7 706 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Hur mår hustillverarna? Köparens eller säljarens marknad?
Hej, på www.allabolag.se kan man kika på hur företagen går historiskt och hur antal anställda förändrats.
Orderingången till småhustillverkarna gick ner 27% enligt Dagens Industri för någon vecka sedan och Götenhus minskar personal och produktion. Vad innebär det för manglingen av husföretagens offerter? Finns det möjlighet till 10% rabatt?
sävsjö trähus varslade ett 20 tal anställda igår,finndomo är under rekonstruktion,lb hus varslar och säljare slutar,myresjöhus varslade för ett par veckor sedan,värsåsvillan har stängt flera kontor.
så pruta tror jag 'är tänbart sämsta läge,husföretagen kämpar att hålla huvudet över vattnet.
prutat skulle man ha gjort när det skyfflades ut hus.
så pruta tror jag 'är tänbart sämsta läge,husföretagen kämpar att hålla huvudet över vattnet.
prutat skulle man ha gjort när det skyfflades ut hus.
Jodå, det finns en vinst i att hålla igång produktionen. Ofta har man avtal med leverantörer där man kommit överens om priser och volymer. Vidare vill man inte behöva göra sig av med kompetenta medarbetare. Dessutom vill man inte riskera att förlora marknadsandelar till någon annan.
Ibland kan det alltså löna sig på lång sikt att göra förluster för dagen - men man får se till att vara väl stadd i kassan.
Ibland kan det alltså löna sig på lång sikt att göra förluster för dagen - men man får se till att vara väl stadd i kassan.
har en kund som jag fått siffror från.Heureka skrev:
( jobbar som energi expert)siffror för 2011 tills 1 sep.
jag följer numrering från ovanstående.
1.326 hus
2.338 hus
3.232 hus
4.262 hus
5.114 hus
6.214 hus
7.176 hus
8.95 hus
9.139 hus ( inkl modulent )
10 se 9.
så som synes når inte företag upp till snygga siffror.
förstår egentligen inte snacket om att bara för att företagen går dåligt så ska det prutas ??
går man till mataffären och prutar då den går knackigt ?
nej jag tror att det är just denna mentalitet som gör att många företag går dåligt.
kunden hoppas på konkurs så man får det billigare.
betala istället för en produkt som ska bli så komplett och trygg som möljigt.
skulle jag t,e,x sälja en bilförsäkring 1000 billigare när chefen säger att det går dåligt ? resultatet är att kanske inte försäkringen blir lika bra eftersom något i den måste tas bort.
går man till mataffären och prutar då den går knackigt ?
nej jag tror att det är just denna mentalitet som gör att många företag går dåligt.
kunden hoppas på konkurs så man får det billigare.
betala istället för en produkt som ska bli så komplett och trygg som möljigt.
skulle jag t,e,x sälja en bilförsäkring 1000 billigare när chefen säger att det går dåligt ? resultatet är att kanske inte försäkringen blir lika bra eftersom något i den måste tas bort.
Men hallå.
Det beror väl på var prisnivån är för tillfället, och vad den beror på.
Under goda tider brukar företag ganska ofta kunna öka sina marginaler, och bättra på sin kassa. Och sen när det blir sämre tider är det väl ganska naturligt att det motsatta kan ske?
Det beror väl på var prisnivån är för tillfället, och vad den beror på.
Under goda tider brukar företag ganska ofta kunna öka sina marginaler, och bättra på sin kassa. Och sen när det blir sämre tider är det väl ganska naturligt att det motsatta kan ske?
Precis detta är jag ute och fiskar efter. Goda tider ger möjlighet för husföretag att ha goda marginaler. Sämre tider så får man spara och ta ordrar för att hålla igång verksamheten. Och "Nybyggd" inga order är lika med inga inkomster och det skall ju ändå betalas en del löner och omkostnader, eller hur?Locke skrev:Jodå, det finns en vinst i att hålla igång produktionen. Ofta har man avtal med leverantörer där man kommit överens om priser och volymer. Vidare vill man inte behöva göra sig av med kompetenta medarbetare. Dessutom vill man inte riskera att förlora marknadsandelar till någon annan.
Så åter till frågan. hur mycket kan man hoppas på i prutmån på en offert idag?
Med andra ord så om man ska gå på dessa siffror klarar sig Fiskarheden och Eksjöhus hyfsat, övriga visar upp rätt rejäla ras... Om vi räknar upp siffrorna linjärt från 67% (8 månader av 12) dvs multiplicerar med 1,5 (och står ut med viss avrundning) så får man följande:nybyggd skrev:har en kund som jag fått siffror från.
( jobbar som energi expert)siffror för 2011 tills 1 sep.
jag följer numrering från ovanstående.
1.326 hus (
2.338 hus
3.232 hus
4.262 hus
5.114 hus
6.214 hus
7.176 hus
8. 95 hus
9.139 hus ( inkl modulent )
10 se 9.
så som synes når inte företag upp till snygga siffror.
1.326 hus (489)
2.338 hus (507)
3.232 hus (348)
4.262 hus ( 393)
5.114 hus (171)
6.214 hus (321)
7.176 hus (264)
8. 95 hus (142)
9.139 hus ( inkl modulent ) (208)
Med det kan man ju dra några slutsatser, som t ex att orderingången knappast kan vara linjär under hösten, utan borde falla ganska rejält, har svårt att se att särskilt mycket tecknas i december t ex..
En annan sak är ju att LB-hus borde ligga pyrt till om dessa siffror stämmer...