3 813 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur montera reglar inför elinstllation?
Håller på att bygga stuga och närmar oss nu elinstallationen.
Väggen består av liggande 45mm regel, 145mm stående regel, plast och sen ska det på den sista 45mm regeln där elen ska dras. Eftersom de två sista reglarna är stående hur ska jag sätta dem i förhållande till varandra så vi förenklar för elektrikern när han ska dra elen?
45 regeln direkt på 145 regel och lämna glipa för flexrör längst ner/längst upp? Enklast för oss men för elektrikern?
Eller montera 45 regeln på sidan om 145 regeln så elektrikern kan dra flexrör bakom 45 regeln vågrätt.gen bild på hur man drar el.
Hoppas någon förstår min förklaring. Har sökt bilder på nätet men hittar inget. Tänkte det skulle hjälpa mig förstå hur elen ska dras. För den har jag noll koll på och kommer anlita för det.
/K
Väggen består av liggande 45mm regel, 145mm stående regel, plast och sen ska det på den sista 45mm regeln där elen ska dras. Eftersom de två sista reglarna är stående hur ska jag sätta dem i förhållande till varandra så vi förenklar för elektrikern när han ska dra elen?
45 regeln direkt på 145 regel och lämna glipa för flexrör längst ner/längst upp? Enklast för oss men för elektrikern?
Eller montera 45 regeln på sidan om 145 regeln så elektrikern kan dra flexrör bakom 45 regeln vågrätt.gen bild på hur man drar el.
Hoppas någon förstår min förklaring. Har sökt bilder på nätet men hittar inget. Tänkte det skulle hjälpa mig förstå hur elen ska dras. För den har jag noll koll på och kommer anlita för det.
/K
Jadu vanlig el i en stuga/ ett hus på 63kvm + loft på 34kvm. Lär väl bli en del rör i antar jag. Det är dragit flexrör i plattan åxå för att minimera antalet i väggarna och på så sätt spara in pengar på eljobbet.
Vill helst inte ha en liggande åxå för att det äter endel extra golvyta. Borra borde han kunna göra flexrören är ju inte så fasligt tjocka.
Om någon annan har någon åsikt dela gärna med er.
Vill helst inte ha en liggande åxå för att det äter endel extra golvyta. Borra borde han kunna göra flexrören är ju inte så fasligt tjocka.
Om någon annan har någon åsikt dela gärna med er.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Sätt 45-reglarna stående, utanpå 145-reglarna, utan glipor. Elektrikern jackar ur reglerna där han vill passera med en slang. Fundera sedan på var ni vill ha uttag och strömbrytare, och komplettera med horizontella kottlingar på de ställen där ni vill ha ett uttag mitt emellan två reglar. Tänk då även på höjden, uttag cc 200 mm från färdigt golv (eller den höjd ni vill ha).
Kändes som ett säkert svar.Bo.Siltberg skrev:Sätt 45-reglarna stående, utanpå 145-reglarna, utan glipor. Elektrikern jackar ur reglerna där han vill passera med en slang. Fundera sedan på var ni vill ha uttag och strömbrytare, och komplettera med horizontella kottlingar på de ställen där ni vill ha ett uttag mitt emellan två reglar. Tänk då även på höjden, uttag cc 200 mm från färdigt golv (eller den höjd ni vill ha).
/K
Klicka här för att svara