timmelstad skrev:
Med andra ord så om man ska gå på dessa siffror klarar sig Fiskarheden och Eksjöhus hyfsat, övriga visar upp rätt rejäla ras... Om vi räknar upp siffrorna linjärt från 67% (8 månader av 12) dvs multiplicerar med 1,5 (och står ut med viss avrundning) så får man följande:

1.326 hus (489)
2.338 hus (507)
3.232 hus (348)
4.262 hus ( 393)
5.114 hus (171)
6.214 hus (321)
7.176 hus (264)
8. 95 hus (142)
9.139 hus ( inkl modulent ) (208)

Med det kan man ju dra några slutsatser, som t ex att orderingången knappast kan vara linjär under hösten, utan borde falla ganska rejält, har svårt att se att särskilt mycket tecknas i december t ex..

En annan sak är ju att LB-hus borde ligga pyrt till om dessa siffror stämmer...

dessa siffror har jag kopia på från något som heter svensk byggfakta,så tyvärr så stämmer dom.
jag utesluter inte att vissa av dessa har sett sin sista vinter

Mikael_L
Hålta skrev:
Så åter till frågan. hur mycket kan man hoppas på i prutmån på en offert idag?
Ja det är ju inget som jag vare sig vill, bör eller kan spekulera i. :)

Men om nu någon hustillverkare har lyckats dra upp priserna under högkonjunkturen och sitter med bättre marginaler idag så är det inte alls säkert att dom generellt vill bjussa bort det nya trevliga prisläget. Dom är säkert medvetna om att det är jobbigare att arbeta upp prisbilden vid nästa högkonjunktur än att lyckas klara sig utan prissänkningar och därmed redan från start kunna ta bra betalt för husen.

Ungefär så brukar bolagen som äger stora bestånd av lokaler resonera.
Dom låter hellre stora ytor stå outhyrda under lågkonjunkturerna, för börjar dom sänka hyresnivåerna så förlorar dom väldigt mycket intäkter under högkonjunkturerna,, om dom startar från lägre hyresnivåer.

Krass företagsekonomi.

Jag tror det är lättare att snacka till sig lite extra saker istället, då har dom inte sänkt några priser lika synligt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.