Med tanke på energipriserna ser jag över möjliga besparingar och söker därför duschmunstycke som förbrukar mindre vatten. Men först tänkte jag undersöka hur mycket det nuvarande munstycket förbrukar.

Hur gör man det? Sätter man det på maxstråle i 1 minut och spolar i en hink, och kollar hur många liter som samlats? Alt spolar i 30 sek och dubblar literna såklart.

Jag bara tänker att man inte brukar duscha på maxstråle, men ska man jämföra duschmunstycke rättvist så är väl det enda sättet?

Ja, spola med den inställningen du brukar ha en bestämd tid i ett kärl du kan se volymen i så vet du hur många liter per minut det kommer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det viktiga är väl hur länge du behöver spola för att bli av med schampo/duschkräm.
Så slutresultatet kan bli detsamma, mindre vatten men kräver längre tid.
Så det optimala är istället att minska tiden i duschen efter man spolat av sig så man är ren.

Det går inte att spara många kronor per år på snålspolande munstycken. Om det finns damer i hushållet är det enklaste att dra ner på tiden en dusch behöver ta. Samt, kissa i duschen så sparar ni en spolning. Och då du ändå är igång, duscha på jobbet, skit alltid på jobbet då sparar du handtvål, el och toapapper ;)

• Gilla
Kronlyft
  • Laddar…
"Det effektivaste sättet att få ner vattenförbrukningen är att minska maxtemperaturen på duschvattnet."

Citat från en man med tre tonårsdotter.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Stäng av varmvattenberedaren givetvis. Då blir det fart på fruga och barn när dom ska duscha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.