Har precis monterat nya fönster och funderar lite på hur jag skall montera fönsterblecken (om det nu är de de plåtar som sitter i nederkant av fönstret heter). Jag har sett tre varianter.

1: sätt uppviket på plåten framför smygen (plåten helt synlig)
2: sätt uppviket på plåten bakom smygen (plåten delvis synlig)
3: fräs ur smygen så att uppviket på plåten delvis hamnar i smygen.

Om man tänker att regn rinner ner på smygen så borde alternativ 2 borga för att vattnet inte rinner ner innan för panelen. Smygen kommer dock att ligga med ändträt mot eller i närheten av plåten vilket inte är så bra för smygen (lätt att byta dock).

alternativ 1 borde funka ungefär lika om nu inte vattnet hittar sin väg mellan plåt och smyg.

alternativ 3 borde skydda även mot detta men då har man tvingats till att "öppna" trät genom att fräsa plats för plåten.

Jag tycker att alternativ 1 känns mest lockande men frågan är som sagt hur man får tätt mellan smyg och plåt.

Hur har ni löst det kära forumvänner?

Visste lite uppslag men ingen bild som visar anslutningen mot sidorna dvs det jag kallar smyg. På Förarbete bild 2 ser det ut som om de har uppviket framför smygen men det är svårt att se. Deras fönster verkar ha en liten smyg vilket minskar ytan som behöver dräneras. Eftersom min fönster sitter djupt så är smygytan större och därmed mer exponerad.

En liten silikonsträng kanske...? :)

Ja, borde funka. Blir väl antagligen det men jag funderar just på om jag är helt ute och yrar eftersom jag inte hittar exempel på Internet. Är det bara jag som funderar på detta kanske =)

Nåja, silikon here I come!

einpajo skrev:
Förarbete bild 2 ser det ut som om de har uppviket framför smygen men det är svårt att se.
Man viker upp en kant på sidan av blecket. Kolla: Montering, bild 3. OK, lite otydligt, men annars får du gå ut en runda och se hur andra har gjort "live". ;)

Jo, att plåten skall ha den kanten vet jag men hur den kanten hamnar i förhållande till smygen kvarstår. Jag försöker se hos andra och som sagt jag har sett tre sätt. Skulle vara kul att veta "best practice" dock

Hej

Blev lite intresserad av diskussionen. Vi har precis byggt ett nytt eksjöhus kvadraten där blecket ligger bakom fönsterfodret och jag kan säga det är inte lätt att måla där bakom.
Man är lite rädd för mögelrisk där eller är jag helt ute och svänger?
Jag trodde att man satte blecken ALLTID ovanför men det stämmer tydligen inte då... är mina farhågor helt felaktiga då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.