1 209 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Hur monterar jag skåpsluckan?
Håller med om det mesta. Inget problem med bredd/höjd om det är 600x850 (min), men djupet är som sagt viktigt. Har själv precis bilat 5 cm från en väg bakom två underbyggda maskiner på grund av att det numera knappt går att få tag på integrerade maskiner som de jag behövde byta. Kolla mått på maskinerna du tänkt använda då luckan på tvättmaskinen du vill använda så snickeriluckan inte tar i när den är stängd. Nästa problem är som sagt gångjärnen. Ser inte hur du ska kunna få till det utan att öka bredden. Inte ens en nisch-lösning med synlig maskin blir bra utan en täcksida på vardera sida av maskinen, framdragen i nivå med omgivande luckors luckor, alltså minst +26 mm på bredden beroende på vilka täcksidor du använder. Täcksidor gör också att du kan avsluta golvsockeln snyggt mot täcksidorna på vardera sida nischen.arneri68 skrev:
En normalstor tvättmaskin brukar vara djupare än 60 cm och därtill bör bakplanet vara ventilerat. Bredd brukar vara kring 59 cm och om tvättmaskinen skall kunna skjutas in och ur nischen får gångjärnen inte ta för mycket plats. Luckor brukar ligga utanpå skåpmodulen och då lär inte en standardlucka passa till det du vill göra.
Om Ikea ritat lösningen kanske det är enklast att kontakta dem och fråga vilken tvättmaskin som passar i nischen.
Utöver att tvättmaskinen skall få plats måste avlopp och vatten få plats vilket kan bli trångt.
Berätta mer om lösningen och du kommer säkert få fler bra förslag på dörrproblemet.
Nu har jag fått lite tid över och hunnit finurla lite mer. 153 grader funkade inte men har nu kommit fram till att ikea har ett par gångjärn som ska funka till detta. Dock kan man bara få tag på dem om man köper en komplett tvättmaskin eller får tag i från Electrolux.
Får kolla vidare på detta i mellandagarna men en liten uppdatering iallafall
Får kolla vidare på detta i mellandagarna men en liten uppdatering iallafall
Klicka här för att svara