Hallå alla :-)

Jag bor på gården på bilden och har i alla fall två byggnader jag önskar att värma upp med vatten/vatten värmepump(ar). Bolighuset är numera uppvärmd med vedpanna och det stora garaget med en luft/luft värmepump.

Frågan är vad som skulle dra minst el; en mindre värmepump i vardera byggnad, eller en stor värmepump i garaget med kulvert ut till huset?


Har en dricksvattenbrunn med himla mycket vatten tillgänglig och en dagvattenbrunn det borde gå att släppa ut vatten i... kanske det skulle gå att satsa på en grundvattenpump?


Tacksam för alla relevanta svar!
 
  • Flygbild över en gård med textanteckningar som visar placering av befintliga och planerade värmepumpar för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kostar en del att anlägga kulvertar men det ser inte ut att vara så långt mellan byggnaderna så det borde gå bra. Sparar en del utrymme i huset och lägger du jordvärme så måste man ju ändå gräva mycket. Man sätter lämpligen en mindre elektrisk varmvattenberedare i huset så det alltid direkt finns varmvatten i huset och denna varmvattenberedare fylls på med varmvatten från värmepumpen i garaget. Stugan ser lite mystisk ut för att ha en frånluftsvärmepump?? Kanske bättre med kulvert även dit.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
Tack så mycket Josth!!! Är det helt klart att man sparar el vid att använda en stor värmepump med kulvert, hellre än två små?

Stugan i fråga ser lite annorlunda ut nu, då det har blivit en stuga och inte ett uthus.
 
Man sparar knappt någon el alls på att använda en stor värmepump jämfört med två mindre om de är korrekt dimensionerade men man sparar på investeringskostnaden som blir lägre med en stor. Prisskillnaden mellan en värmepump på 8 kW och en på 16 kW är inte alls särskilt stor.

Hoppas stugan har blivit ordentligt välisolerad då för frånluftsvärmepumpar ska sitta i mycket välisolerade hus. Annars används el-patronen väldigt mycket.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man sparar knappt någon el alls på att använda en stor värmepump jämfört med två mindre om de är korrekt dimensionerade men man sparar på investeringskostnaden som blir lägre med en stor. Prisskillnaden mellan en värmepump på 8 kW och en på 16 kW är inte alls särskilt stor.

Hoppas stugan har blivit ordentligt välisolerad då för frånluftsvärmepumpar ska sitta i mycket välisolerade hus. Annars används el-patronen väldigt mycket.

Tack för jättebra svar, då vet jag lite mera! Stugan är nog hyfsat isolerad, tror jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.