger en del i det, men inte allt. Det skall man inte glömma. Det är också stora skillnader mellan amerikanska och svenska förhållanden. Ta exv. bolånebubblan med ty åtföljande bankkrasch 2008. Precis samma sak hände tjugo år tidigare i Sverige (bankkraschen i början på nittiotalet), av ungefär samma orsaker, så i det fallet så kunde USA ha lärt av oss, och inte tvärtom. Sedan så skiljer sig förhållandena vad gäller exv. sjukförsäkring på avgörande sätt; även om man ibland hör att den Svenska modellen skulle vara satt under press, så har vi extremt långt kvar innan vi når amerikanska nivåer. Det är natt och dag om man ser till hela befolkningen, bara för att ta ett exempel.Markarbetaren skrev:
Så, även om man kan lära sig av utländska exempel så måste man alltid vara försiktig. Det är lätt att extrapolera, men svårare att se när trenden bryts. Det är något man alltid måste ha i åtanke.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Lite feltänk eftersom värdeökningen finns där oavsätt 2 eller 12% ränta, men visst är det fantastiskt att man belåna något till lägre ränta än vad det ökar i värde. Egentligen så är det lite omvänt Ebberöds bank. Man kan låna till under 2% ränta och handla något (som också används som säkerhet) som stiger med 6% om året. Eller ja, hade banken agerat mäklare så kanske man hade kunnat jämföra med Ebberöds bank.Ulric skrev:
Men det är väl inte för inte som fastigheter har varit en ganska säker investering efter bankkrisen på 90-talet då det plötsligt var det omvända och 2000 fastighetsbolag kursade.
För att inte tala om deras banksystem!osiris skrev:
När jag bodde där höll jag på att bli galen på hur stökigt allt var, så fort man gick till ett annat bankkontor än "sitt eget" - och då talar jag om inom samma bank! Kom in på ett kontor i en annan stad - även i samma delstat - så var det knappt man kom åt sina pengar... För att inte tala om ifall man var i en annan stat! Betala räkningar ska vi inte tala om... Gå till respektive bolag, och betala i deras kassa - bara check, inga kontanter eller kort. Inget motsvarande post- eller bankgiro överhuvudtaget. Detta var visserligen några år sen, men tveksam att det blivit mycket bättre.
Jag har flera kompisar som har flyttat dit också som hävdar att man måste ha kreditkort. Har man inte det eller inte använder dem kan man inte bevisa sin kreditvärdighet och får t.ex. inget bolån...FlyttaHem skrev:För att inte tala om deras banksystem!
När jag bodde där höll jag på att bli galen på hur stökigt allt var, så fort man gick till ett annat bankkontor än "sitt eget" - och då talar jag om inom samma bank! Kom in på ett kontor i en annan stad - även i samma delstat - så var det knappt man kom åt sina pengar... För att inte tala om ifall man var i en annan stat! Betala räkningar ska vi inte tala om... Gå till respektive bolag, och betala i deras kassa - bara check, inga kontanter eller kort. Inget motsvarande post- eller bankgiro överhuvudtaget. Detta var visserligen några år sen, men tveksam att det blivit mycket bättre.
Ganska intressant system det där med kreditkort, iof ett starkt bevis på att om man klarar av att betala maxad kortkredit varje månad är man att lita på
Bror bor i Denver sedan 3 år tillbaka. Sverige är inte ens lika stort som en mindre delstat och vi är otroligt långt fram i utveckling jämfört med USA´s "52 länder" !!
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Amorterar ett par hundra i månaden. Köpte renoveringsobjekt med renovering och värdeökning belåning ca 42%.
Sedan vet jag inte om jag tänker fel. Man har ju värde ökningen men hur är det med inflationen? Tänker ju att pengar har ju inte lika mycket värde som nu tänker 1 m kr fick man ju ganska mycket olika för om man kollar bakåt 50 år. Hur blir det då om 20 eller 50 år framåt i tiden.
Sedan vet jag inte om jag tänker fel. Man har ju värde ökningen men hur är det med inflationen? Tänker ju att pengar har ju inte lika mycket värde som nu tänker 1 m kr fick man ju ganska mycket olika för om man kollar bakåt 50 år. Hur blir det då om 20 eller 50 år framåt i tiden.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Kan minas fel men har för mig var en del som tog kreditkort sedan tog ett annat och använde det för att betala av gamla kreditskulden då de visade de kunde betala utan problem så kunde de utöka sin kredit och på så sätt öka sin kredit ordentligt med tiden men när det sedan tog slut så blev det krass.Jonatan79 skrev:Ganska intressant system det där med kreditkort, iof ett starkt bevis på att om man klarar av att betala maxad kortkredit varje månad är man att lita påBror bor i Denver sedan 3 år tillbaka. Sverige är inte ens lika stort som en mindre delstat och vi är otroligt långt fram i utveckling jämfört med USA´s "52 länder" !!
Nu är det ju knappt någon inflation alls.Daniel_82 skrev:
Det var ju annat på 70-talet när den låg på 15% eller så - och man dessutom hade 100% ränteavdrag.
Rena vinsten att ha bolån då... betalade av sig själv, bara genom inflationen. (Även om amorteringsfritt inte fanns då.)
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det kanske inte är samma som då men vi har väl ändå en viss inflation nu även om den ligger väldigt lågt?FlyttaHem skrev:
I min Brf så har ju de senaste åren hyran för de som har hyresrätt ökat med ca 2% det är väl för de ökade kostnader kanske tänker helt fel men är inte det en slags indikation på inflation. Rätt mig om jag har fel men om man då har lån på lägenhet på 1 m kr, har en värde ökning på ca 6-8% per år och sedan inflation på 2% per år blir inte det en lite större skillnad på säg 10 år?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Riksbankens mål ligger väl på 2% om året i inflation. Senaste 10 åren har inflationen varit mellan 0-3% om året. Men visst, ligger inflationen på 2% så betyder det rent förenklat att ditt lån krympt med 2%.Daniel_82 skrev:Det kanske inte är samma som då men vi har väl ändå en viss inflation nu även om den ligger väldigt lågt?
I min Brf så har ju de senaste åren hyran för de som har hyresrätt ökat med ca 2% det är väl för de ökade kostnader kanske tänker helt fel men är inte det en slags indikation på inflation. Rätt mig om jag har fel men om man då har lån på lägenhet på 1 m kr, har en värde ökning på ca 6-8% per år och sedan inflation på 2% per år blir inte det en lite större skillnad på säg 10 år?
Pris: 700tusen
Värde: ~1.6miljoner
Amorterar: 0kr
Vi köpte till underpris och renoverar för intjänade pengar. För oss känns det mer värt. Ser ingen mening i att amortera på huset då räntehöjningar gör föga förändringar i ekonomin!
Värde: ~1.6miljoner
Amorterar: 0kr
Vi köpte till underpris och renoverar för intjänade pengar. För oss känns det mer värt. Ser ingen mening i att amortera på huset då räntehöjningar gör föga förändringar i ekonomin!
