Hur mycke har ni lyckats pruta?

2k läst  10 svar

1. I
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Vi är på gång och ska snart skriva på hos en hustillverkare, förhoppningsvis.

Vi har fått rabatt till ett värde av 50tkr. 40tkr av dom har vi fått på initiativ av säljaren och det andra från lite press av oss.

Tycker ändå det är klent på så här stora summor. Det blir ett par procent i rabatt.

Hur mycke har ni lyckats få ner priset? Vad är rimligt? :) tips för att pressa ner det ytterligare?

God fortsättning!

2. Magnussons2018
    Nybyggare Nivå 7
    Lyckades ni pressa ner priset något mer?

3. S
    Medlem · Nivå 7
    Det är väl lite trubbigt att stirra sig blind på rabatter och procent. Sånt kan man ju som tillverkare lätt trolla med genom att sätta ett högt utgångspris och sen på det erbjuda "generösa" rabatter. Om det sen är prisvärt vet man ju först om man jämför mot ett motsvarande hus från en annan tillverkare.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 4
    Precis!

Därav skall man göra klart allt innan avropet med tillval, för att sedan pruta på totalpriset. Då ser man vad man faktiskt får ner summan med!

Men jag undrar också över detta, vad har ni andra kunnat få ner priserna med, och på vad?

5. S
    Medlem · Nivå 7
    Precis?
    Det var ju inte alls samma poäng som jag ville göra? Återigen så verkar ju hur mycket man kan pruta överskugga vad det faktiska priset är.
    Är huset ”rätt” prissatt från början kan det ju vara prisvärt utan att man prutat en enda krona.
    Stor prutmån visar ju mest på att det finns stora marginaler hos tillverkaren.
    När, hur och var det kapas/prutas spelar ju ingen roll så länge man är nöjd med det som står på sista raden i fakturan

6. T
    Medlem Nivå 4

Om summan som står på sista raden, sedan minskas med 1-2% så är jag nöjdare än innan, men det är jag!

7. H
    Medlem Nivå 5
    Att förhandla om fastpris handlar om att hantera risker. Hade jag idag byggt om huset jag bor i hade jag låtit mycket mer gått på löpande. Är helt övertygad om att det är det mest rättvisa för båda parter och att resultatet får en mer självklar roll. Men det ställer högre krav på kunden, du måste ha kunskap och anlita personer du litar på.

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Säg att grannen lyckades pruta 10% men ändå hamnar på ett högre pris på sista raden. Har han gjort ett bättre jobb än dig då?
    Eller säg att han kläcker ur sig att han prutade 20% men vill samtidigt inte tala om vad slutsumman blev. Har du ändå anledning att vara avundsjuk på grannen?

9. T
    Medlem Nivå 4

Nej, för jag talar om slutsumman. Du kan väl lyckas pruta 100% på ett tillval, men det är en droppe i havet. Men jag skrev just på slutsumman också.

10. S
    Medlem · Nivå 7
    Jo men min poäng var ju att även slutsumman kan vara en hittepåsumma eftersom leverantören är fri att sätta vilket utgångspris den vill.
    Leverantören kan ju välja att göra påslagen precis var som helst i offerten så om du prutar på sista raden eller någon annan rad spelar ju ingen roll så länge resultatet i din plånbok blir det du önskar.
    Oavsett i vilket skede man prutar så är ju procenten inte tillförlitliga utan det är slutsumman i absoluta kronor (efter all form av prut) som är det enda som spelar någon roll. Att jämföra din 1% med grannens 10% blir alltså för trubbigt för det kan likväl vara du som gjort den bästa affären.

Min strategi när jag lämnade offert till din granne kanske var skruva upp utgångspriset med 10% för att sen låta grannen pruta ner 10%. Grannen kanske tycker att han är guden av prutare men i själva verket så har han blivit "blåst"

11. M
    Medlem Nivå 6
    Jag lyckades pruta ner ca 20 000kr. En jag pratade med fick ner priset 30 000kr. Detta var efter att allt var klart som sagt inför kontraktsskrivningen.

En annan fick 50 000kr. Så det är blandat.

Blev erbjuden 100 000kr i rabatt om jag bestämde mig inom 2v från huscompaniet. Det gjorde jag inte...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: