J
Hej!

Finns där bussningar att sätta i en dosa för att minska inner-diametern?

Jag vill byta alla husets strömbrytare till snygga LK FUGA brytare. Dessa brytare förväntar sig 57 mm dosa för att gripa i kanterna på dosan. Mina dosor är svenska 68 mm.

Jag har redan med 3d-printad mall fräst ut tunna plywood-ramar för att dölja kanterna på dosan, men fästet av paketet gör jag helst med gripklorna.

Idéer?

• Vit LK FUGA strömbrytare mot en grå bakgrund.
  • Målskiss av en dosa för LK FUGA-brytare med dimensionerna 57x57 mm för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av LK FUGA-strömbrytare med mått: 50x50 mm front, djup 14 mm, ytterligare 21 mm för inre komponenter.
    Skapa konto
D
J joall skrev:
Hej!

Finns där bussningar att sätta i en dosa för att minska inner-diametern?

Jag vill byta alla husets strömbrytare till snygga LK FUGA brytare. Dessa brytare förväntar sig 57 mm dosa för att gripa i kanterna på dosan. Mina dosor är svenska 68 mm.

Jag har redan med 3d-printad mall fräst ut tunna plywood-ramar för att dölja kanterna på dosan, men fästet av paketet gör jag helst med gripklorna.

Idéer?
Svenska dosor är väl oftast 70 mm?

Första magsura kommentaren: är det lönt att lägga ner energi på detta?

Andra magsura kommentaren: om du skulle få dit en sån där strömbrytare skulle den väl inte täcka den befintliga apparatdosan? <-- ok, där kommer plywoodskivan in, men det är inte en godkänd isoleringsmetod.

Den enda lösningen som jag ser och som jag finner orimlig är att du skulle byta ut dina apparatdosor, laga väggen och sen ha en installation som avviker från hur det brukar vara i Sverige.

J
D datja skrev:
Svenska dosor är väl oftast 70 mm?
Tack för engagemang! Mina är 67 mm, från 1969. Som på denna bild
. En delvis monterad strömbrytare med synliga kablar vid en väggöppning för elinstallation.
Skapa konto

D datja skrev:
Andra magsura kommentaren: om du skulle få dit en sån där strömbrytare skulle den väl inte täcka den befintliga apparatdosan? <-- ok, där kommer plywoodskivan in, men det är inte en godkänd isoleringsmetod.
Plastramen runt brytaren är 65mm, plywood är för att täcka de ganska oregelbundna vägghålen.
D datja skrev:
Den enda lösningen som jag ser och som jag finner orimlig är att du skulle byta ut dina apparatdosor, laga väggen och sen ha en installation som avviker från hur det brukar vara i Sverige.
Inte aktuellt att ändra permanent eller bygga bort från standard, just därför jag vill hitta en enkelt reverserbar lösning.

D
J joall skrev:
Tack för engagemang! Mina är 67 mm, från 1969. Som på denna bild
.[bild]

Plastramen runt brytaren är 65mm, plywood är för att täcka de ganska oregelbundna vägghålen.

Inte aktuellt att ändra permanent eller bygga bort från standard, just därför jag vill hitta en enkelt reverserbar lösning.
Men det står att brytaren är 50 mm i kvadratiskt mått på bilden du hade i första inlägget. Kan du inte göra en djupsökning efter brytare med standardmått? Jag har svårt att se vad som är snyggt med just denna.

Tillägg: googlade lite på LK Fuga och mycket riktigt är det dansk design som verkar ha ett eget obehagligt litet ekosystem med egna apparatdosor som är trängre än standard (många dosor av pungtyp men även kvadratiska lådor). Detta skulle jag inte vilja ha hemma.

Redigerat:
J
Jag la ned denna idé efter att ha lyssnat på råden och satsar på standard ELKO One som finns i var och varannan bygglada.

Lite trist, kvaliteteten på LK Fuga är vida överlägsen alla andra märken jag pillat med inkl ELKO och Schneider.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.