analog skrev:
Och även ny pannkropp med större vedmagasin på >40kW nu, där tvålar dom till Hargassner med 1lit
1 liter! Om det är Jägermeister låter det bra!!!!

analog skrev:
Och även ny pannkropp med större vedmagasin på >40kW nu, där tvålar dom till Hargassner med 1lit
Tror knappast de ändrat pannkroppen något. Är nog identisk panna förutom styrningen som nu har en pekskärm. För att veta exakta vedvolymen får man ta fram måttbandet. Jag har aldrig mätt en vedpanna och fått volymen att stämma med tillverkarens tekniska uppgifter. För mig är volymen intressant när väggplåtarna, keramiken etc finns på plats. Tror tyvärr varken ETA, Hargassner mf österrikare skiljer sig från detta fenomen. Ska mäta när jag får hem pannan så får vi se hur nära 223L vi hamnar.

Annars är nog Hargassners vedpannor väldigt nära ETA sh då det gäller kvalitet och funktion? Har dock bara sett Hargassner på pappret. Största skillnaden dessa emellan är väl annars prisbilden? Eller den dimridå som döljer Hargassner HV 40? Vad kostar den hemkörd på gården? Finns ju kunder som både kopplar själv eller vill ha installationshjälp med rör och allt?

Har sett Hargassner för nåt år sen på Agritechnica. Blev otroligt imponerad av alla pannor som finns i tråden. Jag hade bara sett Baxi m.fl. innan.

Angående pannutrymme tror jag att det är 56cm vedlängd på dom. Min vedklyv, Faxes, gör väl 46 cm:s längd i praktiken.

Nåt måste ju vara ändrat, tror knappast ett seriöst företag som ETA bara skarvar på några extra litrar i marknadsföringen utan att ha belägg för det.

Autotändningen, autosotningen, snabbladdningsventil och enklare installation är väl de skillnader jag kan se mellan ETA och Hargassner på pappret iallafall.

@Jannez69 varför räknade du bort frölingen? den ligger väl i samma prisklass som ETA?

L
analog skrev:
Nåt måste ju vara ändrat, tror knappast ett seriöst företag som ETA bara skarvar på några extra litrar i marknadsföringen utan att ha belägg för det.
I den broschyr jag har från 2008/11 står det 223L på 40kW-60kW.

Andreas_Hansson skrev:
Är det spjällmotorerna som sitter utanpå ETA pannan? Vad händer om man tappar en björkklabbe på dom där? Känns inte så robust
Det kan ju vara en poäng. Praktiskt när elektroniken klappar ihop och man måste handjaga primär- och sekundärspjällen:cool:. Det försäljningsargumentet kan jag bjuda ETA-folket på alldeles gratis.

Det sa jag ju!!! Engelska rören:D

Dom har nog kanske alltid haft 223lit, vet inte vart jag fick 220 ifrån?
Sen så är nog min översättning av großer till större kanske varför jag trodde det var en nyhet.

Ja eller som att japanerna hellre har luftburna ledningar ist för nedgrävda, bara att hänga tillbaks om dom blåser ner :D

analog skrev:

Autotändningen, autosotningen, snabbladdningsventil och enklare installation är väl de skillnader jag kan se mellan ETA och Hargassner på pappret iallafall.

@Jannez69 varför räknade du bort frölingen? den ligger väl i samma prisklass som ETA?
På vilket sätt är det enklare installation?

Vad är en snabbladdningsventil?

Autosotning finns i alla fall i TWIN versionen.

rca1959 skrev:
På vilket sätt är det enklare installation?
Dels så slipper man rördragningen och klammringen av laddpaketet.
Dels så kommer pannan helt färdigmonterad med alla ytterplåtar.
Sidorna är helt släta, lättare att få plats med i små pannrum.

rca1959 skrev:
Vad är en snabbladdningsventil?
Det är en motorstyrd 3vägs-ventil som vid uppstarten fyller pannan med varmt vatten (om det finns något kvar i tankarna)
för att direkt nå driftstemperatur och börja laddningen.
Den går även att använda för att prioritera den tank med vvb om man har flera tankar.

Redigerat:
analog skrev:
Även Fröling är en jättefin panna med bra kvalitet. Men för att mäta sig med ETA sh 40 bör man nog jämföra med Fröling 50. Min egna uppfattning är att ETA känns rejälare och att jag gillade uppbyggnaden av förbränningskammaren hos ETA. Fröling har ingen vattenmantlad "hylla" keramiken vilar på utan en stor avancerad virvelkammare. Vågar inte ens tänka vad en ny skulle kosta den dag den måste bytas? Vad jag lyckas snoka fram så är dock keramiken gjord av väldigt hållbar gjutmassa så livslängden tros vara minst 10 år?

Sedan har ETA större vedmagasin än motsvarande Fröling.

ETA *
Fröling *
Hargassner *
Herz *
Hoval
Guntamatic
Ligno
SolarFocus
Strebl
Windhager
perhofer

En till : flis &pellets (platsar inte som vedpanna)
http://www.sl-heizung.at/

Nu har min ETA sh 40 kW kommit hem!

2013-01-16-321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-16-324.jpg
Skapa konto

10 st spaksotade tuber där turbulatorerna, spiralerna är rejält tajta! Inget bråk med den skitiga sotviskan här inte..

2013-01-16-325.jpg
Skapa konto

Min gamla Laddomat 21 ser ut som en stenåldersrelik jämfört ETA´s rejäla shunt med öppna kanaler och avstängniningsventiler!

Tjohooo!

• Gilla
cagu och 3 till
  • Laddar…
Vuxenmekano! :cool:

analog skrev:
Vuxenmekano! :cool:
Haha, ja det är en del att skruva ihop. Pannkroppen kommer helt naken men det verkar genomtänkt och enkelt. Luckor, isolering och ytterplåtarna går fort att montera. ÅF ställer säkert upp med hjälp när elektroniken ska konfigureras.

Men viktigast av allt så är det en grym vedpanna! :cool: Jag kommer inte sänka svansen en millimeter..oavsett vilken panna ni kommer med.. :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.