Riktigt eländig placering för en hydrofor, går det ens att kliva ned och stå bredvid denna och tex. läsa dess manometenr och se nivån på nivåröret??

Hydrofor behöver man fylla på luft ibland - klapprar tryckbrytaren i typ 5-7 sekundsintervall och vattnets tryck ökar och sjunker i samma vintervall när man tappar vatten så är hydroforen smockfull med vatten ända upp till toppen invändigt.
 
  • Gilla
Lennsson
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Bor också på slätten i Östergötland (västra delen av länet).

Hade en trekammarbrunn från 1962 och visste att den inte skulle bli godkänd vid den inspektion som skulle göras i området då ingen efterföljande rening fanns.
Valde därför att göra om avloppet innan inspektionen.
I mitt fall valde jag ett minireningsverk då jag med det jag valde (WSB Clean) får funktionsgaranti så länge servicen utförs enligt plan. Eftersom vattnet som lämnar verket är rent finns ingen risk att någon efterföljande bädd sätts igen o.s.v. Det renade vattnet släpps i en makadambädd.
Jag behöver inte göra något själv överhuvudtaget utan allt sköts av Watersystems. De övervakar dessutom verket via mobilnätet så skulle något bli fel får de ett larm om det.
Haft verket i fyra år nu utan några problem.
Det kostade sammanlagt 145 000:- att få på plats.
De i området som valde infiltration fick p.g.a. lerjorden välja en markbädd d.v.s. en upphöjd infiltration dit vattnet från trekammarbrunnen pumpas upp.

I ditt fall skall du ju inte ansluta någon WC så du borde kunna komma betydligt billigare undan.
Gå in på avloppsguiden.se och kolla vilka entreprenörer det finns i det aktuella området och hör med någon/några av dem vilken lösning och till vilket pris de föreslår.

När det gäller dricksvattnet vet jag inte så mycket om det då vi har kommunalt vatten här men det ser ut som en hydrofor i pumpbrunnen på bilden. De som har den lösningen kan säkert ge dig bättre svar.
Det måste jag säga är ett s k konkurrenskraftigt pris. Menar du att med installation, ombyggnader och lite grävande osv kom undan så billigt? I Östergötland kanske man kommit längre än på andra håll vad gäller marknadsanpassning. Bra tips om Avloppsguiden.se - tror vi andra glömde nämna den i hastigheten.
 
N
H hovapettson skrev:
Det måste jag säga är ett s k konkurrenskraftigt pris. Menar du att med installation, ombyggnader och lite grävande osv kom undan så billigt? I Östergötland kanske man kommit längre än på andra håll vad gäller marknadsanpassning. Bra tips om Avloppsguiden.se - tror vi andra glömde nämna den i hastigheten.
Ja det var inklusive allt men det var 2021 och sedan dess har nog priset stuckit iväg en hel del är jag rädd.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Jag skulle kolla priserna mellan en BDT-anläggning och en full anläggning som tar klosettvatten, entreprenörer skall ändå dit med maskiner och gräva, det som ökar på kostnaderna är att brunnen är större och markbädden/infiltreringen är större med mer sand och grus, men det är en startkostnad i grunden för arbetet som är ganska lika oavsett valet.

Även om många talar sig varm lösningar som förbränningstoa, dasslösning med latrintunnor, kompost, separett, mullbänk av olika slag etc. så vill alla i slutet ändå innerst inne sitta på en riktig WC precis som i en bostad/lägenhet i staden eller på jobbet och när det väl är installerat, aldrig titta tillbaka till annan lösning igen... - fins det minsta ambition att vistas längre tider i huset i framtiden - se till att få en full avlopp med WC!!.
 
  • Gilla
Lennsson och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Riktigt eländig placering för en hydrofor, går det ens att kliva ned och stå bredvid denna och tex. läsa dess manometenr och se nivån på nivåröret??

Hydrofor behöver man fylla på luft ibland - klapprar tryckbrytaren i typ 5-7 sekundsintervall och vattnets tryck ökar och sjunker i samma vintervall när man tappar vatten så är hydroforen smockfull med vatten ända upp till toppen invändigt.
Tack! Ja man kunde hoppa ner där, vilket vi gjorde, och funderade mest på varför det är blött på botten och om det ska vara så, men vi läste inte av något nummer, vilket låter som att det hade varit smart att göra. Dock är det svårt nu att göra det, vi har inte tillgång till tomten eller huset, då vi ännu inte köpt det och säljare är inte särskilt intresserade av att ta reda på det heller.
 
Lennsson Lennsson skrev:
Tack! Ja man kunde hoppa ner där, vilket vi gjorde, och funderade mest på varför det är blött på botten och om det ska vara så, men vi läste inte av något nummer, vilket låter som att det hade varit smart att göra. Dock är det svårt nu att göra det, vi har inte tillgång till tomten eller huset, då vi ännu inte köpt det och säljare är inte särskilt intresserade av att ta reda på det heller.
Lite att fundera på. 😉
Jag fick uppfattningen att du var en relativt nybörjare på dessa saker och därför mitt "yviga och vilda" svar. Är det först och främst ett sommarboende så klarar man enkel standard. Ska ni verkligen bo där året runt och kunna ha stora kalas är det andra krav. Erfarna i forumet har berättat nu att en korrekt (och miljögodkänd! - lita på att vissa miljökontor är nitiska) VA-anläggning kommer att att kosta hundratusentals kronor, dvs det är "prutmånen" eller utgångsläget i förhandlingen. Men blir det som att att "reparera ljuddämparen på mitten" när den egentligen måste bytas? Jag menar, hur mycket arbete är det med själva huset vad gäller tak, grund, isolering, fönster, murstock... Är det förståndigt att försöka köpa billigt och bo ett år eller så för att känna in hela grejen?
 
  • Gilla
Lennsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lennsson Lennsson skrev:
Tack, och ok då förstår jag mer. Och att denna slamavskiljare inte är av största vikt, och man vid liten vattenförbrukning kan vara helt utan? och istället använda ett mindre vattenreningsverk?
Trots namnet "slamavskiljare" så är detta inte enbart ett mekaniskt filter för partiklar. Den fyller en viktig funktion för förbehandling av vatten som ska infiltreras eller renas i sandfilter. Har man inte sådan förbehandling så sätter infiltrationen/sandfiltret igen med bakterieslem.

I slamavskiljarens syrefattiga vatten så sker bakteriell nedbrytning via jäsning, alltså metabolism som inte kräver syre. T ex kolhydrater/socker bryts lätt ned genom jäsning och kan försörja bakterier med kol och energi och de bryts också ned i slamavskiljaren och det bildas biofilm i den. T ex fett eller cellulosa (toapapper eller kostfibrer) har bakterierna större svårigheter med att bryta ned snabbt under syrefattiga förhållanden. Allt det som är lösligt tar sig vidare till infiltrationen eller sandfiltret och där sker den mesta av nedbrytningen.
 
  • Gilla
Lennsson
  • Laddar…
Enligt naturvårdsverket så minskas BOD i avloppsvattnet med bara 10-20% i en 3-karrarbrunn och skulle inte resterande mängden, varav mycket ursprungligen är i form av fasta partiklar (fiber, toalettpapper, skal av bakterier som i fekalier), så skulle det snabbt fylla upp brunnen/minireningsverket med slam när det inte längre omvandlas till en lösbar form i vatten igen som går vidare till infiltreringen (eller konsumeras upp som i minireningsverk)

När man får brunn eller minireningsverk som fylls med slam mycket snabbare än tänkt och långt innan planerade tömningsintervallerna trots att det inte är överlastat i avseende antal personer, så är det ofta tecken på att bakterielivet är dysfunktionell eller rentav mer eller mindre avdött
 
  • Gilla
Lennsson
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Lite att fundera på. 😉
Jag fick uppfattningen att du var en relativt nybörjare på dessa saker och därför mitt "yviga och vilda" svar. Är det först och främst ett sommarboende så klarar man enkel standard. Ska ni verkligen bo där året runt och kunna ha stora kalas är det andra krav. Erfarna i forumet har berättat nu att en korrekt (och miljögodkänd! - lita på att vissa miljökontor är nitiska) VA-anläggning kommer att att kosta hundratusentals kronor, dvs det är "prutmånen" eller utgångsläget i förhandlingen. Men blir det som att att "reparera ljuddämparen på mitten" när den egentligen måste bytas? Jag menar, hur mycket arbete är det med själva huset vad gäller tak, grund, isolering, fönster, murstock... Är det förståndigt att försöka köpa billigt och bo ett år eller så för att känna in hela grejen?
Jag är absolut nybörjare då jag aldrig ägt ett hus förut. Där av också denna osäkerhet just nu på vad det är man faktiskt köper och alla eventuella kostnader i närtid. Om huset hade varit ett riktigt kap eller en fulländad dröm, hade alla dessa avlopps bekymmer kanske känts ok, men då huset är lite konstigt med potential -mer som en kompromiss av goda förutsättningar, så ger de senaste dagarnas avlopps-fanatism mig aningens kalla fötter.
Fönster måste fixas, taket är bra, köket måste fixas, spisar för eldning måste fixas, värmepump och någon typ av toalett likaså, murstock ok tror vi, torpargrunden aningens för nära marken, går heller inte kolla in under hunset. Vi tänkte det här huset är bäst, där finns allt i stort sätt redan :) färdigt att flytta in
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Alla är nybörjare med sitt första hus...

Men avlopp är en besvärlig puck att ta när den inte fins iordninggjord på godkänt sätt och du kan inte vara utan den, i princip är huset inte möjlig att bo i innan det är löst.

visst på sommaren kan man diska utomhus, duscha utomhus , pinka utomhus, och ha en hink med sittring för tvåan, men sedan blir det höst och vinter...

Så är du fortfarande intresserad av objektet så blir avloppet den första stora puckeln att klara av - allt annat får stå tillbaka tills det är löst, ungefär.

Börja med att ta in offert för ny avloppslösning då detta är också en sak man kan använda för att pressa priset för huset - i alla fall den delen som motsvara upprustningen av BDT-delen till godkänd nivå - skall man lyxa upp till full avlopp för WC så kanske man får klämma dit den delen utöver BDT-nivån ur egen ficka (jag skulle definitivt göra så).
 
  • Gilla
Lennsson
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag skulle kolla priserna mellan en BDT-anläggning och en full anläggning som tar klosettvatten, entreprenörer skall ändå dit med maskiner och gräva, det som ökar på kostnaderna är att brunnen är större och markbädden/infiltreringen är större med mer sand och grus, men det är en startkostnad i grunden för arbetet som är ganska lika oavsett valet.

Även om många talar sig varm lösningar som förbränningstoa, dasslösning med latrintunnor, kompost, separett, mullbänk av olika slag etc. så vill alla i slutet ändå innerst inne sitta på en riktig WC precis som i en bostad/lägenhet i staden eller på jobbet och när det väl är installerat, aldrig titta tillbaka till annan lösning igen... - fins det minsta ambition att vistas längre tider i huset i framtiden - se till att få en full avlopp med WC!!.
Det är en väldigt bra poäng, att när man väl må fixa anläggningen så blir prisskillnaderna inte så stora, för mycket av jobbet är ju ändå det samma.
 
Jag är så oerhört tacksam för alla svar, ideer, erfarenheter och för all information. Jag vet väldigt mycket om avlopp nu. Och många av de tips och råd på vad man bör undersöka låter väldigt rimliga, och något vi helst skulle vilja göra, men säljare är inte intresserad av det, utan bara av att sälja huset till nån som inte bryr sig tror jag. Och det går nog hitta, använder man det bara lite på sommaren då och då så behöver man väl inte göra någonting.
Men då vi initialt var intresserade av huset just för att det redan hade året runt vatten, dusch och varmvatten och bara verkade behöva mindre fix så som en värmefläkt, sotare osv, tyckte vi detta var ett bra köp. Men med tanke på vad priset och jobbet kommer bli för avlopp BDT eller för toa, så gör det huset aningens oatraktivt, och dyrt, då varken huset eller platsen är 10/10. Så kanske jag får leta vidare och försöka hitta ett billigt fritidshus som har BDT-avlopp som är godkänt - det är inte direkt standard för billiga och gamla torp gissar jag nu, eller så för jag hitta det med fantastiskt läge och lägga tiden och pengarna och slitet för fixa resten.

Också, det verkar som att man behöver bli expert på hus och torp och avlopp och allt därtill innan man kan köpa hus. Jag trodde att mäklaren och säljaren hade all information om husen men så är det ju långt ifrån har jag lärt mig. Men nu vet jag iaf väldigt mycket om vatten och avlopp och vet ev lite bättre vad det är jag ska undersöka och testa redan när man är på visningen.

Kanske jag återkommer till tråden strax, för nästa hus.
Alternativt hör av er om ni har ett hus till salu på Schlätta, gärna nära skog :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trots namnet "slamavskiljare" så är detta inte enbart ett mekaniskt filter för partiklar. Den fyller en viktig funktion för förbehandling av vatten som ska infiltreras eller renas i sandfilter. Har man inte sådan förbehandling så sätter infiltrationen/sandfiltret igen med bakterieslem.

I slamavskiljarens syrefattiga vatten så sker bakteriell nedbrytning via jäsning, alltså metabolism som inte kräver syre. T ex kolhydrater/socker bryts lätt ned genom jäsning och kan försörja bakterier med kol och energi och de bryts också ned i slamavskiljaren och det bildas biofilm i den. T ex fett eller cellulosa (toapapper eller kostfibrer) har bakterierna större svårigheter med att bryta ned snabbt under syrefattiga förhållanden. Allt det som är lösligt tar sig vidare till infiltrationen eller sandfiltret och där sker den mesta av nedbrytningen.
Väldigt förståelig beskrivning av slamavskiljarens funktion!!
 
Lennsson Lennsson skrev:
Jag är så oerhört tacksam för alla svar, ideer, erfarenheter och för all information. Jag vet väldigt mycket om avlopp nu. Och många av de tips och råd på vad man bör undersöka låter väldigt rimliga, och något vi helst skulle vilja göra, men säljare är inte intresserad av det, utan bara av att sälja huset till nån som inte bryr sig tror jag. Och det går nog hitta, använder man det bara lite på sommaren då och då så behöver man väl inte göra någonting.
Men då vi initialt var intresserade av huset just för att det redan hade året runt vatten, dusch och varmvatten och bara verkade behöva mindre fix så som en värmefläkt, sotare osv, tyckte vi detta var ett bra köp. Men med tanke på vad priset och jobbet kommer bli för avlopp BDT eller för toa, så gör det huset aningens oatraktivt, och dyrt, då varken huset eller platsen är 10/10. Så kanske jag får leta vidare och försöka hitta ett billigt fritidshus som har BDT-avlopp som är godkänt - det är inte direkt standard för billiga och gamla torp gissar jag nu, eller så för jag hitta det med fantastiskt läge och lägga tiden och pengarna och slitet för fixa resten.

Också, det verkar som att man behöver bli expert på hus och torp och avlopp och allt därtill innan man kan köpa hus. Jag trodde att mäklaren och säljaren hade all information om husen men så är det ju långt ifrån har jag lärt mig. Men nu vet jag iaf väldigt mycket om vatten och avlopp och vet ev lite bättre vad det är jag ska undersöka och testa redan när man är på visningen.

Kanske jag återkommer till tråden strax, för nästa hus.
Alternativt hör av er om ni har ett hus till salu på Schlätta, gärna nära skog :)
När vår gamla enkammarbrunn inte fick godkänt längre så köpte jag en biobox. Den kostade några tusenlappar och jag tog fram spaden och gjorde jobbet själv, tog 2 dagar. Funkar hur bra som helst.
 
D Dawkins skrev:
När vår gamla enkammarbrunn inte fick godkänt längre så köpte jag en biobox. Den kostade några tusenlappar och jag tog fram spaden och gjorde jobbet själv, tog 2 dagar. Funkar hur bra som helst.
Bra instick i diskussionen! Jag har tidigare haft viss insyn i dessa ting, men Biobox har jag inte stiftat bekantskap med. Tittade översiktligt och ser att det är en gråvattenrenare (BDT) och kostar 20-30 tusen. Tillkommer anläggning förstås. Det kan säkert vara en god investering och skulle kunna vara en dellösning för TS. Som vi enats om är utgångsläget i prisförhandlingen att huset saknar korrekt avloppsanläggning och att det därmed är en sommarstuga och inte ett permanentboende. Det är alltid svartvattnet som är stötestenen: Urin o fekalier. Samt hur inställningen hos lokala miljökontoret är.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.