Hejsan,

Har nyss byggt klar min innervägg och ska hänga upp min 9 x 21 dörr.
Nu är dörrkarmen ca 9.3 cm djup medan väggen är skapad av 9.5 cm reglar + 2 gipsskivor så 12.1 cm bred.

Hur borde man sätta upp dörrkarmen? Ska man då flytta karmen så att karmen går i linje med den yttersta gipsskivan, fast i så fall ligger inte dörrkarmen mitt på regeln, men det kanske inte gör något?

Dörren är : http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra och väger 42 kg också.

Redigerat:
Sidan med gångjärn sätter du i liv med gipsen. Nästa gång köper du 120mm karm istället.

Nu skulle ju TS ha en speciell brandklassad dörr. De kanske inte finns i alla karmbredder.

Men det är alltid gångjärnen som ska vara i liv med väggen. Annars kan du inte öppna dörren helt.

Tack för svaren.

Förlåt men vet inte vad i liv med väggen menas ( hittar ingen förklaring på nätet heller ), är det vinkelrätt mot väggen? Men då menas det egentligen också väll att man sätter karmen vinkelrätt mot väggen?

I detta fallet är i liv med gips= slätt med gips

headmaster200 skrev:
Tack för svaren.

Förlåt men vet inte vad i liv med väggen menas ( hittar ingen förklaring på nätet heller ), är det vinkelrätt mot väggen? Men då menas det egentligen också väll att man sätter karmen vinkelrätt mot väggen?
Nej, det menas att karmen ska vara på samma nivå som väggen. Om du lägger ett långt vattenpass tvärs över dörröppningen ska karmen precis röra vid vattenpasset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.